Vi renoverar ett rum i huset och behöver lite inspiration. Vi har gamla inbyggda garderob som är jätte fula men vi vill helst behålla de för att innetaket har lagts om de och tar vi ut garderoberna måste vi bygga om lite.
Har ni några tips om hur man kan snygga till lite?
 
  • Gammal inbyggd garderob i renoveringsbehov med spegeldörr i ett rum med trägolv och fönster med färgat glas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Öppna upp ett stort hål och sätt in skjutdörrar efter tycke och smak!
 
L lostinsweden skrev:
Vi renoverar ett rum i huset och behöver lite inspiration. Vi har gamla inbyggda garderob som är jätte fula men vi vill helst behålla de för att innetaket har lagts om de och tar vi ut garderoberna måste vi bygga om lite.
Har ni några tips om hur man kan snygga till lite?
Beror väl lite på vad för stil ni gillar. Jag hade bara bytt ut spegeldörrarna mot dörrar som är ihopbyggd av brädor och målade med typ linolja, sådär lagom rustikt enligt mig.
Annars som föreslogs, skjutdörrsparti. Eller bort med garderoben och ha ett öppet hyllstystem? (Behåll övre kanten så slipper du göra om taket)
 
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Beror väl lite på vad för stil ni gillar. Jag hade bara bytt ut spegeldörrarna mot dörrar som är ihopbyggd av brädor och målade med typ linolja, sådär lagom rustikt enligt mig.
Annars som föreslogs, skjutdörrsparti. Eller bort med garderoben och ha ett öppet hyllstystem? (Behåll övre kanten så slipper du göra om taket)
Min sambo älskar lagom rustikt. Har du nån tips på brädor?
 
L lostinsweden skrev:
Min sambo älskar lagom rustikt. Har du nån tips på brädor?
Beror på hur mycket verktyg du har och tid det får ta. Ska det målas hade jag tagit furu från bygghandeln. Tror lättaste är att bara fästa dem utanpå existerande dörr och sen måla. (Ta bort speglarna först)
 
  • Gilla
lostinsweden och 1 till
  • Laddar…
Vad är det "mellan" garderoberna? Är det en garderob i rummet bredvid, eller är det outnyttjat utrymme?

Är det outnyttjat hade jag öppnat upp och satsat på skjutdörrar .. :)
 
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Beror på hur mycket verktyg du har och tid det får ta. Ska det målas hade jag tagit furu från bygghandeln. Tror lättaste är att bara fästa dem utanpå existerande dörr och sen måla. (Ta bort speglarna först)
Är sugen på sätter upp dörr men har du nån tips för gångjärn?
De befintliga är inga bra men lite speciell format.
Slitet gångjärn på dörr i behov av byte, visar tecken på skador och felaktig passform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Microkatten
Ser ut att vara fint gångjärn med spårskruv! Får mig att undra om inte spegeln är monterad på dörren vid senare tillfälle? Kan spegeln plockas ned, och hur ser dörren ut bakom?

Om dörren i sig är bra, kanske det räcker med att ta ner speglarna, måla om och byta ut dörrknoppen mot en i er smak? Ev kan du, som @Frustrator nämner, också sätta upp panel utanpå, det finns tunna i olika stilar att köpa i handeln.

Ett annat alternativ är att helt göra om garderoben, beroende på vad som finns bakom och hur mycket verktyg, tid och lust ni har.
 
Microkatten Microkatten skrev:
Ser ut att vara fint gångjärn med spårskruv! Får mig att undra om inte spegeln är monterad på dörren vid senare tillfälle? Kan spegeln plockas ned, och hur ser dörren ut bakom?

Om dörren i sig är bra, kanske det räcker med att ta ner speglarna, måla om och byta ut dörrknoppen mot en i er smak? Ev kan du, som @Frustrator nämner, också sätta upp panel utanpå, det finns tunna i olika stilar att köpa i handeln.

Ett annat alternativ är att helt göra om garderoben, beroende på vad som finns bakom och hur mycket verktyg, tid och lust ni har.
Här var lite mer bilder. Problemet med gångjärn är att det finns en befintlig skiva som sitter på utsidan. Sedan om jag skulle sätter på panel utanpå, kommer det kanske sticka ut för mycket?

Jag beklaga om min okunnighet men jag är inte så bra på att veta vad för material finns därute.
Garderobsdörr öppen mot ett klädskåp, visar en befintlig skiva på utsidan, diskussion om att lägga på panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gångjärn på en grå dörr med befintlig utsprång till skiva, mot bakgrund av trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träskiva med gångjärn sett från sidan, problematik med panelmontage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiva på utsidan av en dörröppning med viss tjocklek som kan påverka montering av panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L lostinsweden skrev:
Är sugen på sätter upp dörr men har du nån tips för gångjärn?
De befintliga är inga bra men lite speciell format.
[bild]
Hela mitt hus från mitten på 50 är fullt med såna där gångjärn (bla köket). Tycker faktiskt de är riktigt bra när man vant sig.
Hur menar du att skivan utanpå är ett problem? Om du som microkatten säger kan ta loss speglarna så kan du sen välja att bara klä utsidan av dörrarna med brädor exv?
 
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Hela mitt hus från mitten på 50 är fullt med såna där gångjärn (bla köket). Tycker faktiskt de är riktigt bra när man vant sig.
Hur menar du att skivan utanpå är ett problem? Om du som microkatten säger kan ta loss speglarna så kan du sen välja att bara klä utsidan av dörrarna med brädor exv?
Tack. Vi kommer gör det
 
Lämna in för lackering? inte så dyrt so man kan tro
 
Troligen mycket bättre kvalitet på lås, gångjärn etc än det du köper nytt idag... Jag skulle utan tvekan försöka renovera och inte byta ut. Färg och spackel löser nog mkt problem på billigaste sätt...
 
Så blev det...
Renoverat rum med två dörrar, panelväggar målade i två nyanser och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för tips!
 
  • Gilla
123133abc och 4 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.