windestal
Funderar på att förändra planlösningen i köket lite och har gjort följande skiss i IKEAs verktyg. Men vill gärna ha era tankar och idéer, ofta dyker det upp så himla bra förslag som man aldrig skulle tänkt på själv här!

Förutsättningar: Diskho ej flyttbar, mer än möjligtvis typ 20 cm i sidled (vill EJ flytta avlopp) Spis och ugn flyttbara, men bör stanna på samma vägg, då jag inte vill ge mig på elen. Fläkt i väggskåp över spishåll. Kyl/Frys är av "amerikansk" typ, med två fryslådor nedtill och kyl med dubbeldörrar upptill, i ritningarna "byggt" av 208 högskåp, men i verkligheten bara 181 cm högt (83 cm brett).

Problem idag: Det största problemet är egentligen diskmaskinen. När den är öppen blockerar den den bästa arbetsytan och spisen, dvs man kan inte vara en som håller på med disk och en som lagar mat samtidigt. (Sedan står den ofta öppen och i vägen allmänt, men det kunde ju man ändra beteende för att lösa.)Tycker inte att högskåpet fungerar bra, har mikron i det nu och tycker att jag inte kan utnyttja hyllplanen ovan mikron vettigt, djupa, högt upp och blir "flottiga". Tycker att man förlorar mycket utrymme på de två "innerhörnen". Ingen bra ställe för diskställ, hamnar framför ett fönster (detta har jag inte löst med det nya förslaget heller). Ingen avställningsyta vid kylen när man handlat.

Tveksamheter kring mitt nya förslag: Fortfarande ingen lösning för diskställ? Kommer det "ensamma" 60-bänkskåpet se konstigt ut och har man nytta av den "lilla" bänkytan när man jobbar i köket? Kommer diskmaskinen kännas svår att komma åt? Ska det vara ett överskåp över diskhon eller kommer det kännas inklämt och konstigt mellan fönstren?

Idé som inte finns med på planlösning: att ha en uppfällbar bänkskiva mellan det "ensamma" 60-skåpet och DM, så att de gånger man behöver mkt bänkyta och inte behöver komma åt DM samtidigt kan man fälla upp den. Mikron skulle i nya planlösningen stå på den "nya" bänkytan i hörnet till höger om kyl/frys.

Hoppas detta är går att förstå, fråga annars!

Idag (Givetvis inget "hål" i hörnet, passbitar täcker):
Skiss av en kökslayout med skåp, diskho, och vitvaror, markerade med nummer för planeringsändamål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av ett kök med beige inredning, diskho på ö, inbyggd diskmaskin, spis, och "amerikansk" kyl/frys.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idé:
Skiss av köksplanlösning med märkta skåp och vitvaror, ritad i planeringsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av ett kök med vit inredning, träbänkskiva, diskho och vitvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av ett kök med vit inredning och träarbetsytor, visar kyl, diskho, spis, och bänkskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av ett kök med köksö, spis, ugn, och kyl, i crème och mörkgråa toner, och träarbetsytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Skiss på kökslayout gjord i planeringsverktyg med markerade platser för spis, diskho, diskmaskin och kylskåp, och handskrivna noter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
windestal windestal skrev:
Fortfarande ingen lösning för diskställ?
Varför vill du inte ha diskstället framför vänsterfönstret?

windestal windestal skrev:
Kommer det "ensamma" 60-bänkskåpet se konstigt ut och har man nytta av den "lilla" bänkytan när man jobbar i köket?
Det ser nog lite ovanligt ut. Om man har en gäst som vill hjälpa till kan den bänkytan användas av gästen, men till vardags tror jag inte det men man kan ha kaffebryggare/maskin och annat liknande där som just inte verkar få plats någon annanstans utan att vara i vägen.

windestal windestal skrev:
Kommer diskmaskinen kännas svår att komma åt?
Det som jag ser lite som ett problem är att det blir långt från diskmaskinen till platsen där glas och tallrikar ska stå. Om en tömmer maskinen medan en annan håller på med matlagningen känns det som stor risk för krockar då förvaringen är ungefär där den andra är.

