K
Okej, så man kapar stödet vid pilen? Eller kan man göra det ännu längre in, närmare montageplåten?
 
  • Teknisk ritning av en byggkomponent med markerad pil som visar var kapning kan ske nära montageplåten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
K KjellTimell skrev:
Okej, så man kapar stödet vid pilen?
Precis, kapa inte mer. (y)
 
Jag lånar tråden med en fråga då jag står inför samma moment och ska putsa in väggbockstöden i en betongvägg i källaren. Ser att du, Krilleman, ofta rekommenderar Vatettes blandarfästen utanför tätskiktet. Fungerar dessa med LK:s väggbockstöd? Vatettes koppling verkar ju skruvas på och deras väggbockar ser gängade ut medan LK:s är släta? Och Vatettes bockar är alltså rent krasst inte godkända med någon pex-slang?
 
Krilleman
LK kommer aldrig att godkänna någon annans produkter på sina slangar.

Den enda korrekta PEX:en på Vatettes prylar står i anvisningen = Ahlsells egna slang.

Sen är det nog inte så bra att endast mura in slangarna om du ska ha Vatettes genomföringssystem. All fastsättning av duschblandaren blir ju i väggbockfixturen.

Kolla Vatettes text under "förutsättningar":

https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_1_1879200.pdf

Teknisk specifikation för rörsystem, inkluderar användningsområde, arbetsvillkor och godkännandeintyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för snabbt svar! Jag tänker skruva fast en fixturplåt i väggen för att få exakt cc-mått, väggen ska ändå slätputsas. Plåten borde då rimligen fixera bockarna? Vill helst använda Vatettes kopplingar då de verkar ge mest diskret utseende på utsidan. Det är en djungel med alla varianter, hur brukar ni proffs göra vid installation i en massiv vägg utan att bryta mot tillverkarnas anvisningar? (jag vill alltså undvika ett stort blandarfäste som skruvas fast från utsidan genom tätskiktet. Eftersom jag gör det själv och det är en källare med mindre krav tänker jag inte följa reglerna bibliskt, lär ju ändå vara kört att rikta krav mot tillverkaren vid ev. skada).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.