T
Finns det någon "lathund" i hur man beräknar hur mycket solvärme man får ut på ställe x under rätta solförhållanden och per m2 effektiv solfångare modell y ?. Tittade på SMHI:s site där nov-feb låg mellan 100-200w per m/2 medans juni-aug låg på 800-950w per m2 för Sth:s området. Hur räknar man t.ex om x w/m2 på typ instrålning y för tex. april månads medelvärde på solfångare typ z med sin effekt per m2 minus förluster i systemet.

Polaren tänker bygga nytt och vi kliar oss i huvudet på hur många m2 solfångare som ska monteras upp för att täcka behovet. Har sett att en del här klarar sig bra även på vintern men då med rejäla doningar, speciellt då solen bara ger effekt mellan 11-13 på c:a 100w per m2 (enl smhi).

 
Det kluriga är att det beror även på vilken temperaturhöjning du vill ha.
Tittar du på SP:s lista över solfångare, kan du se hur mycket en viss solfångare skulle ge, om den suttit i Stockholm normåret 1986.
Listan
Av de 1062 kWh/m² som strålade ner då, skulle min solfångare gett 718 kWh, med en temperaturhöjning på 50°C. Nöjer jag mig med 25°C blir den utmatade energin större, 846 kWh, eftersom jag då skulle kunna tillgodogöra mig lite mer lågintensiv strålning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.