Hej!
Jag håller på att renovera mitt hus och har i princip bestämt mig för att även installera FTX, men är helt novis på ämnet. Hoppas på att det finns någon med lite erfarenhet som skulle kunna hjälpa mig.
Håller som bäst på att öppna bjälklag och rikta om golvet på andra våning så allt är öppet och hyffsat åtkomligt för att få ner rören.

Om huset:
Huset är ett äldre hus utbyggt i omgångar, det är i alla fall plast i väggar så det är nog hyffsat tätt.
2 våningar + ett loft/rum
ca 75 kvm per våning + loft på ca 15 kvm. alltså ca 165 kvm totalt.
Har tänkt att sätta in bergvärme eller luft/vatten, nu värms det med elpanna.
Jag håller också på att konvertera till vattenburen golvvärme överallt.
2glas energifönster sitter där och huset är även tilläggsisolerat

Nu till mina frågor:
Jag har placerat ut donen på planlösningarna, ser det ut att vara vettiga placeringar annars tas gärna tips emot. Är det något speciellt man bör tänka på?

Undrar också hur noga det är med storlek på rören? Blir svårt att få plats med mer än 125 och 100 rör för mig, behöver man räkna noga på det eller kan man bara lägga 125 i början och minska till 100 ut till rummen?

Tack på förhand
//Fredrik
 
Du behöver göra en bygganmälan till kommunen tyvärr. Dom kommer förmodligen ställa krav på ritning, kontrollplan,beskrivning och flödesmätningsprotokoll Tror jag det kallas, alltså bör du beställa ritningar och ta råd av någon firma tex på nätet som hjjälper dig.
 
Ser väl ganska bra ut. Ett förslag bara. Sen loftet, tänker du frånluft ner genom trappan?

125 stam och 100 till donen borde gå. Om du inte kan lägga en 160 stam längs med bjälklaget? De flesta FTX aggregat har ju 160 anslutningar. Glöm inte störa ljuddämpare på aggregatet och flexljuddämpare vid ventilerna.
 
hordak
Kikade som hastigast på dina ritningar och tycker det ser rätt vettigt ut. Att tänka på är att försöka balansera antalet till- och frånluftsdon och att balansera flödet över dessa för att uppnå ett visst undertryck (ca 10%). Om min kalkylator räknar rätt har du 157,5 kvm boyta, vilket medför ett flöde på ca 55 l/s ((minst) 0,35x157,5).
Därtill är det bra att försöka få något sånär balans mellan våningarna, dvs ca 25 liter per huvudvåning, där permanenta sovrum utgör 4 l/s och person.

Övriga minsta rek för minsta flöde: kök, badrum 10 l/s - verkar ju lira bra med dina ritningar. Nedervån: 3x10 liter frånluft, 25 (27) liter tilluft fördelat på tre tilluft.
Övervån: Vet ju inte hur personfördelningen är i sovrummen, men vid antagandet ett sovrum med två personer i och en i vardera av de andra sovrummen skulle jag lägga mig på ca 10 l/s i dubbelsovrummet, ca 5-6 l/s i de övriga sovrummen och resterande i TV-rummet. I och med skorstenseffekten mellan våningarna skulle jag gå på ett något högre frånluftsflöde på övervåningen, om möjligt.

Gällande dimension är det ju bra att ha så stort som möjligt på stammen, för att få ner hastigheten och därmed ljudnivån. Man brukar gå ner en dimension per avgrening. Fasta dämpare på tillufts- och frånluftsanslutningarna på aggregatet, eventuellt även på avluften beroende på var på huset det sitter (tak eller under nock sällan problem med störande ljud). Flexdämpare som avslutning mot varje tilluftsdon.

Angående bygganmälan verkar det variera en del mellan kommuner, har byggt två system de senaste 5 åren (ett från tid. F-system och ett helt nytt från tid. självdrag). Ingen av gångerna har kommunen behövt vare sig bygganmälan eller besiktning/OVK. Ring bygglovskontoret i din kommun och fråga!

Många rader blev det, hoppas något kan vara till nytta och lycka till med ett väldigt roligt projekt (bortsett isoleringen ;) )
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
Hej igen och tack för bra svar!
Kommunen har jag pratat med och de verkade inte vara så värst intresserade.
Precis som du säger Johannes så är det tänkt att frånluft går ner genom trappan, Fungerar det eller behöver jag även en frånluftsventil i det utrymmet också?

Så om jag förstår det rätt så ska jag ha 55l/s i tilluft och ca 60l/s frånluft(för att erhålla ca 10% undertryck)
Fördelning enligt nedan:

Tilluft
Sovrum 1 (Dubbel) 8l/s
Sovrum 2 4l/s
Sovrum 3 4l/s
Loft 4l/s
Tv-rum 5l/s
Matrum 8,3l/s
Vardagsrum 1 8,3l/s
Vardagsrum 2 8,3l/s

Frånluft
Bad (Övervåning) 20l/s
Hall (Övervåning) 10l/s
Tvättstuga 10l/s
Kök 10l/s
Bad (Undervåning) 10l/s

Läste att man ska försöka ha max 3m/s i rörena vilket då ger max flöde på
Spiro 100 23l/s
Spira 125 36l/s
Spiro 160 60l/s
Är detta nåt att sträva efter eller kan man gå upp högre utan att det blir för mycket ljud kanalerna?

