Hej,
Jag undrar hur man på bästa sätt tar hand om vattnet som droppar från vår luftvärmepumps utedel? Se bild för utedelens placering. Det jag är rädd för är att allt vatten som droppar från utedelen tränger in i krypgrunden under vardagsrummet. Om man tar sig in i krypgrunden och tittar på väggen där utedelen är monterad så ser man tydligt att betongen är fuktig.
 
  • En vit husfasad med en luftvärmepumps utedel placerad på husets hörna nära marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En uppsamlingsbricka under. Ev. med ett utlopp som leder i slang under altanen till bortre hörnet. På vintern får du slå bort is från brickan, så det inte bygger upp mot utedelen.

Till vår luft/vattenvärmepump vid fritidshuset har vi en eluppvärmd droppränna, där värme bara är aktiverad samtidigt som det pågår avfrostning av utedelen, värmepumpen som även styr rännan håller den varm i ca 20 minuter vid varje avfrostning. och där är en värmekabel som går ned i utloppsröret, som vi leder till en stenkista på frostfritt djup.
 
  • Gilla
arowe17 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
En uppsamlingsbricka under. Ev. med ett utlopp som leder i slang under altanen till bortre hörnet. På vintern får du slå bort is från brickan, så det inte bygger upp mot utedelen.

Till vår luft/vattenvärmepump vid fritidshuset har vi en eluppvärmd droppränna, där värme bara är aktiverad samtidigt som det pågår avfrostning av utedelen, värmepumpen som även styr rännan håller den varm i ca 20 minuter vid varje avfrostning. och där är en värmekabel som går ned i utloppsröret, som vi leder till en stenkista på frostfritt djup.
Tack för bra svar! Jag gissar att det går bra med random plastback från IKEA (typ) om man bara ska samla upp vattnet, och då manuellt komma ihåg att tömma det. Finns dessa "uppsamlingsbrickor med utlopp" att köpa färdiga, eller moddar man själv en plastback?
 
Det finns säkert som tillbehör till diverse värmepumpar, kolla med en firma som säljer värmepumpar. Men troligen blir det mycket billigare om man kan ordna det själv.
 
Jag skulle säga:
En plåt som samlar upp kondensen från värmepumpen.
Och sedan en vanlig hängränna med lite fall längs väggen ut från altanen,
så det får droppa ner på gräset utanför.
Alternativt med koppling via ett Y-rör till stuprörskopplingen till dagvattenavloppet.
Skulle 2 meter hängränna i diskret färg under fönstren störa?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag skulle säga:
En plåt som samlar upp kondensen från värmepumpen.
Och sedan en vanlig hängränna med lite fall längs väggen ut från altanen,
så det får droppa ner på gräset utanför.
Alternativt med koppling via ett Y-rör till stuprörskopplingen till dagvattenavloppet.
Skulle 2 meter hängränna i diskret färg under fönstren störa?
Hmm.. Jag skulle nog kunna få till en uppsamlingsplåt och någon form av ränna som skickar vattnet ut under altanen. Altanen är byggd ovanpå en gammal plattsättning. Det blir ju åtminstone bättre än hur det är idag.
 
Du har ju stupröret i närheten, kan du inte koppla på ett rör där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.