Hej,
Bygger nytt stenhus med FTX-ventilation och funderar på lite saker som är avgörande för uppvärmningen.
Jag vill försöka framtidssäkra installationen så långt det är möjligt med dimensioneringen av både värmepump, funktioner och längd på kollektorslangar.
Energideklarationen säger 5,5kWh/år i energianvändning och man har rekommenderat en Nibe F1245-6.

Är Nibes F1255-6 ett bättre val? Ska man istället ta 1255-12?
Jag undrar lite om 2x300m kollektorslangar är tillräckligt långt en meter ner i den skånska lerjorden?
Jag har även planer på att gjuta en hetvattenkälla (utomhus och 35 grader) och undrar om det är rimligt att underhålla värmen i den med jordvärmepumpen? Är väl mest ekonomiskt att värma upp den (vid start) med ved eller?

Mvh
 
Tänker du värma poolen även på vintern behöver vp ha överkapacitet är det endast den lite varmare delen av året har den troligtvis redan kapacitet så det räcker.
 
Det är på vinterhalvåret jag vill använda den. Blir ju rätt hög framledningstemperatur om man vill hålla 32-33 graders temperatur på vattnet.
 
Se till att skaffa en stor växlare så håller du framledningen närmare poolens temp och en överdimensionerad vp samt kollektor så det finns pulver till både hus samt pool.
 
Har kikat på CTC GSi 12 som är en inverterstyrd pump. Känner att det är lite svårt att räkna på vad som blir tillräckligt utan att det skapar negativa effekter.
 
Vad ligger effektbehovet på huset brukar finnas kalkyl på det vid nybygge sen bör det finnas liknande pooler man ta värmebehovet från och sen beror det om poolen alltid ska vara tillgänglig även vid max kyla ute.
 
Ja vi har ju gjort en energideklaration, tyvärr togs det inte hänsyn i den till externa faktorer som poolvärme eller frikyla osv.
Enligt deklarationen så är det uträknat energianvändningen ska bli 5500kWh/år eller 24kWh/år/kvm (vilket känns väldigt lågt)
 
Men vad var toppeffekts behovet ?
 
S smurfen72 skrev:
Men vad var toppeffekts behovet ?
Vet inte riktigt vart det står, är det med här?

Skärmdump av en energiberäkningsrapport med värden för husets energianvändning, inklusive värmekomponenter och effektivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Uppvärmd minipool med isolering omgiven av snö, ångande vatten och en träväg som leder fram till poolen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har en slinga med brine som regeleras till 1˚ över önskad temp i badet på vintern 40˚ .
Baljan har 10cm frigolit limmad på alla ytor.
Vid en längre test på 29 timmar (var bortrest och kunde stänga ner all annan förbrukning) var åtgången till minipoolen 21 kWh alltså 0,72 kW/timma detta vid en utetemperatur på + 6-8˚ Ledningen 25 mm pex RiR med isolering totalt 50m under huset där halva energien läcker ut (det är c:a 2˚ varmare i krypgrunden) så jag räknar med att poolen drar 0,4 kWh c:a 30 öre / timme.

Ett sätt att räkna ut värmeåtgången är att mäta temperaturen i poolen under ett dygn när all värmetillförsel är stängd, glöm inte att blanda vattnet för det skiktar sig precis som i en akumulatitank innan slutmätning.
Vatten innehåller 1163 W / m3 / ˚ C. (Det går åt 1,163 kWh för att höja 1000 liter vatten med 1˚ C )
 
Redigerat:
Jag tror jag löser uppvärmningen av badet separat från huset.
Tycker inte jag hittar något bra alternativ som passar, antingen blir det en för stor värmepump som inte kommer köras speciellt optimalt vår och höst, eller så blir den för klen under vintern när badet ska värmas.

Är det fördelaktigt att försöka hitta en inverterstyrd 3-fas pump eller går det lika bra med On/Off?
 
En off och en rejäl arbetstank på tex 500 liter eller en kraftig inverter med hyffsat låg lägsta effekt bör funka bra både till hus och pool. Energianvändning värme system på 19744 kwh är det med eller utan vv ?
 
S smurfen72 skrev:
En off och en rejäl arbetstank på tex 500 liter eller en kraftig inverter med hyffsat låg lägsta effekt bör funka bra både till hus och pool. Energianvändning värme system på 19744 kwh är det med eller utan vv ?
Ja, så har jag med förstått det, men det verkar vara lite svårt att hitta värmepumpar med lågt lägstavärde, jag hade ju velat ha 1,5kW-12kW.
Nibes 1255-6 går att ställa upp till 8kW men det blir nog ändå för lite, den är dessutom bara på 1-fas vilket jag inte vill ha.
CTC GSi 12 ligger mellan 2,5kW-12kW den hade kanske fungerat, även om 2,5kW kanske är rätt högt som lägsta värde.

Jag tolkar det som att det är inklusive varmvatten.
 
X xLnT skrev:
Jag tror jag löser uppvärmningen av badet separat från huset.
Tycker inte jag hittar något bra alternativ som passar, antingen blir det en för stor värmepump som inte kommer köras speciellt optimalt vår och höst, eller så blir den för klen under vintern när badet ska värmas.

Är det fördelaktigt att försöka hitta en inverterstyrd 3-fas pump eller går det lika bra med On/Off?
En inverter pump avsedd för pool är klart mest driftsekonomiskt, man kan få mycket höga COP-värde då tillskottet i värm är bara några tiondels grad. Men kolla med en eller flera poolfirmor.
I min anläggning är der 1˚C och då ingår förlusten i 25m Pexrör, som värmer torparegrunden med c:a 2˚
 
Vad menar du med avsedd för pool finns det nån som är det ? Låter konstigt om du har värmetillskott på endast nån tiondels grad så låg effekt kan en vanlig inverter inte lämna om du inte har grymt högt flöde vilket ger lågt delta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.