windestal windestal skrev:
Ska det vara ett överskåp över diskhon eller kommer det kännas inklämt och konstigt mellan fönstren?
Inklämt och konstig vet jag inte men det tar bort en del ljus. Dock kan det ju vara lösningen på en del av ovanstående frågetecken när det gäller diskmaskinen.

windestal windestal skrev:
Idé som inte finns med på planlösning: att ha en uppfällbar bänkskiva mellan det "ensamma" 60-skåpet och DM, så att de gånger man behöver mkt bänkyta och inte behöver komma åt DM samtidigt kan man fälla upp den.
(y)

windestal windestal skrev:
Mikron skulle i nya planlösningen stå på den "nya" bänkytan i hörnet till höger om kyl/frys.
Dock rätt opraktiskt eftersom det innebär att man måste springa mellan hällen och mikron för att kunna hålla koll på båda delarna. Det finns mikro som är gjord för att ställas i ett överskåp med lägre lucka upptill.

Har du besökt några köksfirmor för att höra om de kan komma på någon smart planering?
De har ju varit med om många besvärliga kök förut.
 
windestal
Tack för svar! Som jag misstänkte fick jag lite nya funderingar att ta ställning till...

Vill inte ha diskstället framför något fönster då entrétrappan är precis utanför och alla som kommer passerar och ser in genom dessa (trist att se ett diskställ då), sen är det även en siktlinje från matsalen ut genom det vänstra köksfönstret som "blockeras". (Denna siktlinje är också orsaken till att inga väggskåp finns på ena väggen.) Men får nog acceptera att med den placeringen på diskho så finns ingen annan plats.

Ang avstånd diskmaskin-förvaring och att vara i vägen när en annan plockar ur så är det just att undvika det som är tanken med mina två "konstiga" skåp, dvs väggskåpet ovan diskbänk + det ensamma 60-skåpet, tanken är att ha det mesta av vardagsporslinet i dessa. Vanligare i vår familj är dock att en fyller diskmaskinen medan den andre lagar mat, tömmer gör vi inte lika ofta :oops: Sen blockerar man ju alltid ett antal skåp när man står och jobbar till höger om hon... Men om det är kastruller och sådant i dessa är det inte så mkt som ska i där från diskmaskinen. Och ändå bättre än idag när den som jobbar där gör diskmaskinen helt oåtkomlig (eller snarare, att det inte går att jobba där för att den andre måste komma åt diskmaskinen)?

Angående "det ensamma skåpet" hade jag någon fundering på om man skulle göra det till mer av en "halvö", genom att ha ex 40+60 ut från väggen, för att det skulle se mindre udda ut. Men är dels rädd att det skulle kännas trångt på "ho-sidan" (blir ca 80 cm mellan) och dels blir det då att 40-delen öppnas i matsalsriktningen och 60-delen hamnar längre ifrån DM (dvs ökar avstånd och runtspringande att plocka ur ytterligare)... Någon annan som har en ljus idé?

Vad det gäller mikron har vi ett stort åbäke som vi absolut inte vill byta ut, då vi är supernöjda med funktionerna i den. Storleken och att luckan öppnas "som en ugn" (+att jag är kort!) gör tyvärr att den inte går att ha i ett väggskåp. Är det så långt mellan häll och mikro? Det blir mindre än två meter? Jag är inte den som lagar mest mat i hushållet, så är fel person att uttala mig, men när jag väl lagar något tycker jag sällan att jag brukar behöva ha så mycket koll på båda delarna samtidigt (men kan ha helt fel här!)?

