Cheesen
Vad jag har saknat en längre tid är att någon tar sig an uppgiften att skriva om hur det egentligen funkar att skaffa elbil idag.
Vad kostar laddaren, hur tänker man med husets elsystem.
Hur funkar bilen vardagen?
Vad blir totalkostnaden jämfört med motsvarande fossilbil?
Åsikter om vad som påverkas negativt, idag läser man bara om fördelar. Det måste ju finnas nackdelar i vardagen med elbil.
Vad händer när det är kallt? Klara ditt hus av att värma huset och ladda elbilen?
Som ni ser så finns det underlag för en hel artikelserie med många nyfikna, ska nästa bil bli elektrisk?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Jag vill gärna läsa fler artiklar om boende på liten yta, gärna med många bilder. Smarta tips på hur man kan lösa förvaring av kläder, mat, porslin och andra vardagsprylar på begränsad yta. Exempel på hur man nyttjar varje kubikmeter yta i en bostad på ett snyggt sätt. Hur förvaras brödrosten, matberedaren, frysen och mikrovågsugnen utan att ta för stor plats visuellt?

Detta vill jag läsa eftersom jag försöker få ihop ett åretruntboende på 35 kvadratmeter uppvärmd yta. Det jag hittills har läst handlar mest om fritidsboende på liten yta, men jag söker efter lösningar där standarden kan vara normal, men ändå få plats.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Jag skulle gärna se mer trådar/artiklar/forumdel som handlar om anpassningar och verkan för bättre miljö. Nu när politikerna röstat igenom en budget som drar ned satsningen på miljötänk verkar det som att vi konsumenter måste stå för den biten istället.

Så, energismarta hus, solceller, miljövänliga byggnadssätt, etc etc.
 
Jag skulle vilja se en artikelserie om hur man skyddar sitt hem från inbrott. Det har funnits tidigare på många ställen, men både tjuvar och teknik utvecklas. Jag betalar över 400 kr i månaden för mitt larm och vet inte om personalen sitter och tjuvkollar på oss i kamerorna när de har tråkigt eller om det kommer ut en väktare om larmet går. Och vad är väktarens roll? Fånga tjuven eller bara kolla hur vi har inrett huset?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Mera tester etc om batteri lagring av energi.
 
Jag skulle vilja läsa om hur en besiktning av ett hus går till, hur gör besiktningsmannen för att hitta skador och risker i en fastighet?
 
Jag skulle vara väldigt intresserad av en rejäl genomgång av hur man kan anpassa sitt hus inför effekttariffer som verkar vara på ingång runt om i Sverige. Vad kan en elektriker ta på sig att göra? Vad säger värmepumpstillverkarna? Vad säger elbolagen? Vad säger tillverkarna av hushållsmaskinerna (inklusive robotdammsugare)? Hur styr man laddningen av elbilen? Vilka kommersiella hemautomatiseringslösningar kan man använda sig av för att styra förbrukningen?

Detta är definitivt ett område där vi alla måste börja tänka till och där det är få som faktiskt har kunskapen själva. Jag och några andra här på forumet har lite egna projekt inom området, mycket för att vi inte hittat färdiga lösningar, så det hade varit väldigt intressant att höra hur alla inblandade parter tänker att man skall kunna hantera detta om man inte är alltför tekniskt insatt.

Ämnet som sådant är dessutom rimligt att göra uppföljningar av ungefär en gång i halvåret. Har det hänt något sedan sist på produktsidan? Hur många elbolag har nu infört effekttariffer? När planerar andra bolag att införa effekttariffer?

Man kan här även tänka sig att ha en liten webbkalkylator för att räkna ut om det lönar sig att investera i smartare hushållsmaskiner mm. Lönar det sig med timdebiteringar? Man kan räkna på om det lönar sig att säkra ned huset från 20A till 16A till exempel. Man behöver ju inte ha effekttariffer för att kunna spara pengar på sitt elabonnemang med en smartare energistyrning.

Rent allmänt så hade det varit bra om man hade kunnat lägga upp excelliknande kalkylark på webben för att kunna göra beräkningar där man byter ut siffrorna direkt i artiklar eller till och med i forumdelen.

