Har en Alfa Laval fjärrvärmeenhet Villa TS15/30 från år 2000. Första sekunderna är det 70 grader ett par sekunder sedan sjunker det till 45 grader och ligger sedan konstant på 45 grader när jag mäter efter att ha låtit varmvatten rinna i ett par minuter.
Testat skruva ett par varv medsols på Flödesregulatorn men det blev ingen större skillnad. Den står nu åter på ca. 2.5 på den 5 gradoga blå/röda skalan se bilder.
Vilket håll ger varmare tappvarmvatten?
Spelar läget 1-3 någon roll på vattenpumpen?
Just nu -20 ute och då brukar fjärrvärmens tilloppstemp vara riktigt hög?
 
  • En närbild på en Alfa Laval flödesregulator med inställning på ca 2.5 på en blå/röd skala på ett fjärrvärmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Alfa Laval fjärrvärmeenhets flödesregulator med blå/röd skala inställd på ungefär 2.5.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Ett foto rakt in så alla delar syns , svårt med överblick på funktionen annars , sökte efter manualen men fann inget
 
Bilder som förhoppningsvis hjälper.
 
  • Diagram över fjärrvärmeanordning med märkta komponenter som värmeväxlare och expansionskärl.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepanna och rörledningar i ett pannrum, med mätare och olika anslutna komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Det ´med nästa sida är VV regulatorn som ger info till Nr 4 att öppna och stänga , det finns ett vred på ( nästa sida ) som
VV-tempen ställs in med , men syns inte bra på bild , men prova med att öppna n VV-kran och knacka lite kraftigt den med en hammare några ggr , så kan den släpper om den kärvar , inget kan gå sönder
 
Tack.
Fick upp temperaturen efter att ha vrid flödesregulatorn till ytterlägena min och max.
 
Magrand Magrand skrev:
Servicevägledning för AVTQ här
[länk] AVTQ ECL2010.pdf

Kolla också smutsfilter fjv nr 23. Stäng av ink. fjärrvärme först.
Tack för länken. Får jag serva själv eller måste en fackman göra det?
 
Redigerat:
Du kan serva själv.
Var noga med att stånga servisventilerna för fjärrvärmen om du ska kolla smutsfilter.
 
  • Gilla
jojo123
  • Laddar…
Du menar där fjärrvärmen kommer in i huset?
 
R rolfino skrev:
Du menar där fjärrvärmen kommer in i huset?
Japp
 
Är det inte högt tryck och hög temp på värmeväxlarens fjärrvärmesida, jag gissar 120 oC och kanske 5 till 10 bar(e). Inget att leka med på den sida. Man kan ev. bränna sig illa på utströmmande hetvatten.
 
A Arnodt skrev:
Är det inte högt tryck och hög temp på värmeväxlarens fjärrvärmesida, jag gissar 120 oC och kanske 5 till 10 bar(e). Inget att leka med på den sida. Man kan ev. bränna sig illa på utströmmande hetvatten.
Jag vågar mig inte på servisventilerna själv. Just nu funkar varmvattnet.
 
Pumpen du nämner i första inlägget är cirkulationspumpen som pumpar till radiatorerna. Den har inget med tappvattnet att göra. I en normalvilla så räcker det att ha den i läge 1.
 
  • Gilla
rolfino
  • Laddar…
Jo jag vet. Bor i ett kedjehus, 2-plan 120 kvm, fr -74. Kan testa byta från läge 2 till 1 på pumpen.Bör ge effektivare energiuttag (högra tempskillnad mellan temp in och temp ut) med långsammare radiatorflöde?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.