Tycker det vore bra med en serie olika filmklipp som tar upp basen av saker som bör tänkas på och hur man går till väga.
5-15 minuters filmer om tex: fönsterbyte, altanbyggande, takpannebyte, gjuta små plattor till diverse projekt, familjepyssel, hur man som vanlig hus ägare tar reda på vilken säkring som löser jordfelsbrytaren mm
 
Finputsande av intressanta forumtrådar om medlemmarnas utmaningar, upplevelser och erfarenheter. Att gå igenom forumet och försöka hitta guldbitarna är en större utmaning än det kanske verkar, speciellt för en ny medlem. Att få de bästa trådarna summerade och uppföljda, gärna med lite goda bilder, hade varit ett bra sätt att skapa artikelserier - lite av ett "best of Byggahus".

Det ger också möjlighet till uppföljning, följdfrågor och kanske en mer insatt diskussion, samt förstås möjligheten att få "upp" intressanta diskussioner på agendan igen.
 
C Cordim skrev:
Tycker det vore bra med en serie olika filmklipp som tar upp basen av saker som bör tänkas på och hur man går till väga.
5-15 minuters filmer om tex: fönsterbyte, altanbyggande, takpannebyte, gjuta små plattor till diverse projekt, familjepyssel, hur man som vanlig hus ägare tar reda på vilken säkring som löser jordfelsbrytaren mm
Fiskarhedenvillan har "hur gör snickaren" på Youtube som är i den stilen
 
Hej, det finns två saker jag gillar extra mycket med forumet. Det första är förstås när jag hittar bra svar på frågor jag har. Det andra är när det dyker upp inlägg som är personligt och humoristiskt skrivna, som får en att skratta högt, trots att man sitter i ett väldigt vuxet kontorslandskap och låtsas hålla på med något mycket viktigt. Dessa inlägg är alltid långa, alltid relevanta för en husägare, och balanserar utan undantag på gränsen till galenskap. Därför önskar jag mig sådana texter, om envisa individer med högtflygande drömmar, eller kanske bara ett alldeles unikt sätt att ta sig an ett alldeles vanligt projekt. Kanske en reportageserie om en medelmåttig till underbegåvad hemmafixare som ger sig f*n på att bemästra vanliga hemmafixarprojekt och lyckas till slut med detta med hjälp av forumets outtröttliga stöttning.
 
En artikelserie där ni besöker familjer som det något sätt gått fel i renoveringen. Kanske ett kök som kommer trasigt eller ett badrum utan fuktspärr. Ser vilka konsekvenser det fick för familjen. Vilka rättigheter man har och hur det löste sig i slutändan. Även vinklat från leverantörens sida hur såg de på händelsen.

Kanske även följa upp trådar som varit heta i forumet. Hur gick det. Löste det sig. Ofta slukas trådar av tipps och pajkastning. Så man vet inte hur det slutar. Vilka råd var bra och hur löste man problemen.
 
Jag skulle vilja ha en nybörjarguide till saker som är bra att kunna när man köper sitt första hus, och då menar jag inte lån, besiktning och hela den faderullan utan mer saker som är bra att lära sig lite mer om i förväg om man inte är så händig.

Jag tror många som köper hus efter att ha bott i lägenhet hela livet (som jag själv för några år sedan) inte är särskilt händiga och blir lätt överraskade över att man t.ex. kan ha nytta av mer än en skruvmejsel och en hammare i sitt nya hem. Man kanske behöver kunna kitta fönster, måla träfasader, regla upp innerväggar för att dela upp barnrum, byta inbyggnadsugn, lära sig nya uppvärmningssystem osv. Sådant som man inte gör i de flesta bostadsrätter och definitivt inte i en hyresrätt.

Medlemmarna på Byggahus hade kunnat bidra med kortare texter som redaktionen kunde välja mellan till en guide.
 
En mer sofistikerad köp/sälj/skänk för överblivet byggmaterial. Vet inte hur många gånger man slänger överblivet material, bara för att det är för jobbigt/dyrt att annonsera på blocket(eller liknande).

Hade man enkelt kunnat lägga ut det på byggahus, och databasen kring det var lite smartare, tror jag att det hade kunnat slå. Lite kategorisering och positionsplacering.

Skulle ju dessutom vara ett korrekt steg i miljötänk, med mindre spill.
 
  • Gilla
Mats_R och 2 till
  • Laddar…
Hej har några idéer

Ni skulle kunna ha klistrade ämnen om tex bygga altan
Byta fönster
Måla fasad
Spackla osv
Allmänna saker som hemma fixaren gör som trix för snyggare resultat.

