Krilleman
T Thomas_Blekinge skrev:
Hej rävlyan, ett nytt namn?
Denne forumisten verkar kunna liteavvarje!
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Jag har en handdriven rörbockare som klarar 1 1/2 tums svartrör (som är 48 mm i ytterdiameter).
Hittade den på skroten och köpte loss den för 50 cent kilon. Tillverkade själv några delar som fattades.
Namnet hade försvunnit men enligt en bekant före detta rörmokare är det en gammal Quick Bend av den större modellen.

Om du kan få tag på någonting liknande begagnat så passa på för en ny är svindyr och den är mycket användbar.

Här ser du en demonstration av en liten Quick Bend. De finns i två storlekar
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag har en handdriven rörbockare som klarar 1 1/2 tums svartrör (som är 48 mm i ytterdiameter).
Hittade den på skroten och köpte loss den för 50 cent kilon. Tillverkade själv några delar som fattades.
Namnet hade försvunnit men enligt en bekant före detta rörmokare är det en gammal Quick Bend av den större modellen.

Om du kan få tag på någonting liknande begagnat så passa på för en ny är svindyr och den är mycket användbar.

Här ser du en demonstration av en liten Quick Bend. De finns i två storlekar [media]
Kan man böja så pass grova rör utan att värma alt. fylla med sand? :whistle:
 
J
Ja det går , men en sväng på gymmet är nog bra först , det är riktigt tungt
 
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Kan man böja så pass grova rör utan att värma alt. fylla med sand? :whistle:
Jag har bara bockat entums och 1 1/4 tums rör med den och det gick bra. Största lästen som följde med är 1 1/2 tum men den har jag inte använt.
 
En sådan här har jag haft en hel del nytta av när jag velat bocka blå eller galvade stålrör till allsköns prylar jag byggt:
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...rbockningsverktyg/rorbockningssats-2000019663

Inga problem att bocka 2"-rör i den om man nu vill det. Det stora felet med den är att den bara fungerar om den står upp - dvs ändarna på rören kommer vikas neråt när man bockar röret. Det kan alltså vara lite klurigt hur maskinen ska placeras om man ska bocka långa rör. Professionella rörbockare med samma grundprincip har liggande hydraulcylinder och rörändarna sveper då i horisontalplanet istället vilket i de flesta fall gör användningen lättare.

Andra nackdelar med denna maskin är att den bockar maximalt 90grader och att det är svårt att få flera bockningar tätt ihop. För klenare rör är alltså den maskintyp som Heimlaga tipsar om att föredra.

Svetsböjar är ju annars ett alternativ om man inte vill bocka rör. Men det kräver ju å andra sidan att man kan svetsa...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.