Varför bilar du inte upp golvet och gör en vanlig toaanslutning?
Jag har en gammal toa i källaren med rör ovanpå sådär. Ska jag göra om senare.
Funderar på att göra om tvättstugan och sätta värmepump där. Då får jag ett extrarum om jag slänger ut pannan.

//AA
 
Jag tror det är berg under delar av grunden, vet inte hur tjockt det är. Och skulle sådana fall behövt bila upp kortsidan och ungefär lika mycket på långsidan. Avloppet ska efter tvättstugan upp två våningar till ett nytt badrum.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Detta går mycket sakta framåt. Orkar bara jobba med det några timmar någon dag i veckan, sedan säger ryggen till att sluta.

Men lite händer i alla fall. Var å köpte klinkern. Behövde ca 25kvm, de hade 24kvm hemma, var nog tur då jag tror jag överlastade bilen rätt ordentligt redan.
Bild av en överlastad handkärra med klinkerplattor framför en vit Volkswagen Caddy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilens bagageutrymme fullpackat med staplar av klinkerplattor, bilen är parkerad utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan tog det lite tid igen, så tog jag tag i det lilla trappsteget som jag tidigare tog bort. Så här i efterhand kunde det varit kvar, men samtidigt blev det snyggare nu med det nya. Vi köpte några ”kantbitar” av klinkern för att ha på trappnosen. Men för att det skulle bli snyggt/bra, måste trappsteget vara exakt 90,5cm brett och 45cm djupt. Så det var bara att göra en liten gjutform.
Nyuppgjuten betongtrappa i hörn med träform och staplade stenblock runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och när det stelnat, lägga klinkern där. Då uppkom nästa fundering, hur skulle klinkern ligga.
Ett ofärdigt trappsteg beklätt med röda klinkerplattor i ett renoveringsprojekt, omgivet av verktyg och en rosa hink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygjutet trappsteg klätt med röd klinker, verktyg och ojämnt underlag synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett nykonstruerat trappsteg med terrakottafärgade klinkerplattor monterade på ytan och verktyg på ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person står framför provlagt klinkergolv i rött med brickbandmönster, med en gjutform synlig och på ett handduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappsteg beklätt med ny terrakottafärgad klinker och kantbitar i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi kom överens om att mönstret på sista bilden var bäst.

Pågående klinkerläggning på ett betonggolv med en rad röda klinkerplattor lagda i förband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny lagd terrakottafärgad klinker på ett golv i förskjutet mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och det funkade ju bra även på stör ytor.

Sedan blev jag lite för ivrig. Tänkte att det skulle vara praktiskt att utgå från trappen, så det skulle se snyggat ut där. Men det krävde att extra väggen var rätvinklig mot de gamla väggarna.. och det var den inte.

Delvis lagt terrakottafärgat klinkergolv i renoveringsprojekt med omkringliggande betong och redskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev lite för stor glipa mot väggen, hela golvet drog sig lite åt vänster. Så det var bara att skjuta nästkommande rader lite för att få klinkern tillslut att ligga rätvinkligt mot den andra väggen. Fick upp lite mer klinker och nu är kanske 40% lagt.

Delvis lagd terrakottafärgad klinker i en byggprocess med omålade väggar och synlig gjutform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade hoppats att vara längre fram till jul, men man får ändå bli glad för det lilla..
 
  • Gjutform för trappsteg med betong, träreglar och cellbetongblock i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödbruna klinkerplattor upplagda i ett oregelbundet mönster på ett ofärdigt betonggolv, med blå distanskilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat trappsteg med ny terrakottafärgad klinker och gjutform i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt genom ett fönster med reflektion på en halvfärdig klinkerlagd golv i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
corre och 2 till
  • Laddar…
Tack för inspirationen. Håller själv på att byter golvbrunn i tvättstugan och en dusch brevid.

//AA
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.