Hej! Målade mitt hus med Demidekk Ultimate Matt 2016. Redan i augusti i år så har västra och södra fasaden börjat flaga... Känns sådär kul efter all tid man lagt ner och satsat på en kvalitetsfärg. Visst var det en extrem sommar, men visst borde färgen håll? Östra och norra fasaden är top-noch.

Är det någon annan som har eller haft problem eller liknande erfarenheter av Demidekk Ultimate Matt?

Tacksam för info/återkoppling.

// J
 
  • Fasaden på ett hus med flagande grå färg, Demidekk Ultimate Matt, på västra eller södra sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur är underarbetet gjort?
Hur och med vad är det grundat?
Hur många strykningar med täckfärgen?

Och varför matt? Visste inte att det fanns.
Har själv Demidekk Ultimate på huvudbyggnade, men inte matt.
Har hållit bra nu i sju år efter slutstrykningen, dvs andra strykningen efter grundningen.
 
Målade också 2016 med Demidekk Ultimate täckfärg, fast inte matt. Ser fortfarande nymålat ut. Inget flag alls. Det var iof nyproduktion så grundat först med Visir pigmenterad grundolja. Var er fasad målad tidigare?
 
Tjenare! Transportskyddad från hustillverkaren. Tvättad, grundad med Visir och två strykningar med täckfärg. Som sagt, norra och östra fasaden ser hur bra ut som helst... // J
 
Ja, då har vi gjort exakt likadant, med undantag att jag inte använde matt.
Vår fasad var oxå transportskyddad men nån tunn tunn vit färg. Enligt specen så var den kompatibel med Demidekk färgen.
 
Vi målade med Ultimate blank och grannen med matt sommaren 2010. Båda målade vitt. Båda husen var grundade från fabrik som var kompatibel med Demidekks färg enligt Demidekk själva.

Vårt hus ser nymålat ut fortfarande. Ingen gulning eller mattning av färgen. Grannens hus har färgskiftningar, partier som ser ut som algpåväxt(svartmögel?) och färgen har börjat flagna på sina ställen. Jag är helt övertygad om att det är färgen och inte placering av hus eller utförande som är boven. I och för sig var det kortare ommålningsperioder på den matta färgen, men längre än 8 år i alla fall.

Har du hört med Demidekk vad de säger? Min granne har flyttat och nya ägare står med problemet nu. Vet inte vad de kommer göra åt det.
 
Ok. Har pratat med Demidekk/Jotun och dom ska komma och titta så det löser sig nig. Tack för input! // J
 
G Gurk skrev:
Ok. Har pratat med Demidekk/Jotun och dom ska komma och titta så det löser sig nig. Tack för input! // J
Uppdatering?
 
Bart Bart skrev:
Vi målade med Ultimate blank och grannen med matt sommaren 2010
Bart Bart skrev:
Vårt hus ser nymålat ut fortfarande...Grannens hus har färgskiftningar, partier som ser ut som algpåväxt(svartmögel?) och färgen har börjat flagna på sina ställen.
Kan amatörmässigt tänka mig att allt som dråsar ner, pollen, löv, insekter mm fastnar lättare i den matta färgytan, och ger upphov till algpåväxt.
 
Hej J.

Har du nån uppdatering om vad Jotun säger?
Jag funderar på att använda Demidekk Ultimate Helmatt, eftersom jag har samma problem som du har haft på den östra och västra fasaden.
Tack.
 
N
Demidekk, kvalitetsfärg; suck.... långt ifrån
 
Nja sånt generellt uttalande vill jag utifrån egna erfarenheter bestrida. 4 år senare ser det fortfarande nymålat ut. Men som tidigare nämt ej matt.
 
N
Varning för alkydoljefärg!!!
 
  • Tvådelad bild: hus med sliten färg på fasaden och närbild på avflagande alkydoljefärg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit trähusfasad med flagande alkydoljefärg och en närbild av avskalad färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så du varnar för alkydoljefärg baserat på någon som målade med det på linoljefärg?
 
  • Haha
tobbbias
  • Laddar…
N
Alkydoljefärg skall inte användas alls. Skräp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.