Hej! nu har Toshiba pumpen börjat ta slut efter mer än 10 års drift. Då teknologin förhoppningsvis har gått framåt så undrar jag om någon här har koll på vad som är "bäst" idag kvalitetsmässigt ? Huset är ca 120 m2.
 
Tror faktiskt inte det har hänt så väldigt mycket med själva värmeutvinningsprincipen. Maskinerna har att jobba mot fysikens lagar och de är inte så enkla att rucka på.

Mer prylar i form av fjärrstyrning lär ha tillkommit. Kanske är det sådan prylar du är ute efter?

Annars lär valfri märkesmaskin fungera OK.
 
A
om du varit nöjd med toshiban så köp en ny toshiba de har väldigt hög kvalitet idag
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Hej, jag har köpt två olika pumpar det senaste året. Bägge av ett märke som heter Daikin. Den som vi har hemma heter Daikin Caldo XRH30. Den är placerad i direkt anslutning till en vedkamin, och jag valde denna modell för den har en funktion som aktiveras med en knapptryckning som gör att den fördelar värmen från kaminen när vi eldar - och drar då ned sin egen värmeproduktion.
 
  • Gilla
CHEMAS
  • Laddar…
rock_fc rock_fc skrev:
Hej, jag har köpt två olika pumpar det senaste året. Bägge av ett märke som heter Daikin. Den som vi har hemma heter Daikin Caldo XRH30. Den är placerad i direkt anslutning till en vedkamin, och jag valde denna modell för den har en funktion som aktiveras med en knapptryckning som gör att den fördelar värmen från kaminen när vi eldar - och drar då ned sin egen värmeproduktion.
Funkar det att ha den nära kaminen? Jag har inte tänkt på det, utan funderat på installation över ytterdörren. Men om nära kaminen är bättre.. hmmm. Har gjort lite research och lutar åt en Toshiba supreme 25. Den har fått bra betyg i många tester, men har ingen erfarenhet ännu.
 
Redigerat:
Det har inte hänt ett skvatt med naturlagarna, men värmepumparna har utvecklats och blivit mer effektiva under de 10 åren sedan din förra installerades. Att hävda annat är som att hävda att dagens bilar är samma som en T-ford. Så är det såklart inte.
Daikin är, vad jag förstått, i en klass för sig själva vad gäller kvalitet. Panasonic är det märke som installeras mest.
 
  • Gilla
CHEMAS
  • Laddar…
En apelsin Mia Orange skrev:
Funkar det att ha den nära kaminen? Jag har inte tänkt på det, utan funderat på installation över ytterdörren. Men om nära kaminen är bättre.. hmmm. Har gjort lite research och lutar åt en Toshiba supreme 25. Den har fått bra betyg i många tester, men har ingen erfarenhet ännu.
Jag gjorde lite research innan jag köpte dessa två maskiner, hade 5 olika firmor hemma, alla rekommenderade olika placeringar, och olika maskiner. Vissa visste nog inte ens vad de höll på med, speciellt när de beskrev hur kondensvattnet, som bildas när du kör den på sommaren, skulle rinna uppåt (på tal om att ändra naturlagarna!) Det är dessutom svårt att bedöma skillnad på maskinerna på de mkt yxiga och användarovänliga texterna. Det som fick avgöra var vänners erfarenheter, viktat med installatörens mkt kompenta sätt att sakligt gå igenom de olika möjliga placeringarna av både ute- och innedelen, för- och nackdelarna.
När det gäller pris så var skillnaden inte särskilt stor, känns som de har gaddat ihop sig beträffande prisbilden generellt.
Placeringen, ser du nedan på bilden. So far so good! Lycka till med ditt val.
Ett mörkt rum med en eldstad till vänster, träved i korg, svart trappräcke och ett fönster med reflektion av en ljuskrona.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Feedan och 1 till
  • Laddar…
Tack! Mycket att fundera på. Jag har också loft, så placering i den höjden kan kanske funka.
 
Hängde man på värmepumps forumet för några år sen, handlade 9 av 10 trådar om trasiga Panasonic pumpar, likt VW säljer dom som glass i solsken, trots att motorerna rasar i parti och minut.
Har 2 kompisar som jobbar med pumpar, Panasonic är inget dom rekommenderar.
Jag monterade en Toshiba 2002 i mitt förra hus, den funkar än, nya lager i fläkten är allt. Den hade likt det står i länken Inverterpump och behovsstyrd avfrostning, COOP 4,0, marknadens bästa då.
Dagens pumpar är givetvis bättre prestandamässigt, men dom har inte COOP 8,0, d.v.s dubbelt så bra.
Men dom är betydligt billigare, jag fick då betala 27.500 med montering.
Min gissning är att dagens pumpar likt våra vitvaror inte kommer att hålla i närheten så länge som de äldre, och då blev ju inte besparingen så stor.
 
