46200:-
 
  • Wow
JanneJanne123
  • Laddar…
:thinking:
:crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Ryberget och 18 till
  • Laddar…
Gissar på 24871:- före ev ROT
Hoppas vi får facit sen...
 
Minst 108’ om elementen ingår. Ser ut som premium.
 
  • Gilla
tussee
  • Laddar…
Någon anledning till att rörmokaren kört med både koppar och kromade rör blandat huller om buller? :thinking:

Gissning...17587:- efter ev.rot.
 
Redigerat:
  • Gilla
Niklas Fors
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Har haft en rörmokare hemma för att fixa ett antal saker som har med radiatorerna att göra. Hade själv inte så stor uppfattning om vad hela kalender skulle kosta. Tänkte se vad ni uppskattar. Gissa gärna pris på arbete och material. Bäst gissning vinner ära och berömmelse.

Bakgrunden är att jag köpt ett gammalt hus där en hel del varit eftersatt. Flera av elementen hade termostater men slog aldrig av, det var alltid fullt blås. Några rum hade vred i stället för termostater så där var det ibland jättevarmt och ibland kallt. En av dem läckte det vatten på golvet när ventilen stängdes. Två element satt både dåligt till och var enligt husets estetiska råd förkastliga så jag ville byta ut dem.
Värmen är en viktig del av trivseln för mig, så jag ville ha termostater överallt, men jag vill inte ha element som står på för fullt hela tiden, det har jag inte pengar till.

Listan med saker som skulle göras:
Byte av ventiler som fastnat. 2st
Byte av vredventiler till ventiler med termostat 4st
Byte av element, 2st, gamla 30mm rör till nya element 60*60 och 60*100.
Montering av element (som jag hade i garaget) med rördragning ca 3-4m från befintligt element med genomföring av vägg.

Montering av ballofix på vattenrör till tvättmaskin.


Två killar var här ca 7 timmar första dagen och en kom tillbaka och jobbade 2 timmar några dagar senare. Restid har jag ingen aning om.

Material var svårt för mig att uppskatta. Jag ville ju ha två nya element, 8 termostater totalt och lika många nya ventiler. Sedan var befintliga rör av alla olika dimensioner, 30, 22, 18mm. Jag fick gå runt med skjutmått.

Bilder före och efter kommer.
 
Fick dessa kostnadsunderlag av en rörfirma i skåne för liknande arbete.

Timdebitering 575kr/timmen + moms.
Servicebil 150kr/dag + moms.
Ansluta befintliga radiatorer inkl. nya radiatorventiler och termostater ca 1500+moms/st.

Sen tillkommer rördragning och krökar fram till dessa.
 
35-40k
13-15 för arbete
7-9 per element
plus övrigt
 
Mtrl 6000, arbtid 20h * 400 = 14k -rot = 12k borde inte kosta mera
Men de brukar väl vilja ha mera vinst så jag gissar på 18000:- ink allt
 
H Holmspel skrev:
Någon anledning till att rörmokaren kört med både koppar och kromade rör blandat huller om buller? :thinking:

Gissning...17587:- efter ev.rot.
Det frågade min fru också. Det var inget jag bad om i alla fall. Hoppas att elementfärgen fäster på allt som inte är krom.
 
H Hank_Ö skrev:
Det frågade min fru också. Det var inget jag bad om i alla fall. Hoppas att elementfärgen fäster på allt som inte är krom.
Det kan ju vara sån enkel anledning att de nya radiatorerna har nya koppen som tillverkas kromat. Koppar vill man annars använda om de ska målas.
 
Det där jobbet hade jag gjort själv på en dag.mtrl gissar jag 3000 kr.
 
  • Gilla
GEGS och 1 till
  • Laddar…
Rörmokare! 65000:-
 
  • Gilla
Caltex och 1 till
  • Laddar…
23000:- med rot
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.