Hej!
Jag har fått problem med att min pelletspanna verkar dra mycket ström.
Problemet började i samband med att min reparatör fick komma i september då min panna slocknat när jag satte på den igen efter att ha varit avstängd under sommaren.
Jag har en Biomatic 20+ som installerades 2005. När den skulle tända så blixtrade det till och det blev någon sorts kortslutning och kretskortet gick i sönder. Kretskortet bytades och sen fungerade pannan men när elräkningen kom så reagerade jag. Det finns ingen elpatron installerad så det kan inte vara den som går igång och drar el. Igår gjorde jag ett test och satte på de flesta elektriska apparater och stängde av pannan under halva dagen. Jag fick då fram att dygnsanvändningen skulle bli ca 16 kwh. När jag sedan också satte på pannan så blev siffran 24 kwh/dygn. Förra vintern var användningen ca 15-16 kwh/dygn. Jag har ringt reparatören och han tycker det låter konstigt för den ska inte dra mer än en glödlampa säger han. Jag har ringt ett flertal elektriker men alla säger att de har svårt att komma och titta innan Jul. Vad kan ha hänt?
 
Omöjligt att svara på.
Kanske mätfel när du försöker uppskatta förbrukningen.

Förstår jag dina siffror rätt så menar du att pannan förbrukar 8 kWh/dygn utan eltillskott - det betyder då att den konstant ska ligga och dra i snitt 330 W.
 
Om du har en någorlunda modern elmätare så brukar man kunna se momentan ström/effekt direkt på den. Stäng av allt utom pannan och se vad den säger.
Det enda i pannan som borde kunna dra mycket ström är själva tändaren, men den ska ju inte gå så många minuter per dag.
 
E etompau skrev:
Omöjligt att svara på.
Kanske mätfel när du försöker uppskatta förbrukningen.

Förstår jag dina siffror rätt så menar du att pannan förbrukar 8 kWh/dygn utan eltillskott - det betyder då att den konstant ska ligga och dra i snitt 330 W.
Enligt elmätaren och elförbrukningen på mina sidor på Kreab så är denna siffran riktig, pannan drar 7-8 kwh/dygn.
 
Den automatiserade pelletspannan som bor i min källare drar under drift ca 330W (inkl fläktar (2st), matarskruvar (2st). Men den går allt annat än hela tiden.
Kan det vara så att su har fått in skit i matarskruven? Så att det krävs mer kraft för att dra runt skruven.
Nu har jag dålig koll på typ av brännare på denna, men har du en brännkopp? I den förra pelletspannan jag hade i ett tidigare hus, där blev det till slut en så tjock beläggning i brännkoppen, så att matarskruven i botten fastnade. Vid något tillfälle drog drivmotorn av kedjan som drev denna, pga belastningen, så där kan jag också tänka mig att det har dragit ström. (Inget man tänker på när man har 63Amp huvudsäkringar och stora förbrukare i verkstaden...)
 
Kan det vara så att tändelementet går konstant?
 
  • Gilla
Joakim3
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om du har en någorlunda modern elmätare så brukar man kunna se momentan ström/effekt direkt på den. Stäng av allt utom pannan och se vad den säger.
Det enda i pannan som borde kunna dra mycket ström är själva tändaren, men den ska ju inte gå så många minuter per dag.
Jo, jag gjorde det. så någonting med pannan är det.
 
N Nicke_S skrev:
Den automatiserade pelletspannan som bor i min källare drar under drift ca 330W (inkl fläktar (2st), matarskruvar (2st). Men den går allt annat än hela tiden.
Kan det vara så att su har fått in skit i matarskruven? Så att det krävs mer kraft för att dra runt skruven.
Nu har jag dålig koll på typ av brännare på denna, men har du en brännkopp? I den förra pelletspannan jag hade i ett tidigare hus, där blev det till slut en så tjock beläggning i brännkoppen, så att matarskruven i botten fastnade. Vid något tillfälle drog drivmotorn av kedjan som drev denna, pga belastningen, så där kan jag också tänka mig att det har dragit ström. (Inget man tänker på när man har 63Amp huvudsäkringar och stora förbrukare i verkstaden...)
Den har en brännkopp men pelletsen är av bra kvalite och jag rengör den varje månad, brukar inte vara mycket beläggningar.
 
Q quilding skrev:
Kan det vara så att tändelementet går konstant?
Hur vet jag om det är så? Kan man höra det på något sätt? Jag var nere och lyssnade och hörde ett högt knäppande ljud lite då och då.
 
Redigerat:
M Mrcharlie skrev:
Hur vet jag om det är så? Kan man höra det på något sätt? Jag var nere och lyssnade och hörde ett högt knäppande ljud lite då och då.
Multimeter och mät över kopplingsstiften. Har du 230V - ja, då är den igång.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.