Hej
Vi håller på med en renovering där vi ska ändra en del på planlösningen. I diskussionen kring hur vi vill ha belysning, med tillhörande brytare, så framgick det att om vi skulle ha det optimala upplägget så skulle det innebära en del besvärliga dragningar för att få till alla brytare (matningen skulle vara ett mindre problem) - så jag lyfte frågan om att använda trådlösa brytare.

Vi skulle i så fall stå inför lite olika varianter, och jag skulle behöva få en bild om det skulle funka som jag tror/hoppas. Då med Z-Wave alt Nexa 433 MHz (jag har redan båda på plats i huset, men styr ingen belysning idag)

1. En lampa med en dragen brytare, som vi bara ska ha en brytare till. Det är ju standardläget, antingen låter man den vara eller så passar man på och monterar in en trådlös dosa.

2. En lampa med en dragen brytare, där vi tänkte dra en brytare till. Också standard, men om man skulle passa på att montera trådlöst så har man en dosa i resp brytare? Behövs det något speciellt för trapp-funktionen?

3. En lampa med en dragen brytare, men vi vill ha en brytare till som vi inte tänkte dra ledning till. Då behöver man en dosa i den befintliga brytaren, men hur gör man i den som ska vara helt trådlöst? Vi kommer kunna ha matning tillgänglig där vi vill sätta brytarna, kan man installera en vanlig strömbrytare men då inte koppla in någon tändtråd till lampan? Utan endast använda den trådlösa funktionaliteten för att kommunicera med dosan bakom den dragna brytaren?

4. En lampa helt utan dragen brytare, där vi vill ha en eller två trådlösa brytare. Här tänker jag att de trådlösa brytarna är samma situation som ovan, men vad ska de kommunicera med - kan man montera in en dosa i taket vid lampan och även där enbart använda den trådlösa funktionaliteten? Dvs om vi skulle ha två brytare till en lampa behövs det totalt 3 trådlösa dosor till den lampan?
 
Försöker hänga med i din text och frågorna. "Utan tändtråd" vad avser du med detta.
Ska du renovera brukar det allmänna rådet vara att du tillser att det finns nolledare i dosorna där väggbrytaren monteras.
Att montera större dosor (Bog box) gör det enklare att stoppa in önskad trädlös utrustning.

Trappkoppling kan vara lite lurigt med de trådlösa systemen. Det går ej att montera in en trådlös mottagare som ersättning för en trappomkopplare utan det får göras en omkoppling av trådarna mellan väggbrytarna.
 
Utan tändtråd var så jag fick det beskrivet för mig :)
Men dvs utan den ledning som man normalt drar mellan lampan och strömbrytaren.

Ska försöka förklara bättre nu när jag är lite piggare i hjärnan :)
Om jag tar ett exempel på sista fallet. Vi vill ha en taklampa på ny plats, med två brytare. Matning i taket går att dra, men att dra kablar till de platser vi vill ha brytarna skulle vara omständligt. Det skulle gå att få matning på de platser vi vill ha brytarna, men det är inte samma matning som till taklampan.
Så min tanke var att montera normala strömbrytare på väggarna där vi vill ha dom, med en inbyggd trådlös sändare i dosan. Men då där den normala strömbrytaren inte är inkopplad till själva lampan, utan enbart är ute efter den trådlösa funktionen.
Sen i lamputagets dosa i taket monterar man in en trådlös mottagare, som tar emot signaler från de två olika sändarna för att styra lampan. För Z-Wave antar jag att sändarna och mottagaren skulle vara samma produkt, dvs man skulle behöva 3st av t.ex. Aeotec Nano switch?
 
OK, då blir det kanske lite mer begripligt.
Spontant så vid renovering ombyggnad så det ju rätt tillfälle att fixa fram kablar till just de platser man önskar.

Annars så är det nog en OK lösning. En passande mottagare i en dosa, taklampan kopplad till den.

Trådlösa sändare anslutna till önskad typ av väggbrytare.

Dock har jag ej sett att det finns sådana sändare för z-wave.
Nexa har en typ WBT-912 som är användbar.
Sedan finns det grejor från firman Eltako som kanske skulle passa.
 
JanneJanne123
Går ju att lösa med zwave och associationer. En puck där strömbrytaren är som inte är kopplad till någon last (eller en helt annan och att du har en dubbelbrytare) utan bara triggar en association som tänder lampan. Går att göra utan controller med fibaro men jag tror att det kräver en regel för aeotec.
 
Ja det är nog rätt väg att gå. Ser att du skriver att spänning går att få fram till önskad plats för brytare, då blir det bra som Janne beskriver det.
 
Det finns en produkt som enkelt lösas alla problem.
PLEJD du kan sätta den var du vill, den behöver bara en fysisk tråd till lampan (tändtråd) + fas/nolla.
Valfri återfjädrande brytare i hela huset/lägenheten kan styra valfri PLEJD utan att tråda.
Alla inställningar vi en app, därför är den elektrikers favorit då den inte behövs besökas en andra gång för att på en stege med en skruvmejsel ställa in min/max/fram/bakkant, när det är spänninsatt.
Det finns en ny trådfri brytare som i prinsip kan limmas upp.
 
JanneJanne123
Ja, Plejd är absolut ett alternativ för det här specifika scenariot. Jag har själv dock ännu inte riktigt förstått tjusningen med detta inlåsta (kanske öppnas upp nu iom gateway) system.
 
