Hej!!
Jag har precis börjat en vuxenutbildning som VVS montör (Jag är 38) och undrade
om ni hade nån tips till någon som jag som kommer vara helt ny i branschen.
Till ex. finns nåt kanske som ni önskar ni hade visst då som ni vet nu?
Nåt som kan hjälper till med lärandet eller nåt?
Allt är välkommen!
Tack

Jason
 
Inte för att jag har gått utbildning eller jobbar inom vvs men det finns en uppsjö av saker som jag själv hade haft nytta av på jobbet (byggprojektledare) och hemma.
1. Ritningsläsning av vs handlingar, lägga stor vikt i att lära sig vad symboler betyder, ska sitta i ryggmärgen.
2. Tryckfall, är så många renoveringar jag varit med i där tryckfall är största orsaken till problem med värmen. och det har tagit lång tid att hitta problemet.
3. planera innan montage, har sett för många slarviga monteringar för att folk inte planerar lite innan de monterar. snygga vvs installationer är enklare att förstå och enkla att göra service på.
4. lära sig styr, ventiler och temperaturer och datorerna bakom och varför de gör som de gör. förstå programmeringen i styrsystemet, utan kunskap i vad som får saker att hända är det svårt att sätta sig in i varför saker händer. även pumpar är ett kapitel i sig och tryckgivare och varvtalsregulatorer till pumpar. finns hur mycket som helst inom styr som är bra att veta för att förstå en vvs anläggning och principerna för den.
 
  • Gilla
pappaM och 1 till
  • Laddar…
Beror lite på vart du jobbar sen. Många som jobbar med vvs kan 0 om el men skickas för att felsöka pumpar och vet inte vad ett motorskydd är eller hur det fungerar.
 
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Hej!!
Jag har precis börjat en vuxenutbildning som VVS montör (Jag är 38) och undrade
om ni hade nån tips till någon som jag som kommer vara helt ny i branschen.
Till ex. finns nåt kanske som ni önskar ni hade visst då som ni vet nu?
Nåt som kan hjälper till med lärandet eller nåt?
Allt är välkommen!
Tack

Jason
Satsa på tydlig transparens mot kund. Inga dolda kostnader, inget fusk med tider. Svara ärligt vad du tror du kommer hinna och inte. Framför allt svara i telefon. Jag tar tusen gånger hellre ”jag hinner inte” än ett jobb som startas och småpillas med över veckor. Jag har överseende med feluppskattningar, bara man inte försöker dölja det bakom skitsnack om dåliga väggar, elektrikern, solförmörkelse i Kina osv
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
S
elpaco elpaco skrev:
Satsa på tydlig transparens mot kund. Inga dolda kostnader, inget fusk med tider. Svara ärligt vad du tror du kommer hinna och inte. Framför allt svara i telefon. Jag tar tusen gånger hellre ”jag hinner inte” än ett jobb som startas och småpillas med över veckor. Jag har överseende med feluppskattningar, bara man inte försöker dölja det bakom skitsnack om dåliga väggar, elektrikern, solförmörkelse i Kina osv
Du ska nog inte förväxla dina egna önskemål på fn hantverkare med vad som gör en hantverkare framgångsrik.

Otydliga fakturor och dolda kostnader beror knappast på bristande engagemang utan snarare på att det är lönsamt.

Dessutom är det svårt att konkurera ”ärligt” mot konkurenter som har dessa ”dolda” kostnader.
 
S SueCia skrev:
Du ska nog inte förväxla dina egna önskemål på fn hantverkare med vad som gör en hantverkare framgångsrik.

Otydliga fakturor och dolda kostnader beror knappast på bristande engagemang utan snarare på att det är lönsamt.

Dessutom är det svårt att konkurera ”ärligt” mot konkurenter som har dessa ”dolda” kostnader.
Man får välja. Jag kan göra mitt jobb på halva tiden, med förvirrade och missnöjda patienter som följd. I längden tror jag att vi tjänar på ärlighet. Så även en rörmokare.

”Min” elektriker tex är egenföretagare. Håller tider, är påläst, svarar alltid i telefon. Han gör påslag men tex inte 400% på FK. Han verkar klara sig ändå. Han tackar ja till en kopp kaffe också. Han tar heller inte betalt för servicebil. Jag ringer ingen annan. Jo han svarar förresten tom på sms. Otroligt.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Dessutom mår man bra av att göra ett bra och ärligt jobb. Det kommer att kännas skönt att gå rakryggad genom karriären och kunna möta kundernas blickar. Dessutom kommer ts bli stolt när ryktet sprider sig och folk frågar efter honom.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.