Står i begrepp att renovera tvättstugan i källaren (hus byggt 1925) då den är alltför ofräsch. Färg har bl.a. flagnat på väggarna. Tanken var att slipa/skrapa väggarna och sedan måla med silkatfärg. Jag vet inte idag vad de förr har målat väggarna med och jag vet inte när det dränerades sist (om det nu blivit dränerat någon gång).

Är risken stor att det inom en snar framtid blir likadant på väggen efter slipning och målning om jag inte dränerar om samtidig? Tanken var att vänta med dränering några år tills det finns ekonomiska medel till det. Jag bifogar några bilder.

Tack på förhand!
 
  • Flagnande färg på källarväggen över röda tegelgolv nära radiator, behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flagnande färg och tecken på fuktskador i hörnet av en källare med terrakottafärgade klinkergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flagnande och sprucken färg på en källarvägg i behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit vägg med flagande färg och sprickbildningar som behöver renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flagnande färg på en källarvägg ovanför en vit element med synlig rörgenomföring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som plastfärg i kombo med dålig dränering, ingen vits att måla silikat på det där.
 
Bästa att måla källarväggar med är kalkfärg. Finns inget som så effektivt kan vädra ut ev fukt i väggen. Dock fordrar det att det inte finns någon annan färg under. Dessutom är den billig. I mitt fall slipade jag bort all plastfärg från källarväggarna mha en betonggiraff, putsade på ett avjämnande lager och målade med kalkfärg. Källaren blev väldigt fräsch. Dock hade vi dränerat först.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Ser ut som plastfärg i kombo med dålig dränering, ingen vits att måla silikat på det där.
Tanken var inte att måla silikatfärg ovanpå den gamla färgen. Först hade jag ju tänkt ta bort den gamla innan jag målar med ny färg.
 
ylven ylven skrev:
Bästa att måla källarväggar med är kalkfärg. Finns inget som så effektivt kan vädra ut ev fukt i väggen. Dock fordrar det att det inte finns någon annan färg under. Dessutom är den billig. I mitt fall slipade jag bort all plastfärg från källarväggarna mha en betonggiraff, putsade på ett avjämnande lager och målade med kalkfärg. Källaren blev väldigt fräsch. Dock hade vi dränerat först.
Färgar kalkfärg av sig när man målat väggarna? Låter ju annars som ett alternativ även om jag mest hittat information om att man ska måla med silikatfärg på källarväggar.
 
Om du stryker med handen på väggen kan den bli vit, men jag bedömde det som en mindre nackdel.
 

Bästa svaret

Jag skulle nog räkna med att de där skadorna kommer tillbaka, om du inte också dränerar. Men det är möjligt att det håller ett par år.

Så man kan väl chansa på att måla, som en uppfräschning, men tänker du lägga ned stor möda på målningen, så vänta på att det dräneras. Som sagt Silikatfärg gör ingen nytta om du har tät färg under.

Om det är mycket färg som sitter hårt, så skulle jag "lekmannamässigt" tro att man kan punktera den underliggande färgen genom att skrapa spår i den, och sedan spackla igen spåren med något lämpligt spackel, och måla silikatfärg på det.
 
Tack för alla svar. Min plan är att använda utrymmet till kombinerad tvättstuga och ölbryggeri. Jag kommer hyra en betongslip och slipa bort färgen och sedan måla med ny färg. Jag får hoppas att det håller i några år i alla fall.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
fast läser du svaren ?
Problemet du har är dräneringen. Spelar ingen roll att du gör ytan snyggare, problemet med fukt kommer du alltid ha.
Vill du vara noga så hyr du en fuktmätare eller tar dit en kille som fuktmäter, så får du veta vad du har för värden.
Ingen ide att lägga ner massa pengar på färg om det ändå kommer resultera i fuktskada.
Efter det kan du slipa bort och måla med kalkfärg. =)
 
Se till att få bort all takavvattning till en stenskista eller dagvatten och mät hur mycket fukt det är i väggarna om ett år eller nåt.
Även om du dränerar (som alla ska göra nuförtiden) så saknar den här gamla grundläggningen kapilärbrytande lager så det kommer att suga underifrån i alla fall hur mycket du än gräver runt.
Blästra innerväggarna och lägga på en kalkfärg eller silikatfärg (utan för mycket akrylat i sig) är den mest förlåtande ytbehandlingen.
 
  • Gilla
Olle-Allan och 1 till
  • Laddar…
Tror det blir jättebra med silikatfärg. Min erfarenhet säger att det fungerar. Ja menar måla om ska du göra ändå.
Om huset stått sen 1925 och du bara har lite putssläpp i nederkant av väggen är inte dräneringsbehovet så stort eller akut.
 
R
Ren vit kalkfärg är perfekt, rena desinfektionsmedlet. Därför man använde det för att måla(sprutmåla) ladugård o mjölkrum med.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
L
Är ytterst tveksam till metoden om markerats som "bästa svar", hade själv aldrig vågat chansa på att ha kvar undermålig färgtyp under spackel. Sannolikt lossnar både spackel och ny färg på sikt. Hade samma problem själv för några år sedan. Jag körde med den enligt mig rätta metoden att ta ner befintligt färglager innan någon annan åtgärd vidtogs. För att få ett något beständigare alternativ körde jag med klinkers på vägg (när all befintlig färg var bortskrapad), dock inte ändå upp till tak. Att skrapa bort färg på källarväggar är ett terapiarbete som inte görs i en handvändning kan jag tillägga.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Tack för ytterligare svar!

Jag kommer inte måla över den gamla färgen utan tanken är som sagt att hyra en betongslip och slipa bort all gammal färg, eventuellt putsa i där det kan behövas och sedan måla med silikatfärg eller kalkfärg (lutar åt silikatfärg).

När det gäller takavvattningen så är det inga bekymmer, allting leds ned till en stenkista som ligger nedanför huset en bra bit bort. Att det suger fukt underifrån kommer jag ju tyvärr inte ifrån, det märks om man ställer någonting på betonggolvet i något av de andra rummen. När det blir dags för att fixa till dessa kommer jag lägga klinker på betonggolvet, bara för att få det lite mer lättstädat. När dräneringen sker blir det enligt rådande princip med isolerskivor osv.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.