Vi köpte ett hus byggt -72 i somras och tog tag i renoveringen direkt efter tillträdet den 1 november.
(se min signatur för bilder osv).
Nu har vi upptäckt följande fel...
1) Läcker in från taket. Taket är omlagt men översta lagret takpapp har "bucklor" och veck.

En närbild på ett tak med omlagd takpapp som har uppkomna bucklor och veck, nära ett avrundat stuprör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Precis innanför stupröret (som går på utsidan ytterväggen) är det hål i sponten under det understa lager takpapp och det har (under låååång tid) läckt in vatten på insidan av ytterväggen, och ner på reglarna innanför gipsväggen som sitter på insidan av tegelväggen. Mellan tegelväggen och reglarna sitter det ca 5cm isolering ytterst, sedan asfaboard. På insidan av väggen fanns en LITEN fuktfläck vid ett uttag vilket besiktningsmannen anmärkte på vid besiktningen..

Missfärgade väggar i ett hörn av ett rum med en luftrenare och byggnadsmaterial vid foten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag rev bort detta visade det sig att både reglar och syll i hörnet var totalt förstörda.

Närbild av skadade och ruttna träreglar med synlig fuktskada och mögel i en husrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Besiktningen skedde i juli - det hade då inte regnat på nästan 2-3 månader...
Jag rev bort så mycket jag kunde och upptäckte då läckan från taket - det går en spik genom plåten som går runt stupröret och det rinner vatten från den. Spiken syns inte från utsidan - förmodligen sitter den under det nya lagret takpapp.

Vattenskadade och mögliga reglar med synliga förfallna trädetaljer och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Samma rum vetter mot en balkong. Här fanns ingenting som skvallrade om fukt. Däremot fortsatte jag riva bort gipsskivan på nederdelen av väggen för att se hur långt syllen var fuktig / rutten. Då upptäckte jag att den förmodligen hade utsatts för fukt från flera olika läckor längs med balkongen. Under balkongdörren och fönstret (som båda byttes 2006) kommer det in fukt / vatten nu.

Fuktskada och mögelläckage vid en dörrtröskel på betonggolv med delvis nedmonterad vägg och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bjälklaget mellan ovanvåning och nedervåning (suterräng) är helgjutet i betong. Dessutom verkar balkongen vara gjuten "högre" dvs det finns ett lager gjutet där som ligger högre än syllen som sitter innanför - och det är den höjden som tegelväggen sedan står på. Asfaboarden som sitter innanför tegelväggen slutar också uppe på den "klacken". Syllen som reglarna vilar på innanför ligger alltså under den nivån, direkt på bjälklaget.

Vattenskadade reglar och syll med mögel vid tegelvägg och isolering under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Brunt: tegel
Tunn svart: asfaboard
Orange: reglar
Tjock svart: Balkongens övre betongskikt
Grå: Betongbjälklag

Schematisk illustration av väggkonstruktion med markeringar för tegel, asfaboard, reglar och balkongens betongskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3. I rummet (egentligen två rum från början, båda vetter ut mot balkongen) upptäckte vi mögel på spånskivan som låg under laminatgolvet (det låg billig plastdämpmatta mellan).

Mögelskadad spånskiva på golvet efter en vattenläcka, med synliga fuktfläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så... till mina frågor

1. Finns det någon chans att vi får någon ersättning från försäkringsbolaget för någon / några av skadorna?
Besiktningsmannen hade inga anmärkningar överhuvudtaget på balkongen och det syntes eller kändes inte heller några tecken på fukt / mögel vid besiktningen. Säljaren har försäkring för dolda fel.
Vi har däremot missat att göra en fördjupad undersökning med hänsyn till fuktfläcken vid uttaget på väggen - hade vi tittat vidare där hade vi förmodligen upptäckt läckan från taket, men då hade det krävts att vi rev gipset på insidan av väggen. Däremot är ju inte detta den enda skadeorsaken utan det har ju också läckt in vatten från balkongen.

2. Åtgärder
- Taket måste naturligtvis åtgärdas - i första hand akut provisoriskt men sedan även långsiktigt.
Akutlagningen tänkte jag se om jag kan fixa själv genom att skära upp "vecken" i det övre lagret takpapp närmast stupröret och pensla på asfaltmassa under, förhoppningsvis räcker det.

- Ventilation
Det luktar naturligtvis i huset nu när vi frilagt det mögliga golvet och det skadade taket. Kommer det att sluta när vi får bort det skadade materialet? Det skall även sättas in ventiler i varje rum då sådana saknas i de flesta utrymmen.

- Golvet
Räcker det att byta den mögliga spånskivan? Under finns cellplast (ingen plast emellan) och sedan sand ovanpå betongbjälklaget.

- Väggen mot balkongen
Här misstänker vi att det är konstuktions / byggfel som orsakar läckaget, dvs att betonglagret som är gjutet på balkongen som ligger högre än syllen på insidan gör att det ofrånkomligen kommer in fukt / vatten den vägen.
Går detta att åtgärda på något sätt? En snickare sa att man skulle kunna ta bort träsyllen och gjuta upp en klack istället för träsyllen som då kommer upp ovanför det yttre betonglagret, och att detta då skulle hjälpa fukten att hålla sig utanför.

Vi har funderat på ett par andra alternativ (dock dyrare)
- att flytta ut ytterväggen till yttre kanten på balkongen,
- att dra ut taket så att det täcker mer (det går idag bara ut ca 30 cm utanför väggen).


Vi flyttar in kring jul / mellandagarna...

Tur i oturen:
- vi kan stänga av rummet och behöver inte använda det
- vi har en ekonomisk buffert, så vi klarar att åtgärda problemen.