Det finns mycket att gräva i inom detta området som skulle kunna räcka till väldigt många artiklar och diskussioner...
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Gör det själv artiklar. Så byter jag mitt fönster., så byter jag ytterdörr. Så bygger jag garaget. Mm
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag nappade på möjligheten att bortförsel en fri stuga på Blocket och betalde runt 60000kr för frakten för att det krävdes tilstånd, 2 lastbilar och 3 vaktbilar och en 10 mil resa. Jag satt den på pall hemma på gården och där den stod tills grunden var färdig. Sedan flyttades den igen på den nya grunden. Det hela med el, vatten och avlop inkopplade kostade mellan 150000-200000kr. Nu hyra jag ut den för 4000kr månad så det kommer ta ca. 4-5 för att betala för sig.
Vill ni skriva om det?
 
engs
En ritningsdatabas där vi forummedlemmar kan ladda upp och ner ritningar för allt möjligt byggrelaterat.

Allt ifrån hela attefallshus till finsnickerier till leksaker och allt därimellan.

Ska alltså vara sådant som användarna skapat själva och är villiga att dela med sig av, så man inte hamnar i något rättighetstrubbel.

Helst då att det också automatiskt knyts en forumtråd till varje ritning. Så man kan ställa frågor, diskutera, tacka skaparen av ritningen etc. Kanske komma med förbättringsförslag, ladda upp en omarbetad variant osv.
 
Skulle vilja ha fler "hur gör proffset" filmer, där man utgår från att i största möjliga mån använda verktyg och tekniker som vanligt folk lätt kan ta efter. Vill också ha massa tips o tricks för att underlätta svåra moment. Gärna att filmerna följer ett projekt från början till slut, allt från renovering till nybygge.

Även videos där man får följa en besiktning utav hus vid försäljning/köp.

Skulle även vilja att man lättare kan hoppa mellan sidor i trådarna på forumet. infinite scroll är bra men skulle vilja kunna välja sida manuellt vart man än befinner sig i tråden.
 
T
Jag skulle vilja ha en postitiv hantverkskatalog där olika firmor blir nämnda med referenser från medlemmar som varit nöjda.

Har svårt idag att veta vem man ska lita på och vända sig till då man är rädd att välja någon strulpelle som man kan läsa om ibland här på forumet.

Är inte ute efter hantverkare som inte sköter sig utan bara en rikstäckande lista på hantverkare/firmor som medlemmar har haft positiva erfaranheter om där man automatiskt blir en referens med kanske någon bild eller text.

Gärna att kostnaden vad folk betalat så man har en uppfattning om vad liknande jobb kostar som referens.
Jag ser att många har frågar om fakturor och det vore bra att få lite referenser från samma ort och typ av tjänst.

Så om jag tex behöver en elektriker i Växjö så kan jag söka fram en sådan och känna lite mer trygghet i att det blir bra då någon här på forumet rekommenderat firman och att dom skött sig, utfört enligt regler på ett snyggt sätt och har en logisk prissättning.

Som bonus vore det bra om firmorna lämnar uppgifter på timpris, utkörningsavgift osv då det kanske ger lite konkurrans på orten man bor.

Känns som det är vanligt idag att man antingen blir lurad på kostnaden, eller utfört arbete då man själv inte har någon kunskap så istället kan man framhäva dom som sköter sig och ge dom lite reklam. Kanske blir en morot dessutom för hantverkaren.
 
  • Gilla
Andreas266
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 6 st robotdammsugare och vi tävlar nu ut alla 6 till medlemmar på Byggahus.se, som får möjlighet att testa vidare en robot var där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer till vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vem vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har alltså sex stycken robotdammsugare och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får välja robot först, andra bästa idén får välja härnäst, etc.

Robotdammsugarna vi tävlar ut:


Xiaomi Mi Roborock S50
Electrolux Pure i9
Cleanmate S 950
iRobot Roomba 980
Miele Scout RX2 Home Vision
Vileda VR302

Läs mer om robotdammsugarna här: [länk]

Tävlingen pågår till och med tisdag den 19 december kl 9 på morgonen.

Lycka till! :)
Jag tycker detta är lätt: Jag vill läsa mer om miljövänligt. Specifikt skulle vara inom bygg, typ lite allmänbildning om vilka val som är miljövänligare om du ska bygga en vanlig innervägg (osb vs. plyfa, olika isoleringar, spackel mm).
 
Jag skulle önska att det fanns en Byggahus-app i form av ett enkelt CAD-program där man kan rita tillräckligt bra för att kunna göra bygglovsritningar. Alternativt att man kan logga in och använda ett program direkt via sajten.
 
  • Gilla
Magnussons2019
  • Laddar…
L
Jag gillar när ni skummat forumet och hittat spännande projekt att publicera på första sidan. Jag skulle dock vilja ta det ett steg längre och köra video också.

Låt siga att ni hittar att projekt som är spännande, låt personen spela in video kring sitt projekt. Klipp ihop och presentera. Video till byggen höger upplevelsen en dimension till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.