Kanske inte direkt svar på dina funderingar, men jag kan nämna vad jag gjorde i mitt förra hus.

Sovrummet, utanpåliggande kablar som var riktigt fuldragna. Lösningen blev bort med alla kablar utom en fas och nolla till taklampan. En Nexa-sändare på väggen och en mottagare i taket. Klart.

Inredd källare med putsade väggar så det skulle bli väldigt besvärligt att dra kabel till trappkopplingen där. Lösningen blev Nexa-mottagare i lampan samt två trådlösa sändare, en uppe och en nere. Varje mottagare klarade av 6 sändare om jag inte minns fel så det var bara att programmera och köra. Inga extratåtar för trappkoppling.

Bonus för mig var att designen på sändarna var Eljo Trend, samma som jag redan hade i resten av huset.

/Q
 
Fråga, är det ett hus eller lägenhet?
Håller man på med ombyggnad, trådar man enkelt om allt genom att använda dom gamla trådarna som dragtrådar. Då får man en koll på kvalitén på dom gamla trådarna som man skrotar.
Dra Brun/Blå/GulGrön/ samt Orange och Vit tändtråd överallt. Då kan man ha uttag med separat brunn där en är för miljöbelysning så lampor i fönster eller golvlampor tänds med ett astrour eller centralt på en knapp.
https://www.eldirekt.se/elmaterial/eluttag/exxact-vagguttag/exxact-uttag-m-separat-brunn
En valfri knapp (dubbeltryck) tänder allt på max som städbelysning.
 
Redigerat:
Tack för alla svar!
E etompau skrev:
Spontant så vid renovering ombyggnad så det ju rätt tillfälle att fixa fram kablar till just de platser man önskar.
Jo, det kan vi göra i några fall. Men i vissa fall blir det mer jobb än vad det är värt, typ en bärande limträbalk som skulle borras igenom vilket vi vill undvika.
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Går att göra utan controller med fibaro men jag tror att det kräver en regel för aeotec.
Jag har idag en controller i form av openHAB på en rPi, så borde gå att ordna. Men med fibaro så kan dom klara det oberoende alltså?
L Leif i Skåne skrev:
Det finns en produkt som enkelt lösas alla problem.
PLEJD du kan sätta den var du vill, den behöver bara en fysisk tråd till lampan (tändtråd) + fas/nolla.
Ok, jag har kollat på plejd som snabbast och fick då uppfattningen att det var som Z-Wave men använde sig av Bluetooth som radioprotokoll? Men ska ta mig en titt till.
Q quilding skrev:
Kanske inte direkt svar på dina funderingar, men jag kan nämna vad jag gjorde i mitt förra hus.
Ok, men det låter typ exakt så som det sätt jag funderade på om det skulle fungera! Är detta något som i så fall skulle vara enklare att lösa med Nexa än med Z-Wave?
L Leif i Skåne skrev:
Fråga, är det ett hus eller lägenhet?
Det är ett gammalt hus. Så vi har en del förutsättningar som vi måste ta hänsyn till. T.ex. har vi flera väggar som är bärande träväggar. Att då fräsa in kablar längs med väggen skulle innebära att alla brädor kapas av och vi får sämre bärförmåga i väggen. Går ju att lösa, men lite mindre huvudvärk att slippa och köra trådlöst istället :)
 
Finns ju även smarta lampor med helt trådlösa strömbrytare tex Phillips Hue om det inte går att dra fram nya trådar på nåt vettigt sätt.
 
JanneJanne123
O osmat skrev:
Jag har idag en controller i form av openHAB på en rPi, så borde gå att ordna. Men med fibaro så kan dom klara det oberoende alltså?
Jag kör också OpenHAB och då kan du ju lika gärna göra en regel som en association. Men om du vill utforska det alternativet kan du kika på https://manuals.fibaro.com/document/fgs2-associations/ verkar gå med Aeotec också, men det har jag inte provat själv.
 
D Dub361 skrev:
Finns ju även smarta lampor med helt trådlösa strömbrytare tex Phillips Hue om det inte går att dra fram nya trådar på nåt vettigt sätt.
Jo absolut. Men då jag redan har två protokol hemma (tre om man skulle väga in att använda något via wifi), så tog jag beslutet att inte fundera på Hue och Zigbee-protokollet
 
O osmat skrev:
Det är ett gammalt hus. Så vi har en del förutsättningar som vi måste ta hänsyn till. T.ex. har vi flera väggar som är bärande träväggar. Att då fräsa in kablar längs med väggen skulle innebära att alla brädor kapas av och vi får sämre bärförmåga i väggen.
Det är därför elektrikern gillar PLEJD, varje PLEJD har 2 ingångar som kan användas till vad som helst, det är inte tvunget att dom styr något i den PLEJD dom är anslutna till !
Fördelen är att man inte behöver tänka i förväg.
Vill jag tända en lampa på en viss knapp så är det bara att vid set upp trycka på knappen och spara så är det klart, gillar inte frugan den knappen så kan hon flytta funktionen till en annan knapp utan att sitta och programmera en controller i en skrubb.
Alla saker får timer astrour styra från mobil eller padda eller på distans via gateway
https://www.eldirekt.se/elmaterial/dimmer/plejd/plejd-gateway

Kolla på klipp på Youtube.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.