Kaffebryggare har vi ingen, detta är ett koffeinfritt hushåll :p. Men min tanke var väl att de mackapärer man ändå har (vattenkokare, vispar, brödrost...) skulle bo borta hos mikron, i någon låda. Kanske helt feltänk? Vattenkokaren vore nog bra att ha närmare hon iaf :thinking:

Känns som en omöjlig ekvation, allt ska vara nära varandra, så vad har man då över huvud taget i skåp lite längre bort, och hur blockerar man inte varandra alls, trots att allt är/ska vara nära, när man gör två olika saker samtidigt? :rolleyes:
 
BirgitS
windestal windestal skrev:
Angående "det ensamma skåpet" hade jag någon fundering på om man skulle göra det till mer av en "halvö", genom att ha ex 40+60 ut från väggen, för att det skulle se mindre udda ut. Men är dels rädd att det skulle kännas trångt på "ho-sidan" (blir ca 80 cm mellan)
Det bör inte vara mindre än 120 cm bredd om där finns något som kan öppnas på någondera sidorna och om man behöver kunna passera varandra.

windestal windestal skrev:
Är det så långt mellan häll och mikro? Det blir mindre än två meter? Jag är inte den som lagar mest mat i hushållet, så är fel person att uttala mig, men när jag väl lagar något tycker jag sällan att jag brukar behöva ha så mycket koll på båda delarna samtidigt (men kan ha helt fel här!)?
Bäst att kolla med personen som lagar mat mest :)

windestal windestal skrev:
Men min tanke var väl att de mackapärer man ändå har (vattenkokare, vispar, brödrost...) skulle bo borta hos mikron, i någon låda. Kanske helt feltänk? Vattenkokaren vore nog bra att ha närmare hon iaf :thinking:
Vattenkokare är ju praktisk att ha nära vattenkranen, och annat beror ju på hur ofta man använder dem (vispar man flera gånger i veckan kan det vara skönt att bara sträcka sig lite för att nå dem, rostar man bröd mycket är det praktiskt att ha den nära matbordet) men mitt förslag var för att hitta någon bra användning av den bänkytan :)

Ja, det är svårt att få till något som är bra på alla sätt när det är ett rätt litet kök och man har två fönster, avlopp och el att ta hänsyn till. Det gäller att väga för- och nackdelar mot varandra.
 
För att få bättre förvaring, byt de två 40-skåpen till höger till ett 80-skåp. Mycket bra förvaring i breda lådor jämfört med 40.
Ni har många väggskåp ändå, skippa det inklämda mellan fönstren. Det blir mycket finare utan.
Om ni vill ha en liten ö, se till att det är 120 cm avstånd till alla skåp på motsatta sidor (som BirgitS skrev). Ikea har grunda bänkskåp 37 cm, sådana kanske funkar, du kan vända öppningen åt andra hållet, t ex förvaring för dukning mm, då kan kanske avståndet minskas lite mot diskmaskinen.
 
windestal
Var just det där med 120 cm som gjorde att jag inte gick vidare med tanken. Om man inte behöver passera varandra, räcker 80 cm då? Tänker mig att den som lagar mat inte behöver passera "diskaren" (matlagaren ska inte ner i DM) och om man använder "halvöns" bänkyta så står man på andra sidan? Man måste givetvis fortfarande kunna stå vid diskbänken och öppna skåpet under (2st 40 cm luckor), går det? Kanske dålig idé oavsett?

Svårt med litet kök, ja, men är det lättare med ett stort? Där får man ju fortfarande (och ännu mer) problemet med att det blir långa avstånd mellan vissa grejer.

Om man släppte el och avlopp, hur skulle du göra då i detta kök? (I lösa termer, behöver inte vara detaljerad ritning)
 
A
Byta elementet mot golvvärme för att få mer golvyta att spela med? Öppna upp vägg mot matsal för mer öppet/större kök?
 
