Martin_B
Har inte betydelsen av "rum i fil" urvattnats egentligen?

När man läser bostadsannonser idag, så verkar det räcka för vissa mäklare att ett rum angränsar till ett annat och det är lite bredare öppning än en vanlig dörr mellan rummen, så heter det plötsligt "rum i fil".

Rum i fil är väl ett svenskt uttryck för engelskans "Enfilade", där den egentliga betydelsen är en serie av rum som ligger på rad med öppningar mellan rummen som är placerade i en rak linje så man kan se igenom samtliga öppningar samtidigt.

Nu har jag inte hittat någon direkt regel för hur många rum det måste vara på rad för att det skall få kallas "enfilade", eller "rum i fil", men det borde väl ändå vara minst 3 tycker jag, för att man skall börja se effekten av en "fil" genom rummen.

Annars kan ju alla bostäder där det finns minst två rum (dvs. 2-rummare och uppåt), med en öppning emellan (ja, hur skall man annars kunna ta sig från ett rum till ett annat), anses ha "rum i fil", och det hela blir då rätt löjligt.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
tommib
Rum i fil verkar enligt svenska Wikipedia bara innebära att de ligger med fönstren åt samma håll. Det är en dålig källa och det finns ingen referens för det så det går inte att säga varken det ena eller andra om "rum i fil" motsvarar engelskans/franskans enfilade. Frågan är om det inte snarare är just i fil, mer motsvarande "en suite" dvs bredvid varandra som avses. Man kan finna den formuleringen t.ex. i SAOB. (under [9]).
 
Jag tycker att du absolut har rätt!
Men är detta något som mäklarna lyfter fram i sina annonser?
Nutida bostadsköpare strävar väl mer efter att rummen, speciellt sovrummen,
ligger någorlunda isolerade från varandra.
Och sällskapsrum; matsal, vardagsrum osv, vill man väl helst ha utan mellanväggar,
med öppen planlösning nu för tiden?
 
Martin_B
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag tycker att du absolut har rätt!
Men är detta något som mäklarna lyfter fram i sina annonser?
Jag ser det då och då i annonser. Inte allt för ofta, men när husen är lite "finare" så skriver de gärna "rum i fil" även när det bara handlar om två rum som ligger intill varandra med en öppning emellan som är bredare än en vanlig dörr.
Ofta räcker det att det sitter fina pardörrar mellan två rum, så kallar de rummen "rum i fil".
 
Martin_B
tommib tommib skrev:
Rum i fil verkar enligt svenska Wikipedia bara innebära att de ligger med fönstren åt samma håll. Det är en dålig källa och det finns ingen referens för det så det går inte att säga varken det ena eller andra om "rum i fil" motsvarar engelskans/franskans enfilade. Frågan är om det inte snarare är just i fil, mer motsvarande "en suite" dvs bredvid varandra som avses. Man kan finna den formuleringen t.ex. i SAOB. (under [9]).
Kan vara så som du skriver.

Här är ett exempel på vad en mäklare menar med rum i fil:
(jag förmodar att de menar rummen vardagsrum och allrum)

CBILD4QTIJ8D1C8F58CCJ.jpg

Källa: https://www.valvet.se/till-salu/beskrivning/CMVILLA38TJN0FGRTOOAUUS#images
 
tommib
WTF? Det där kan man ju inte kalla rum i fil. Det är en öppen planlösning med skjutdörr mellan två (stora) rum.

Jag gissar lite att det helt enkelt låter finare, som du säger, med rum i fil och mäklarna därför använder den formuleringen.

Förhoppningsvis kollar de flesta på planlösningen och bilderna istället för att läsa mäklarens beskrivning.
 
Martin_B
tommib tommib skrev:
WTF? Det där kan man ju inte kalla rum i fil.
Nä, jag menar det. Låter lite överdrivet när mäklare skriver så.
Då kan de likväl skriva:

Toalett i fil med hall.
Skafferi i fil med kök.

:D
 
  • Gilla
Per i Hamrånge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.