Jag fick en Daikin installerad igår. Fläkten på lägsta nivå (19 db) är helt ljudlös en halvmeter bort.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
A
H Hammarfall skrev:
Jag fick en Daikin installerad igår. Fläkten på lägsta nivå (19 db) är helt ljudlös en halvmeter bort.
Ja det är rätt normalt på de flesta pumparna.
 
A
possum77 possum77 skrev:
+1

Jag har tre Mitsubishi-pumpar i drift och tre av andra märken. Mitsubishi är överlägsna i driftsäkerhet, den äldsta är 6 år och de har varit fullständigt bekymmersfria. Med de andra har jag haft problem med isbildning, spontana avstängningar, oljud och annat elände.
Tyvärr så har det visat sig nu med facit i hand att Mitsubishi pumparna har gått för bra, det blir tyvärr inga debiterbara besök hos Mitsubishi kunder.
 
  • Gilla
  • Haha
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Bytte lager på fläktmotorn åt min dotters Panasonic. Det går i princip inte att göra, motorn är limmad ihop.
Ny motor kostar 2.700:- Men jag fick tips av en kompis hur man kan spräcka isär den, löda bort lite kablar, byta lagerna som är i standard dimension, kostar några tior, och sen limma ihop den igen.
Man måste märka upp noga innan hur halvorna sitter mot varandra, för den spräcks inte i 2 lika halvor.
Limmade ihop den med Loctite 406, snabblim för plast.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Ja det är rätt normalt på de flesta pumparna.
Det var mer en kommentar tar till KoWs komentar om hans dåliga erfarenhet om Daikin.
 
H Hammarfall skrev:
Jag fick en Daikin installerad igår. Fläkten på lägsta nivå (19 db) är helt ljudlös en halvmeter bort.
Jag hoppas du inte låst den på lägsta fläkthastighet då du får väldigt dålig spridning/verkningsgrad
Kör på så hög fläkthastighet som du står ut med
Kan bara tänka mig att lägsta fläkthastighet kan vara ett alternativ om innerdelen sitter i ett sovrum .
 
  • Gilla
CandyManX och 5 till
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Jag hoppas du inte låst den på lägsta fläkthastighet då du får väldigt dålig spridning/verkningsgrad
Kör på så hög fläkthastighet som du står ut med
Kan bara tänka mig att lägsta fläkthastighet kan vara ett alternativ om innerdelen sitter i ett sovrum .
Jag har högre hastighet när jag inte sitter i vardagsrummet.
Mitt problem har varit att vardagsrummet och intilliggande kök har varit för kallt, då min ordinarie värmeanläggning varit för klen (vill ha 23 grader där). Jag har nu sänkt fyra element ordentligt, och övervåningen får nu mer värme. Jag har även kunnat stänga av elpatronen på 3kw.
 
ok
Får hoppas du inte är så ofta och länge i vardagsrummet så den kan jobba ordentligt med bättre besparing :)

Det kan vara bästa platsen som den sitter på om den får jobba mycket men ibland kan näst bästa placeringen var "bättre" om den då kan jobba konstant och att den då stör mindre.
Ingen aning om hur det är i ditt fall men man måste tänka lite på komforten med ljud och blåst när man väljer placering, om man nu inte bara är ute efter att spara så mycket som möjligt och står ut med hög fläkt och mycket ljud.

Ingen pik till dig utan bara något att tänka på när man väljer placering av innerdelen.
Köpa "den bästa och dyraste" luftvärmepumpen som placeras lite tokigt är ingen bra ekvation
 
  • Gilla
Hammarfall och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Bytte lager på fläktmotorn åt min dotters Panasonic. Det går i princip inte att göra, motorn är limmad ihop.
Ny motor kostar 2.700:- Men jag fick tips av en kompis hur man kan spräcka isär den, löda bort lite kablar, byta lagerna som är i standard dimension, kostar några tior, och sen limma ihop den igen.
Man måste märka upp noga innan hur halvorna sitter mot varandra, för den spräcks inte i 2 lika halvor.
Limmade ihop den med Loctite 406, snabblim för plast.
Hoppas du satte in keramiska 608 lager i den så håller de längre, pga statisk elektricitet ät stålkullagren upp.
Jag satte in lager från Biltema i de jag bytte i, de som var avsedda för rollerblades :). Men de kom ju efter ett tag med keramiska lager i motorerna som reservdel.
 