Så... är det någon som har någonting som kan hjälpa är vi tacksamma.
 
  • Skadad träsyll med tecken på fukt och röta under en fönsterkarm, visar följderna av en långvarig vattenläcka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Vatten utifrån genom tak ersätts inte alls utan att ha en specialförsäkring typ Folksam Stor.

A andost skrev:
Taket är omlagt men översta lagret takpapp har "bucklor" och veck.
Taket ser ju inte omlagt ut på 25 år?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
1. Vatten utifrån genom tak ersätts inte alls utan att ha en specialförsäkring typ Folksam Stor.


Taket ser ju inte omlagt ut på 25 år?
Säljaren påstod att det gjordes efter 2000 så ca 15 år sedan...
 
A
Stefan N Stefan N skrev:
1. Vatten utifrån genom tak ersätts inte alls utan att ha en specialförsäkring typ Folksam Stor.
Fast det är väl inte relevant för köparen med anledning av dolt fel?

Tråkigt läge för TS. Hoppas att ni kan lösa detta.
 
Erik_Hansson skrev:
Fast det är väl inte relevant för köparen med anledning av dolt fel?

Tråkigt läge för TS. Hoppas att ni kan lösa detta.
Ja lösa det kan vi, frågan är bara hur och vad vi kan få ersättning för.
Skadan från taket får vi ta på oss, men skadan som orsakats av läckan från balkongen tycker jag är mer tveksam.
 
A
Ja,konstruktionsfel ska ju kunna klassas som dolt fel. Gick det att på något sett anta eller se att denna riskkinstruktion med olika höjd på syllen och betongen?
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
Nej. Besiktningsmannen hade inga anmärkningar överhuvudtaget på balkongen.
Det var ju dessutom snustorrt i somras, det luktade inte konstigt i rummet heller.
 
Erik_Hansson skrev:
Ja,konstruktionsfel ska ju kunna klassas som dolt fel. Gick det att på något sett anta eller se att denna riskkinstruktion med olika höjd på syllen och betongen?
Nej det gick inte att se utan att riva bort ganska mycket. Gick inte att se i ritningarna som fanns tillgängliga heller.
 
Frågan gäller väl om dolda delsförsäkringen skall täcka. Och det skall den givetvis göra OM det klassas som dolt fel.

Som jag ser det så är det två problem här. För det första fanns anmärkningen om fuktfläcken. Du bör absolut aldrig skriva att felet hade upptäckts, om man gått vidare med undersökning där, låt försäkringsbolaget bedöma det. Och kanske i första hand trycka på skadorna som inte har med den läckan att göra.

Det andra är att balkonger är en känd risk, fel av den här typen är nästan standard när man har en sådan här balkong.

Det finns risk att motparten kommer att hävda att du som köpare inte kan förvänta dig att konstruktionen inte medfört vattenskador.

Men inget av det här är tydligt i någon riktning, ingen kommer att kunna säga säkert om har rätt eller fel. Vilken typ av försäkring har säljaren tecknat? Är det ”varudeklarerat” via sv. fastighetsförmedling, så tror jag att du kan ha lite större chans, den likställer besiktningsmissar med dolda fel, och tar ansvar även för det bes. mannen anses ha missat. Men det gäller ju även då att få det till en bes. miss.
 
Fast är inte byggsättet väldigt märklig? tegelvägg sådär och sen typ rockwool direkt på teglet?
 
H hempularen skrev:
Men inget av det här är tydligt i någon riktning, ingen kommer att kunna säga säkert om har rätt eller fel. Vilken typ av försäkring har säljaren tecknat? Är det ”varudeklarerat” via sv. fastighetsförmedling, så tror jag att du kan ha lite större chans, den likställer besiktningsmissar med dolda fel, och tar ansvar även för det bes. mannen anses ha missat. Men det gäller ju även då att få det till en bes. miss.
Säljaren tecknade aldrig någon försäkring. Så vi förhandlar direkt med henom.
 
H hempularen skrev:
Det andra är att balkonger är en känd risk, fel av den här typen är nästan standard när man har en sådan här balkong.

Det finns risk att motparten kommer att hävda att du som köpare inte kan förvänta dig att konstruktionen inte medfört vattenskador.
Intressant, det står ingenting överhuvudtaget om detta i besiktningsprotokollet. Det står om en massa andra riskkonstruktioner (platt tak mm), men inte specifikt om balkongen. Med tanke på att alla andra riskkonstruktioner står uppräknade kan man tycka att besiktningsfirman gjort en miss där i så fall.
 
Aha, där missförstod jag. Som sagt vatten utifrån täcks av en del försäkringar om du har tecknat Dyraste alternativet. men förutsätt att det inte täcks, ens då, det brukar finnas en massa förbehåll.
 
A andost skrev:
Intressant, det står ingenting överhuvudtaget om detta i besiktningsprotokollet. Det står om en massa andra riskkonstruktioner (platt tak mm), men inte specifikt om balkongen. Med tanke på att alla andra riskkonstruktioner står uppräknade kan man tycka att besiktningsfirman gjort en miss där i så fall.
Det skulle kunna gå via bes. mannens ansvarsförsäkring. Hade du anlitat bes. mannen, eller var det en säljarbesiktning?
 
Till saken hör att syllen under och bredvid den andra balkongdörren är utbytt.
Jag funderar på om inte säljaren hade bort upplyst om detta?
Man byter inte någonting om det inte är skadat.
H hempularen skrev:
Det skulle kunna gå via bes. mannens ansvarsförsäkring. Hade du anlitat bes. mannen, eller var det en säljarbesiktning?
Alltid egen besiktning. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.