windestal
Ok, det var kanske lite väl fritt tänk :rofl:
Väggen mot matsalen är fd yttervägg, kök/hall/badrum är en tillbyggnad, och med en våning uppepå ger jag mig helst inte på den bärande konstruktionen. Då är det snarare att titta på att flytta köket till ett helt annat rum isf... Jag vill dock ha ett "arbetskök" lite avskilt från samvaro-del för att kunna lämna stök bakom mig så har svårt att tänka mig det.
Elementet får nog vara element också (men kanske går att flytta?), golvvärme känns som en oekonomisk idé med dåligt isolerat träbjälklag med krypgrund under. Tänkte mer på låsningen som är nu pga avlopp till ho och spis-el :D
 
windestal
Något som jag känner begränsar mina tankar är det där om att ha 80-120 cm mellan häll och ho. Hur illa är det att ha längre? Idag är det ju typ 120 (40 till vå om häll och drygt 60+20 till hö om ho, plus hörnet då) och det känns inte långt? Ska man tänka annorlunda med det måttet om det är ett hörn (40 bredvid häll och bara 40 bredvid ho skulle ju kännas jättenära)?
 
Redigerat:
Hellre mer än mindre tycker jag. Riktigt skönt att kunna ha en stor sammanhängande yta.

Kylskåpet skulle jag vilja flytta så det inte delar upp bänkytorna
 
windestal
Charlie2 Charlie2 skrev:
För att få bättre förvaring, byt de två 40-skåpen till höger till ett 80-skåp. Mycket bra förvaring i breda lådor jämfört med 40.
Ni har många väggskåp ändå, skippa det inklämda mellan fönstren. Det blir mycket finare utan.
Om ni vill ha en liten ö, se till att det är 120 cm avstånd till alla skåp på motsatta sidor (som BirgitS skrev). Ikea har grunda bänkskåp 37 cm, sådana kanske funkar, du kan vända öppningen åt andra hållet, t ex förvaring för dukning mm, då kan kanske avståndet minskas lite mot diskmaskinen.
Det var nog bara en miss i alla "ommöbleringar" som gjorde att det blev två 40 istället för ett 80. Men tack för påpekandet!
Ang väggskåpet, om man tar bort det, tror du det blir ok avseende tömning av DM ändå?
Ang 120 cm mellan ho och "halvö", vad tänker du om detta?:

windestal windestal skrev:
Var just det där med 120 cm som gjorde att jag inte gick vidare med tanken. Om man inte behöver passera varandra, räcker 80 cm då? Tänker mig att den som lagar mat inte behöver passera "diskaren" (matlagaren ska inte ner i DM) och om man använder "halvöns" bänkyta så står man på andra sidan? Man måste givetvis fortfarande kunna stå vid diskbänken och öppna skåpet under (2st 40 cm luckor), går det? Kanske dålig idé oavsett?
Att göra en halvö med grundare skåp tycker jag inte känns så bra, det känns inte som att det blir en nog användbar bänkyta att jobba vid då (tänker bl a på alla här på forumet som talar sig varma för 70 cm bänkdjup istället för normala 60, vad skulle de säga om bara 37). Det känns som att det blir viss risk att man puttar ner något på andra sidan när man jobbar isf?
 
windestal
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Hellre mer än mindre tycker jag. Riktigt skönt att kunna ha en stor sammanhängande yta.

Kylskåpet skulle jag vilja flytta så det inte delar upp bänkytorna
Nackdelen med att putta kylskåpet ända in mot väggen och få sammanhängande yta är att jag förlorar en del vägglängd på det, kylen behöver stå rätt långt från vägg för att kunna öppnas ordentligt (tjocka dörrar i den typen av modell). Förlorar nog motsvarande 20 cm bänkskåp eller så. Men ska mäta mer supernoga imorgon och se hur centimetrarna slår...

Hellre mer än mindre, men när blir det för långt mellan ho/häll då? Funderar över varför rekommendationen är just 80-120 och inte 80-140/160/180...
 
förslag: låt diskmaskinen vara kvar där den är till höger om diskhon, men flytta spis/ugn längre ner i rummet (alltså nåt snäpp närmare väggen vid elementet). skippa det ensamma 60-skåpet, sätt en arbetsbänk (typ med konsoler eller ben) framför/ovanför elementet så får du massa extra arbetsyta.
 
