Hemmakatten
Trodde Portugal var ett u-land vad gäller service i skatte- och bosättningsfrågor.

Så är inte fallet. Vi har fått vårt Fiscal number (personnummer), bevis om bosättning, bankkonto, skatterättsliga papper, registrerad adress och en massa andra papper. Svenska skatteverket har också varit behjälpliga.

Allt som allt har det tagit 4 veckor. Svenska myndigheter har varit långsammast. Det enda vi nu väntar på är ett intyg från svenska försäkringskassan så att vi får tillgång till den portugisiska sjukvården (som har mycket gott rykte).

Avslutningsvis har det varit mycket mer pappersarbete än vi trodde från början.( Vi flyttar ju bara inom EU.) Men alla här har varit otroligt hjälpsamma.

Jag har ingen fråga, utan ville bara berätta hur vi gjort utifall någon annan vill flytta inom EU och att det gått väldigt smidigt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bengt Larsson och 4 till
  • Laddar…
Svenskar rent generellt tror väl att alla länder utom sverige är u länder...............Att vi är bäst och alla andra sämst. :)
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Svenskar rent generellt tror väl att alla länder utom sverige är u länder...............Att vi är bäst och alla andra sämst. :)
OT, men Sverige är faktiskt bäst i världen i alla andras ögon. Gång på gång i olika undersökningar. En enkel Google-sökning bekräftar detta. Observera att det är andras åsikter om Sverige. Vi svenskar har ju naturligtvis bättre koll på att Sverige är genomuselt. ;)
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Trodde Portugal var ett u-land vad gäller service i skatte- och bosättningsfrågor.
Så är inte fallet.
Jag kan förstå att (det relativt fattiga) Portugal med glädje tar emot migranter, som har sin försörjning ordnad, från relativt rika länder som Sverige, och gör mycket för att de skall trivas och stanna i landet.

Men får jag fråga varför ni flyttar dit?
Vill minnas att jag sett att i Portugal kan man ta ut sin tjänstepension skattefritt.
Men det kan ju finnas fler anledningar att flytta söderut.
 
Hemmakatten
Har ledsnat på is, mörker, halka och slask.

Mår så mycket bättre i sol och värme. Här går väderlekstjänsten ut med varningar om det riskerar att bli under +10 gr nån dag.

Portugiser är vänliga, kulturella (alla kan sina poeter), hjälpsamma och trevliga. Det enda abret är att språket är svårt att lära sig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
Hemmakatten
För att anknyta till husbyggande. Vi har köpt en lägenhet med 80 kvm terrasser som är under byggnation. Under tiden hyr vi en lägenhet.

Lägenheter (och hus) hyr man eller köper. Här finns inga bostadsrätter utan man köper lägenheten och har inga månadsavgifter som i Sverige.

Detta är mer att likna vid andelslägenheter. Dock har man en liten avgift för skötsel av gemensamma utrymmen som trappuppgångar och garage. Vi kommer att få en månadsavgift på €30 för skötsel och städning av garage som vi delar med 3 andra. Medlemskap i poolföreningen med 25 medlemmar kostar €25 per månad.

Man bygger både hus och lägenheter med betongbjälklag- och pelare. Ytteräggarna i håltegel som är ca 40-50 x 20 x 18 cm, innerväggar ca 10 cm tjocka. Sedan putsas både inner- och utvändiga väggar. Inomhus är det någon slags kalkslamgrund och sedan 3 lager färg. Förmodligen likadant på utsidan. Har aldrig sett så släta putsade väggar som här, helt perfekta.

På taken har man ofta en takterrass. Hur tätskiktet är byggt vet jag inte. ( Men kan ta reda på om någon är intresserad.) En traditionell takbyggnad är byggd som en toppig triangel, fast med fyra sidor. Enkupigt, väldigt traditionellt tegel som inte alls liknar det svenska teglet. Under har man råspont, ingen isolering.
 
Redigerat:
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Det enda abret är att språket är svårt att lära sig.
Är det verkligen det?
Jag trodde att spanska - portugisiska är ungefär som dalmål - skånska, dvs två dialekter bara.
Vartannat land i Sydamerika har ju spanska, vartannat portugisiska som hemmaspråk.

Och jag har lärt mig att beställa öl på båda språken :)
(uttalas servesa alternativt tjervesa)
 
Förresten, får vi komma ner och hälsa på en vecka då och då?
Så är ni välkomna att bo här någon vecka när det är för hett där nere :)
 
Hemmakatten
Faktum är att vi kommer att ha fullt hus de närmaste åren. Var lite orolig för kontakten med barnen, som är utspridda över världen, men alla försäkrar att de vill komma och hälsa på. Och vi har full frihet att åka och hälsa på dem.

Temperaturen på Algarvekusten är behaglig, Atlantens vindar gör att det inte är alldeles för varmt på sommaren. I år hade Sthlm högre temperaturer än Algarve.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
Jag fick höra när jag var på Madeira förra året, att en Spanjor och en Portugis knappt förstår varandra alls, om det är sant har jag inte en aning om, förstår inte vad nån säger.

Temperaturen i Stockholm och andra delar av landet denna sommar kan väl mer jämföras med Thailand, typ 30 grader hela tiden.
Det kan väl vad jag förstått bli betydligt varmare i Spanien/Portugal, men kusten är kanske mer skonad ??
 
Hemmakatten
Portugisiska är ett äldre språk än spanskan ( som är lättare att lära sig. Portugisiskan har en hel del nasala ljud som man som utlänning nog aldrig kommer att lära sig.

Atlantkusten gör att det inte blir lika varmt som i inlandet. Och vintrarna är varmare och mindre fuktiga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.