En del "keramiska" lager morrar lite istället men det kanske skiljer sig åt beroende på hur keramiska dom är och från vilken tillverkare
 
Luftvärmepump vill man inte ha i kök/vardagsrum eller sovrum! Låg fläkt så ger de typ ingenting när det blir kyligt ute.

Tror inte utveckligen har gått så fort sista åren, är väl exakt samma kompressor/gas, samt inverterstyrning, jämför med ett kylskåp, inte hänt så mycket heller, mer energisnåla, jodå, men platsen för mjölken har också minskat! Bara tjockare väggar.

Tycker det låter dåligt att en Toshiba ger upp efter 10år, visst kan det vara termen ”otur” också.

Svaga punken har redans nämnts, lagren innedelen.
 
Apropå Mitsubishi Electric kan jag nämna att vår höll i 14 år utan några som helst problem under tiden, det som strejkade var innerdelens fläktmotor och på grund av ålder tyckte vi inte det var lönt att reparera.
 
C Comfort Thomas skrev:
ok
Får hoppas du inte är så ofta och länge i vardagsrummet så den kan jobba ordentligt med bättre besparing :)

Det kan vara bästa platsen som den sitter på om den får jobba mycket men ibland kan näst bästa placeringen var "bättre" om den då kan jobba konstant och att den då stör mindre.
Ingen aning om hur det är i ditt fall men man måste tänka lite på komforten med ljud och blåst när man väljer placering, om man nu inte bara är ute efter att spara så mycket som möjligt och står ut med hög fläkt och mycket ljud.

Ingen pik till Wdig utan bara något att tänka på när man väljer placering av innerdelen.
Köpa "den bästa och dyraste" luftvärmepumpen som placeras lite tokigt är ingen bra ekvation
Jag funderade ca 1.5 år om jag skulle ha en pump och isåfall var. Det var antingen att värma upp stora delar av huset eller vardagsrum och kök. Jag har tvekat till vardagsrum, men alla företag har rekommenderat vardagsrummet. Köket var inget alternativ och resten av huset skulle inte värma upp vardagsrummet. Ser hellre att jag har det varmt än att jag sparar in pengar.
 
Bytte vår 12 år gamla Toshiba mot en ny Toshiba Supreme 25. Stor skillnad då det är minus grader ute, förut var det på gränsen med värmen. Plus att med den gamla så fick upp för mycket värme till andra våningen. Det problemet försvann med nya. Huset är på 150 m2 i mellansverige och jag har ställt den på 50% effekt och har aldrig under 1,5 säsong behövt höja den. Vi har också öppen spis, och någon enstaka gång eldar vi i den och pumpen drar självklart ned sin värme.
 
H Hammarfall skrev:
Jag funderade ca 1.5 år om jag skulle ha en pump och isåfall var. Det var antingen att värma upp stora delar av huset eller vardagsrum och kök. Jag har tvekat till vardagsrum, men alla företag har rekommenderat vardagsrummet. Köket var inget alternativ och resten av huset skulle inte värma upp vardagsrummet. Ser hellre att jag har det varmt än att jag sparar in pengar.
Det är alltid en prioriteringsfråga med besparing och komfort.
Gäller bara att man inte köper galet dyra aggregat om man vet med sig att man inte kan utnyttja den , har man obegränsat med slantar spelar det mindre roll :)
Vill man bara ha varmt och inget behov av att spara pengar så är en vanlig radiator att föredra då dom varken blåser eller låter.
Nu kanske det finns kylbehov sommartid så då är det en annan femma.
Gäller nu generellt så ingen känner sig utpekad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.