till våren hade jag tänkt byta golvbjälklag och även passa på att byta syll då den är rötskadad. Huset är ett bulhus och då är ju syllen lite mer komplicerad då den sitter sammanfogad med någon slags tappteknik? Hur som helst fick jag tipset att byta ut nuvarande syll mot murad sten. Så när huset är uppumpat med domkraft är det då bara att såga bort syllen och ersätta? Och vilken sorts sten är att föredra? Tegel, leca eller hålsten? Tror att syllen är ca 5*5”
 
Grattis till ett hus med historisk teknik i! Vårda det.

Om du ändå byter syll, varför sätter du inte in en ny träsyll?
Ska du byta på alla sidor eller bara på en? Allt eller bara partier?
Normalt på så här gamla hus är syllen ofta redan skarvad på många ställen. Man kan byta bara de skadade delarna. Orsaken till att syllarna ruttnar är fukt och det kommer normalt från antingen dålig takavvattning, vegetation eller förhöjd marknivå. Man kan åtgärda alla dessa faktorer om de finns, då håller en träsyll mycket länge igen.

Att få dit en ny syll kräver att du sammanbinder ständarna med syllen igen på något sätt. De är idag bladade i. Man kan bygga ett skjutbart blad som man stoppar in från sidan, eller borra hål och plugga i skrå.

Jag har själv reparerat och bytt syll, då använde jag skjutbart blad som sattes in från sidan. Se bild.
i mitt fall är det inte bara ett blad utan en föröjningskloss då även ständaren var rutten nertill. Men principen är samma, man gör en skåra i syllen som man stoppar bladet i och sedan skjuter man det på plats. Sen försluter man skåran med en fyllnad så inte bladet kan åka ut åt sidan.

Renovering av träsyll i ett gammalt hus med ny skårad stycke trä för förstärkning av stomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ViktorJac och 2 till
  • Laddar…
Lyssna på Tompaah


Byter du syllen mot murverk blir det ingenting som håller ihop stommen och hela stommen glider isär så bularna ramlar ur spåren i stolparna.

Sätt in en ny syll i samma dimension som originalet. Om stolparna är hela nedtill är det bara att hugga tapphål med stämjärn i syllen så att tapparna passar.
Om gamla syllen bara är rutten på en sida kan den gå att halvsula.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Microkatten
Tänkte precis kommentera vad andra har sagt. Nu är jag ingen expert på båle/bule/skiftesverk, men ständarna (de vertikala stolparna) är väl normalt fästa nertill i syllen med dymlingar som en bärande konstruktion. Hur skulle du fästa ständarna i en stenmur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.