Ja, de ville väl inte att man skulle borra sönder bågarna och sedan skylla på dem eller något. Men då kan de ju skriva det..

Ska kolla runt lite mer efter kvalitétsmagnetsensorer.
 
C
Lyfter den här gamla tråden med en ny utmaning.

I vårt nya hus har vi treluftfönster i följande konfiguration:
Schematisk illustration av ett treluftfönster med gångjärnen markerade i grått.

Det gråa är gångjärnen - den övre bågen öppnas alltså "uppåt" och de nedre bågarna "utåt".
Lämplig placering av magnetkontakterna är alltså någonstans i T-stolpen om man inte vill montera dem i sidan av karmen för den övre bågen och i botten av karmen för de nedre bågarna. Botten av karmen känns dock som en olämplig placering då det är den mest utsatta delen av karmen.

Någon idé om hur man kan få till en snygg dold ledningsdragning i detta fall?

Det var ju betydligt enklare med tvåluft där man kunde sätta dem i karmens översida.
 
C cpalm skrev:
Lyfter den här gamla tråden med en ny utmaning.

I vårt nya hus har vi treluftfönster i följande konfiguration:
[bild]

Det gråa är gångjärnen - den övre bågen öppnas alltså "uppåt" och de nedre bågarna "utåt".
Lämplig placering av magnetkontakterna är alltså någonstans i T-stolpen om man inte vill montera dem i sidan av karmen för den övre bågen och i botten av karmen för de nedre bågarna. Botten av karmen känns dock som en olämplig placering då det är den mest utsatta delen av karmen.

Någon idé om hur man kan få till en snygg dold ledningsdragning i detta fall?

Det var ju betydligt enklare med tvåluft där man kunde sätta dem i karmens översida.
kika på https://alarmtechglobal.com/sv/49-magnetkontakter
 
C
P probeb skrev:
kika på [länk]
Tack. Jag kanske var otydlig, men frågan var alltså hur man drar kabeln - inte vilken magnetkontakt som kan användas.
 
Gör en slinga av alla kontakterna i fönstret. Jag skulle ha borrat in en dold kontakt i var fönster.
 
C
R Robert-san01 skrev:
Gör en slinga av alla kontakterna i fönstret. Jag skulle ha borrat in en dold kontakt i var fönster.
Ja, det var precis det som var tanken, men hur förlägger jag kablarna från kontakterna på ett snyggt sätt?
 
C cpalm skrev:
Ja, det var precis det som var tanken, men hur förlägger jag kablarna från kontakterna på ett snyggt sätt?
Väldigt svårt att svara på utan att ha sett riktiga bilder.
Finns det lister att gå bakom?
Annars är alternativet att fräsa ett spår o sedan spackla/måla.
Men någonstans i T-et är nog rätt tänkt, speciellt om det är spårfräsning som gäller.
 
Kablarna lägger du väl i drevet?
 
Varför skulle bottenstycket i karmen vara dålig placering?
Övre fönstret kan kontakten sitta i sidan längst ner.
Annars kan man krångla till det hur mycket som helst.
 
C
imported_Benno imported_Benno skrev:
Varför skulle bottenstycket i karmen vara dålig placering?
Tja, det är ju helt enkelt pga ytans orientering den mest utsatta delen av karmen. Är det någonstans det ruttnar är det ju där. Se t.ex. http://energy.extweb.sp.se/ffi/skador.asp. Jag tänker att håltagning där underlättar för fukt att krypa ner i träet.

Men det är väl som du skriver, kanske orimligt komplicerat att placera dem någon annanstans i detta fall...
 
C
Bumpar den här gamla tråden igen med en ny fundering. Har insett att bästa sättet att placera larmkontakterna blir som föreslagits. I botten av karmen för de nedre bågarna och i sidan av karmen för den övre.
Och sedan dra ledningarna i drevspalten och borra uppåt på sidan om karmen så att man slipper borra genom karmen/salningen.

Men ni som är kungar på larminstallation - hur kopplar ni ihop larmkontakterna rent praktiskt?
Gör ni kopplingen med fiskögon eller liknande i drevspalten, eller bör man välja larmkontakter med långa kablar och dra upp dem individuellt till vinden och koppla ihop dem där? Eller sätter ni en kopplingsdosa för ändamålet ovanför fönstret?
 
Långa kablar och koppla på vinden brukar jag köra.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
P probeb skrev:
Långa kablar och koppla på vinden brukar jag köra.
C cpalm skrev:
Bumpar den här gamla tråden igen med en ny fundering. Har insett att bästa sättet att placera larmkontakterna blir som föreslagits. I botten av karmen för de nedre bågarna och i sidan av karmen för den övre.
Och sedan dra ledningarna i drevspalten och borra uppåt på sidan om karmen så att man slipper borra genom karmen/salningen.

Men ni som är kungar på larminstallation - hur kopplar ni ihop larmkontakterna rent praktiskt?
Gör ni kopplingen med fiskögon eller liknande i drevspalten, eller bör man välja larmkontakter med långa kablar och dra upp dem individuellt till vinden och koppla ihop dem där? Eller sätter ni en kopplingsdosa för ändamålet ovanför fönstret?
Det är förbud mot fiskögon i drevspalten
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
M Micke620 skrev:
Det är förbud mot fiskögon i drevspalten
Förbud = inte godkänt enligt SSF 130, eller?
Är det för övrigt någon som har en PDF-kopia på denna får ni gärna skicka ett PM.
 
M Micke620 skrev:
Det är förbud mot fiskögon i drevspalten
Vad är orsaken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.