Hej, håller på med ett projekt och får inte till kantförstärkningen på min grundplan så den stämmer med min sektion och detaljritning
Någon som vet hur man ritar en grundplan med dränering och kantförstärkning? Det är platta på mark :)
 
  • Skiss av sektionsritning för grundläggande platta på mark med måttangivelser och detaljreferenser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av byggsektion som visar vägg och grund med dränering och kantförstärkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag förstår inte riktigt vad du menar med "få till"? Jag kan däremot se några fel på detaljsektionen. De stående reglarna i väggen kan inte vila på ett kantelement av frigolit, de måste landa på betongen. Betongens kantbalk behöver ha armering som består av längsgående stål och tvärgående byglar. Plattan bör vila på packad makadam, minst 150 mm. För att nämna några. Rita alltid skalenligt, annars blir det garanterat fel.

Googla på tillverkare av kantelement, de brukar ha principsektionen som man kan kopiera.
 
  • Gilla
Mikaela Höcke
  • Laddar…
Är det en skoluppgift? Ta en titt på Isovers hemsida. De har färdiga konstruktionsförslag. Annars ser jag inte varför du skulle behöva en vot mitt på plattan?

Ofta måttsätter man fönstermas höjd och bredden på plattan.
 
  • Gilla
Mikaela Höcke
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du menar med "få till"? Jag kan däremot se några fel på detaljsektionen. De stående reglarna i väggen kan inte vila på ett kantelement av frigolit, de måste landa på betongen. Betongens kantbalk behöver ha armering som består av längsgående stål och tvärgående byglar. Plattan bör vila på packad makadam, minst 150 mm. För att nämna några. Rita alltid skalenligt, annars blir det garanterat fel.

Googla på tillverkare av kantelement, de brukar ha principsektionen som man kan kopiera.
 
  • En handritad skiss av en byggplan med måttangivelser och noteringar om avloppsledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det är en skoluppgift! Och denna grundplan med dränering är felaktig men förstår inte riktigt hur jag ska få med dränering och kantförstärkning ☺️
 
Dränering och dagvattenledning är samma sak. Ett rör som ligger i marken ritas med streckade linjer, men brukar inte ha 90 gradersböjar i hörnen. Dessutom måste vattnet ledas bort någonstans. Röret har en början och ett slut. Du måttsätter bara själva plattan. Plattans breddmått måste stämma med sektionen. Rita skalenligt och använd måttstock.
 
  • Gilla
Mikaela Höcke
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Dränering och dagvattenledning är samma sak.
Normal sett har man ett rör för takavvattning (med slät insida) och ett för dränering en (slitsat rör med hål i). Dränvattenledningen ska löpa runt byggnadens fyra sidor, takavvattningen löper normalt sett bara från de ställen där stuprören ansluter.

Jag hade ritat voten för kantbalken streckad men @justusandersson kanske har bättre koll?

Isoleringen under plattan hade jag ritat på samma sätt som du har ritat kantbalken då det är en "hård" isolering. Normalt sett bygger man idag inte med mindre än 200mm isolering under plattan.
 
Ja dessa är mina nya sektionsritningar. Även ett exepel på hur en grundplan ska se ut. Men förstår inte vilka mått jag ska ta från sektion/detalj och föra in i grundplan? Sektion förstår jag ju breden. Men från detaljritningen?
 
  • Handritad sektionsritning av en vägg och ett tak med angivna material och tjocklekar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljritning av grund med markerade isoleringar och konstruktionselement, skala 1:10.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av ett diskussionsinlägg med tre sektionsritningar och grundplaner för byggprojekt, inklusive mått och detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.