Jag rekommenderar starkt Mitubishi Electrics värmepumpar.
Har två stycken sedan 2013, den ena i villan och den andra i fritidshuset.
Den i fritidshusen har en "GSM-modul" så den kan skötas på distans, då en delägare bor 60 mil bort.

Men båda tuffar och går, och håller varmt och gott även på tystaste (19 dB) fläktläget.
Modellen heter MSZ-GE25VAH och har COP 4,57 enligt specen.

Var har du förresten huset, i vilken landsända?
 
Isakare Isakare skrev:
Hängde man på värmepumps forumet för några år sen, handlade 9 av 10 trådar om trasiga Panasonic pumpar, likt VW säljer dom som glass i solsken, trots att motorerna rasar i parti och minut.
Har 2 kompisar som jobbar med pumpar, Panasonic är inget dom rekommenderar.
Jag monterade en Toshiba 2002 i mitt förra hus, den funkar än, nya lager i fläkten är allt. Den hade likt det står i länken Inverterpump och behovsstyrd avfrostning, COOP 4,0, marknadens bästa då.
Dagens pumpar är givetvis bättre prestandamässigt, men dom har inte COOP 8,0, d.v.s dubbelt så bra.
Men dom är betydligt billigare, jag fick då betala 27.500 med montering.
Min gissning är att dagens pumpar likt våra vitvaror inte kommer att hålla i närheten så länge som de äldre, och då blev ju inte besparingen så stor.
Det var många som köpte via privat importerade Panasonic luftvärmepumpar 2005-2008. Det var då någon som hade ett parti till försäljning och flera hempulare med ej rätt behörighet och kunskap monterade dem.

Visa av dem hade inte ens fått värmekabel installerad i utedelen för att förhindra att vattnet frös.

Jag känner en som fick en innerpump monterad i ett rum på 5 kvm då de inte ville att vatten och färg skulle frysa. Till råga på det hade de dörren stängd för att det inte skulle gå åt så mycket ström. Den andra sattes i huset med ideliga avbrott. Det var en elektriker de kände som ville göra sig en haka och erbjöd dem pumpen och att han skulle montera. Kunskapen var då nästan noll hos vissa. De var sedan missnöjda för elförbrukningen hade inte gått ner ett dugg.
 
Panasonic eller inte...Skulle jag stå i valet av pump hade JAG satsat på det som passar effektmässigt och det som passat i huset. Hade jag kamin hade Daikin Caldo XRH varit nice. Skulle jag spara lite pengar kanske det blivit en Fujitsu då dom är väldigt prisvärda och lämnar bra garantier plus att FGnordic är väldigt bra att ha o göra med. Hade jag haft dåligt med plats i bredd kanske en IVT hade passat även om dom kräver "service" år 3 o 5 för garantin. Fucked up takhöjd? Ja kanske en Samsung comfort. Element som jag lika gärna kan ta bort? Ja varför inte en golvmodell? Mitsubishi har jag inte varit med om mycket strul med. Förutom nått lager i inomhusdel och ett par läckande kompressorer av en viss typ av äldre modell. Allt beror på. Ta dit en märkesoberoende installatör är mitt råd.
 
A
Det var mycket hig chaperal förr.
En sålde en pump för att ägaren skulle få mindre elförbrukning, efter en månad klagade kunden och sa att elförbrukningenmindann inte hade sjunkit!
Kontroll på plats visade sig att kunden eldar med ved!
 
  • Gilla
slurppe99 och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag rekommenderar starkt Mitubishi Electrics värmepumpar.
Har två stycken sedan 2013, den ena i villan och den andra i fritidshuset.
Den i fritidshusen har en "GSM-modul" så den kan skötas på distans, då en delägare bor 60 mil bort.

Men båda tuffar och går, och håller varmt och gott även på tystaste (19 dB) fläktläget.
Modellen heter MSZ-GE25VAH och har COP 4,57 enligt specen.
+1

Jag har tre Mitsubishi-pumpar i drift och tre av andra märken. Mitsubishi är överlägsna i driftsäkerhet, den äldsta är 6 år och de har varit fullständigt bekymmersfria. Med de andra har jag haft problem med isbildning, spontana avstängningar, oljud och annat elände.
 
Se där, jag är inte helt ensam om min åsikt :)

Har en granne som har en Daikin, som visserligen är rätt gammal.
Men jag förstår inte hur han står ut med gnisslet från den innerdelen.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.