En gammal Wirsbo rumstermostat med en vred och digital display, art.nr 80417, beskrivning av montering inkluderad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen gammal Wirsbo rumstermostat med gulnad plast och synliga kablar och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på ett öppnat rumstermostatfodral med synligt kopplingsschema och tekniska beteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen rumstermostat med synliga elektroniska komponenter ovanför ett kopplingsschema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej,
Jag har golvvärme som fungerar utmärkt men plasten på rumstermostaterna har gulnat och ser riktigt tråkiga ut.
Gamla termostater är Wirsbo (se bild). Wirsbo ägs idag av Uponor och när jag frågar vilken rumstermostat som ersätter är det RSK 5398297.

Nu sitter jag med en låda nya fina termostater från Uponor men vet inte riktigt hur de ska kopplas in. Jag har 3 trådar (blå, svart, vit. Alla med vit väggfärg på ) som var kopplade i de gamla Wirsbo. (Se bild 2 och 3) och nu ska dessa tre trådar kopplas till de nya termostaterna. Sista bilden är kopplingschema och plintar på de nya termostaterna från Uponor.

Hur hade ni kopplat in mina tre trådar på de nya? Jag vill lägga fasen (svart) på plint 2, nollan (blå) på plint 4 KORREKT?? men jag har ingen aning om vart den tredje tråden ska kopplas.

Någon som kan läsa kopplingsdcheman eller gjort liknande manöver?
 
jag vill undvika att ha rymdskepp på väggarna :) Smaken är som baken...

Jag vill koppla:
- nollan till plint 4
- fas till plint 2
- tråden som saknar namn till plint 3

Det innebär exakt samma nummer på plintarna som de var kopplade i de gamla termostaterna.

Hade ni gjort likadant?
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Hej Bob, hur gick det med termostaten?
 
  • Gilla
FreGre
  • Laddar…
Tackar som frågar. Det blev toppen och jag är väldigt nöjd med mycket neutrala och intetsägande termostater
 
  • Haha
FreGre
  • Laddar…
Var mest intresserad av hur du kopplade, men jag fick ordning på det själv :)
 
Tjena.

Hur gjorde ni med bryggningen?

Närbild av kretskort med fokus på en svart kontakt och elektroniska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gjorde ingenting. Jag har för mig att man kan ställa in där så att termostaten motionerar sig själv under sommaren så att piggarna på ventilen inte sätter sig men jag lät det va
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.