Jag undrar också om nån har erfarenhet av Ftx-aggregatet i tvättstugan, Väsnas det mycket? Har möjlighet att få ner det i källaren men då med mycket krångligare rördragning, Är det värt det?
 
Jag tycker inte dom väsnas nämnvärt, skulle inte ha det i vardagsrummet men tvättstugan inga problem. Vi pratar kylskåp/diskmaskinsnivåer
 
hordak hordak skrev:
Angående bygganmälan verkar det variera en del mellan kommuner, har byggt två system de senaste 5 åren... Ingen av gångerna har kommunen behövt vare sig bygganmälan eller besiktning/OVK
Låter lite märkligt!
Jag hade den uppfattningen att OVK var nödvändig pga statliga regler när man installerar ventilation med tilluft.
 
Tror det bara gäller nybygge och tillbyggnad
 
Nu har jag varit i kontakt med kommun i ett annat ärende och ställde då frågan igen, dock med ett annat svar. Dem vill ha en anmälan och en OVK men inga ritningar var nödvändiga.

Jag har ytterligare ett par frågor:
Jag tittar på aggregatet Flexit uni 3, den har ju en ingång för spisfläkt, är det bra att köra via den? är det speciella spiskåpor då som behövs? Det hade ju varit smidigt då man bara behöver ett utblås på taket i så fall.
Blir det nån effektskillnad på en vanlig fläkt med separat kanal jämfört med en genom ftx:en?

Har också en gammal kakelugn som jag använder några gånger i veckan, behöver man tänka på nåt speciellt då den inte har separat tilluft, eller fungerar det ändå?
 
hordak
Man vill inte blanda in köksos i återvinningen, dels pga fett och dels för att inte riskera överföring av lukt. Fläktanslutningen i FTX-aggregat är oftast (alltid?) endast en bypassfunktion och deltar alltså inte i återvinningen. Borde gå att utläsa ur aggregatets dokumentation.

I din ritning har du ritat ut ett tilluftdson rätt nära kakelugnen, vilken borde vara till hjälp när du ska få fyr i pjäsen. På mitt aggregat (Heru 130) kan jag via fjärrkontrollen tillfälligt minska frånluften vid braständning.
 
Det är för övrigt bara roterande FTX som har problem med luktöverföring. Men klart enklast att ha separat fläkt
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är för övrigt bara roterande FTX som har problem med luktöverföring. Men klart enklast att ha separat fläkt
Alt. Koppla på FL kanalen på Avluften och använd forcering på aggregatets frånluftfäkt, En "bypass"kanal Dvs.
 
O Ola-Fredrik skrev:
Har också en gammal kakelugn som jag använder några gånger i veckan, behöver man tänka på nåt speciellt då den inte har separat tilluft, eller fungerar det ändå?
hordak hordak skrev:
I din ritning har du ritat ut ett tilluftdson rätt nära kakelugnen, vilken borde vara till hjälp när du ska få fyr i pjäsen. På mitt aggregat (Heru 130) kan jag via fjärrkontrollen tillfälligt minska frånluften vid braständning.
Just när man tänder brasan kan det bli problem, då ventilationen plötsligt får "bakdrag".
Men det räcker med att ställa ett köksfönster på glänt, så är problemet löst.

Det får man ju ändå göra ibland när man kör spisfläkten på hög effekt i ett i övrigt tätt hus.
 
O Ola-Fredrik skrev:
Jag har ytterligare ett par frågor:
Jag tittar på aggregatet Flexit uni 3, den har ju en ingång för spisfläkt, är det bra att köra via den? är det speciella spiskåpor då som behövs? Det hade ju varit smidigt då man bara behöver ett utblås på taket i så fall.
Blir det nån effektskillnad på en vanlig fläkt med separat kanal jämfört med en genom ftx:en?
Anslutningen för köksfläkt på Flexit släpper in matosen direkt till frånluftsfläkten utan att gå igenom värmeväxlaren.
Men den är endast tänkt för att kopplas in med kåpa utan egen fläkt.
Och skall dras signalkabel mellan kåpa och aggregat för forcering av frånluftsfläkten vid matlagning.
 
Tack för svaren!
Precis som ni skriver så har denna en bypass kanal, men det verkar som man blir ganska begränsad i val av köksfläkt så jag tror ändå att jag kör en separat imkanal. såg att det finns tryckvakt man kan installera i så att ftx själv ökar tilluften när köksfläkten är igång, kan ju vara smart.

Är det nån som har en aning om de siffrorna är korrekta i mitt tidigare inlägg angående dimensioneringen av rörkanalerna?

Läste att man ska försöka ha max 3m/s i rörena vilket då ger max flöde på
Spiro 100 23l/s
Spira 125 36l/s
Spiro 160 60l/s
Är detta nåt att sträva efter eller kan man gå upp högre flöde utan att det blir för mycket ljud kanalerna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.