Hej

Jag funderar på att i ett enplanshus från 50-talet öppna upp taket i köket till nock. Det borde gå utmärkt med att sätta i en limträbalk och göra om takstolarna till ett ryggåstak. Men, murstocken är aningens i vägen och sticker ut några cm från husets centrumlinje. Finns det några bra lösningar? Göra ett urtag i murstocken så limträbalk får plats? Eller går det att avväxla och sätta en balk på var sida om murstocken? Eller annan bra lösning?
 
Det hela låter vanskligt i mina öron.
Men vi vet nog alldeles för lite för att ha någon riktig åsikt.
Används murstocken, och i så fall till vad?
Huset byggt när? Takvinkel? Hur stor del/hur många meter vill du öppna upp?
...
 
Att växla av med en balk på var sida låter omöjligt. Nockbalken måste vila på något. Möjligen kan man tänka sig en pelare/stolpe på varje sida om skorstenen. Och Låta balken gå dit bara.

Men det där är ett projekt som du rimligen måste ta in en konstruktör för (även utan komplikationer med skorsten). Konstruktören kommer att kunna föreslå en lösning.

Tänk på att det gäller inte bara att dimensionera balken. Den måste vila på något som orkar ta upp lasten från den. Det är inte helt ovanligt att även grunden måste förstärkas där pelaren som bär balken kommer ned.
 
  • Gilla
Tina Asgrym
  • Laddar…
Det är fullt möjligt att stödja en nockbalk med en pelare som i sin tur vilar på en tvärbalk, båda sannolikt av limträ. Den första förutsättningen är att du har någon form av ramtakstolar. Med fackverkstakstolar blir nog projektet allt för omfattande. Har huset en normal regelstomme eller är det någon form av elementhus?
 
Kompletterande info:
Hus byggt 1953
Normal regelstomme
Ganska flack takvinkel
Jag skulle säga att det är ramtakstol. Den har även en klenare stötta i mitt under nock, men jag tror inte den har så stor uppgift att döma av hur den är infäst
Murstocken används inte just nu, men planer finns på att sätta in kamin kopplad till den.
Jag misstänker att den enklaste åtgärden är att göra viss åverkan på skorstenen så att en limträbalk kan löpa fritt. Den går ju inte precis mitt i huset, utan en bit på sidan

Konstruktör ska tilkallas, men söndag kväll är dom svårare att få tag på =)
 
Då finns alla förutsättningar. Åverkan på murstocken är kapitalförstöring. Gör inte det.
 
J justusandersson skrev:
Det är fullt möjligt att stödja en nockbalk med en pelare som i sin tur vilar på en tvärbalk
Jag kom på en fråga ang. detta: på vilken höjd bör denna tvärbalk sitta? Ha kvar bjälklaget på befintlig rumshöjd för takstolarna på vardera sida murstock och sätta stolpe upp till nockbalk, eller sätta denna tvärbalk högre upp, typ hanbjälke?

Spännvidden kommer inte att vara så stor. Kanske 3,50på ena sidan murstock samt drygt 2m på andra sidan

En fundering till: Taket kommer säkerligen att behöva läggas om i framtiden, hur pass mycket enklare blir detta om dessa ingrepp görs samtidigt?
 
Tvärbalken skall helst vila på ytterväggarna. Om du inte med takomläggning menar att byta råspont ser jag inget samband.
 
Råsponten är fin, så helst bytes inte den, men om det skulle underlätta väldigt mycket går ju det också

Tvärbalk vilande på ytterväggar börjar kännas orimligt då spännvidden på dessa skulle bli mer än dubbelt så lång som längsta nockbalken. Stolpar på vardera sida skorsten skulle kanske kunna fungera, men det är källare under så det ställer ju lite krav på denna är konstruerad.

Går det att göra om skorstenen så att den kapas ur en bit för att få plats med limträbalk och en rökkanal på andra sidan skorsten används för kamin?
 
Det finns säkert fler möjligheter, men det kräver mer uppgifter om huset, framför allt planlösningen. Det går givetvis att planera om murstockens användning så att ingen rökkanal hamnar i närheten, fast det är ett alternativ man bör spara som sista utväg.
 
Det kan mycket väl bli så att detta bortprioriteras till förmån för annat, men det kan ju ändå vara intressant att få lite mer input. Skickar med planlösning (takstolar i rosa) samt takstolskonstruktion.

Även om taket inte öppnas till nock kommer väggen med kryss att tas bort. Väggen är dock bärande. Lösningsförslag på det? Går det att sätta en balk som spänner över 5,6m? Om det är limträ antar jag att den måste löpa fritt en bit ifrån murstocken. Alternativet är ju att sätta stolpar på var sida om murstock och ha två mindre balkar, men det vet jag inte hur det gillas ur brandsäkerhetssynpunkt? Eller är stålbalk bättre alternativ? Eller två separata balkar?

Jag kan tillägga att en takstolen som går "igenom" murstocken inte sitter ihop utan består av två separata delar på var sida om murstocken...

Ritning av en planlösning med takstolar markerade i rosa, bärande vägg med kryss och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Schematisk teckning av takstolskonstruktion med måttangivelser och vinkel på 25 grader.
 
Ni har ju ett problem i Norrbotten (i byggsammanhang, annars är det nog ett plus), nämligen snö. Det mest uppenbara om du vill öppna upp till nock är att takstolarnas befintliga högben är för klena för de snölaster som man måste räkna med. Enklaste sättet att avhjälpa det är att sätta in limträbalkar som nya högben mitt emellan de befintliga, medan de gamla sitter kvar. En lämplig dimension på sådana är 90x270 mm. En nockbalk som går hela vägen, 5,6 meter, får väldigt stora dimensioner, ca 90x540 mm. Det kanske är ett argument för att dela av den, då kan den göras väsentligt lägre. Med en nockbalk behövs inte den kryssmarkerade väggen, så det problemet slipper du. Nya högben som landar mitt för murstocken avväxlar man till de på vardera sidan.

Det är lite jobb och kostar lite pengar (dock inte så våldsamt mycket i material i alla fall) men slutresultatet kan bli väldigt snyggt. Med den låga taklutningen är knappast vinden särskilt användbar. Jag har räknat med de snölaster som gäller för Luleå, Kiruna och stora delar av Norrbotten. Det finns områden (Överkalix, Övertorneå, fjällen) där de är betydligt högre. Man kan alltid sänka höjden på en limträbalk genom att gå upp i tjocklek, även om det är oekonomiskt.
 
Tack för utförligt svar. Även om nockbalken blir rejäl finns ju fortfarande utrymme. Extra högben av limträ låter ju möjligt också. Så länge ytterväggarna pallar för lasten då jag antar att denna konstruktion orsakar krafter som vill trycka väggarna utåt i större grad.

Det är fortfarande inte avgjort hur detta kommer att bli. Det enda som är bestämt är att väggen i mitten måste bort. Så frågan är om det är lönt att köra med en relativt kraftig balk (eller två balkar på vardera sida murstock) under bjälklaget som stjäl lite rymd, eller om det är lika bra att gå hela vägen med nockbalk
 
Med en nockbalk halveras faktiskt lasten på ytterväggarna. Inte heller uppstår sådana krafter som vill trycka ut ytterväggarna. Man behöver alltså ingen hanbjälke. En nockbalk är den absolut effektivaste lösningen.
 
Aha, se där
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.