BirgitS
windestal windestal skrev:
Något som jag känner begränsar mina tankar är det där om att ha 80-120 cm mellan häll och ho. Hur illa är det att ha längre? Idag är det ju typ 120 (40 till vå om häll och drygt 60+20 till hö om ho, plus hörnet då) och det känns inte långt? Ska man tänka annorlunda med det måttet om det är ett hörn (40 bredvid häll och bara 40 bredvid ho skulle ju kännas jättenära)?
Måttet kommer från en rak bänk, och det är meningen att man själv (80-100 cm) eller två personer (100-120 cm) ska kunna stå där och i princip sköta hela tillagningen förutom det som görs vid hon eller hällen, dvs. alla ingredienser ska få plats och man ska ha plats för skärbräda och fat/skålar för det som är ofärdigt, halvfärdigt resp. helt färdigt. Man rekommenderar inte mer än 120 cm för då skulle det bli svårt att nå över hela ytan. När det kommer till hörn får man försöka tänka på vad orsaken är till regeln och se hur det stämmer in på ens eget hörn.Med 40 + 40 cm får man svårt att stå och skära på en skärbräda utan att grönsaker ramlar ner i diskhon eller ut på hällen, så det går bort av det skälet. Hörnskåp i form av karusell är ju 90 x 90 cm, och om man skulle ha 30 cm bredvid hon (som exempel) innan hörnet skulle jag nog säga att den sträckan inte ska räknas över huvud taget för den påverkar inte längden man behöver på andra sidan hörnet och påverkar inte heller ens möjlighet att från skärbrädan släppa ner smutsig disk eller skräp i hon.

Men även om det är optimala mått för de flesta så kan det ju gå alldeles utmärkt att jobba i kök med andra mått. Jag har en släkting som har betydligt mer mellan hon (som är direkt bredvid hörnet) och hällen, jag tror det är 160 cm (60+40+60), när jag är där reagerar jag på att man måste bära/flytta på ingredienser mer än vad jag är van vid, men de tycker att det är helt normalt och inget som behöver åtgärdas. Själv har jag egentligen alldeles för långt från kyl/frys till diskhon, men jag har inte kommit på någon bättre lösning med de mått som rummet har (utan att få andra nackdelar i stället).

windestal windestal skrev:
Om man släppte el och avlopp, hur skulle du göra då i detta kök? (I lösa termer, behöver inte vara detaljerad ritning)
Jag skulle pröva med att rita upp ett parallellkök med ingenting mot fönsterväggen utan ha hällen längs den vänstra väggen (kanske en liten ho där av säkerhetsskäl) och sen diskhon ungefär där spisen är idag, ung. 1 m från fönsterväggen så att det blir en bra arbetsyta där. Diskmaskinen på andra sidan hon liksom överskåp för de vanliga glasen och tallrikarna, följt av högskåp för kyl, frys, ugn/mikro. Det är inte heller optimalt med hällen och hon på varsin sida golvet, och lite för långt emellan, men det blir ju omöjligt att ställa högskåpen till vänster (som nog egentligen ger en bättre lösning) med tanke på fönstret.

Man kan även se hur det blir om man skjuter kyl/frys hela vägen ner, flyttar spisen uppåt och däremellan placerar hon så att man får alla viktiga funktioner längs den väggen och till vänster kan ha bara underskåp med mikron ovanpå.

windestal windestal skrev:
Vill inte ha diskstället framför något fönster då entrétrappan är precis utanför
Kan det räcka med att man har lite insynsskydd längst ner på fönstret, fuskfrostat glas, något snyggt tyg som man spänner upp, några större krukväxter?

Ang. ditt förslag, jag tycker det ser konstigt ut att bryta linjen av köksskåp med kyl/frys och skulle nog hellre välja något helt annat längst till höger, mer som vanliga möbler som ett mindre sideboard med vitrinskåp ovanför.
 
  • Gilla
windestal och 2 till
  • Laddar…
A
Jag tänkte att där elementet är nu kunde kyl/frys stå. Om man gör ett parallellkök kanske man kan ha ett element under fönstren istället?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.