Finns det bra guider får man också fler besökare

PS är nyskild med 3barn så en städrobbot skulle sitta suveränt
 
ett ständigt aktuellt ämne, som jag själv fick brottas med nyligen. Hur väljer man hantverkare? för oss tog det nästan 10 månader att hitta en hantverkare vi hade förtroende för som uppfyllde våra krav på tid & pengar. vi träffade väldigt många hantverkare som kändes okunniga/dyra/långsamma/bluffmakare, dessutom så var det svårt att få hantverkarnas tid för att planera och bestämma någonting. även hur man finansierar om/ny-byggnationer /renoveringar är av intresse tror jag.

någonting jag ofta söker efter är inspiration. med 2 småbarn och heltidsjobb så är tid en bristvara, men intresse finns det gott om. vore gott med en databas med tips & idéer som är både stora och små projekt. vet att det finns en inspirationssida, men det finns mycket potential på den! finns gott om idéer. hur kan man blanda in barnen i sin renovering?.

det vore också kul att få läsa om lite 'hantverks-tips'. jag löser det mesta hemma, man vad gör hantverkarna för att göra det där lilla extra?

ett par förslag! ser fram emot en dammsugare!
 
Staffans2000
En lång och uttömmande artikelserie som benar ut vad begreppet "tävla ut" betyder. Därefter en förbättrad sökfunktion (som tidigare nämnts) för "köp och sälj" där landet är indelat i regioner och kategorier. Blocket är ett lysande exempel på hur det kan struktureras.

Staffan
 
Oj vad många svar redan. Kanske har någon annan redan kommit på det här för jag orkar inte riktigt läsa alla förslag.

Jag skulle vilja se en sida med beräkningsverktyg samt länkar till andra sidor som har sådana. Jag tänker alltså på om man ska göra en öppning i en vägg och behöver beräkna vilken sorts limträbalk som man behöver ha. Det finns ju andra sidor sohar sådana verktyg men de finns ju "någon annanstans" och är svåra och hitta. Byggahus är ju den kompletta portalen som man behöver när man renoverar.

Om det är obehagligt att tillhandahålla beräkningsverktyg för att man känner ett ansvar så bör ni åtminstone kunna ha en snygg och prydlig länk-sida som länkar till alla andra sidor som har sådana verktyg.

Man bör även bygga ut en sådan här sida med exempel på hur man konstruerar väggar, fäster panel eller bygger ett staket. Ungefär sådana uppgifter finns på träguiden men där är de svåra att hitta. Allt bör ju som sagt vara samlat här på Byggahus för att det här ska bli det kompletta verktyget för alla husägare.
 
Bästa och sämsta tillval vid nybygge. Artikel plus omröstning.

Vid husbygge är det många val som ska göras och många gör även extra tillval utöver standardutbudet som ingår hos sin leverantör. Jag hade gärna sett en omfattande artikel som går igenom plus och eventuella minus för de vanligaste valen man ställs inför samt en omröstning om vilka val medlemmarna här inne är mest/minst nöjda med att ha gjort.

OSB i alla innerväggar?
Golvvärme på båda våningsplanen?
Dubbla diskmaskiner?
Förvaring - Blev det för lite eller för mycket?
Bastu?
Någon som byggde en lägenhet ovanpå garaget och är nöjd med det?

osv osv.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 6 st robotdammsugare och vi tävlar nu ut alla 6 till medlemmar på Byggahus.se, som får möjlighet att testa vidare en robot var där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer till vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vem vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har alltså sex stycken robotdammsugare och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får välja robot först, andra bästa idén får välja härnäst, etc.

Robotdammsugarna vi tävlar ut:


Xiaomi Mi Roborock S50
Electrolux Pure i9
Cleanmate S 950
iRobot Roomba 980
Miele Scout RX2
Vileda VR302

Läs mer om robotdammsugarna här: [länk]

Tävlingen pågår till och med tisdag den 19 december kl 9 på morgonen.

Lycka till! :)
hej, Jag skulle önska att ni oftare än ni gör nu lägger ut skisser, ritningar på småhus, bodar, bastu etc upp till 25m2 kanske även större,som ni ju ibland gör. Ta gärna läsarnas hjälp.Tror det är många som önskar detta . Ideér blir man aldrig trött på. Gör det som ett litet forum på er sait. Det vore kul tycker jag!
 
Så många smarta svar! Så jag hoppas att ingen redan tagit upp min lilla idé

Bildsök!

Så man kan välja att söka efter bilder på forumet
Tex utebelysning, fasadbelysning, liggande panel! Vadsomhelst!
Vem bildgooglar inte allt man letar efter? ;)
Vore perfekt om man kunde göra det direkt på forumet här på Byggahus!

God Jul alla hemmafixare!
 
Mitt förslag är nåt som är väldigt på tapeten just nu, solceller. Hur man går tillväga om man vill installera, alla steg och processer, kostnader o bidrag. Vad finns det för olika leverantörer och fabrikörer av paneler. Hur lång tid tar det innan man når break even och börjar göra miljön och plånboken en tjänst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.