A
Jag skulle vilja ha en forumsdel och kanske en redaktionell sektion som handlar om vad jag som husägare ska handla i akut situationer och i nöd. Det kan vara på olika nivåer och olika allvarighetsgrader. Till exempel:

* Jag har såg sågat mig i foten med min blå Bosch, hur stoppar jag blödningen?

* När man har slut på spik, vad kan jag använda i stället? Går häftstift bra?

* Det sprutar vatten ur röret i badrummet, vad gör jag?

* Det är kortslutning och ryker ur ett eluttag, vad gör jag?

Och så vidare. En del är bra på att bygga hus, andra att påta i trädgården, en del tittar på. Men vad vi har gemensamt är att vi råkar ut för alla möjliga och omöjliga händelser som husägare.
 
Reportage om "det är en husägares lott" där allt en nybliven husägare kan behöva gå igenom tas upp. Där några av de äldre berättar om sin resa och några nyblivna berättar om vad de aldrig hade tänkt sig det skulle innebära att bli husägare.
 
Jag skulle vilja ha en sida där vi kan ge hantverkarfirmor betyg samt ladda upp bilder osv. Lämpligt vore ju att ha vissa fasta kategorier såsom pris per timme och område samt typ av hantverkare så det blir lätt att söka sedan.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 6 st robotdammsugare och vi tävlar nu ut alla 6 till medlemmar på Byggahus.se, som får möjlighet att testa vidare en robot var där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer till vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vem vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har alltså sex stycken robotdammsugare och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får välja robot först, andra bästa idén får välja härnäst, etc.

Robotdammsugarna vi tävlar ut:


Xiaomi Mi Roborock S50
Electrolux Pure i9
Cleanmate S 950
iRobot Roomba 980
Miele Scout RX2
Vileda VR302

Läs mer om robotdammsugarna här: [länk]

Tävlingen pågår till och med tisdag den 19 december kl 9 på morgonen.

Lycka till! :)
Jag vill läsa precis ALLT om FRITIDSHUS!!! Olika hus i hela landet ..inbodda som nya...småhus, stora hus, alla varianter och inredningar, Carl Larssonstil likväl som nya moderna, givetvis intressant med olika tillhörande trädgårdar/tomter!! God Jul
 
5
Det finns en del bra trådar på hur man gör saker, men vad jag vet inte speciellt många instruktionsvideos om olika saker.
Det går att söka rätt på en hel del på exempelvis Youtube, men problemet precis som mycket annat på nätet är att man vill ha en säker pålitlig källa.
Alltså en liten videobank eller bara länkar till källor som man vet är validerad om expertisen här på Byggahus.
Behöver ju inte vara enbart videos, kan ju vara instruktioner eller annat som man vet går att lita på. Dvs det som ligger här skall vara nåt man kan lite på är rätt å riktigt.
Allt från A till Ö
 
  • Gilla
Mats_R
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 6 st robotdammsugare och vi tävlar nu ut alla 6 till medlemmar på Byggahus.se, som får möjlighet att testa vidare en robot var där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer till vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vem vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har alltså sex stycken robotdammsugare och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får välja robot först, andra bästa idén får välja härnäst, etc.

Robotdammsugarna vi tävlar ut:


Xiaomi Mi Roborock S50
Electrolux Pure i9
Cleanmate S 950
iRobot Roomba 980
Miele Scout RX2
Vileda VR302

Läs mer om robotdammsugarna här: [länk]

Tävlingen pågår till och med tisdag den 19 december kl 9 på morgonen.

Lycka till! :)
Jag skulle vilja läsa om o gärna se en rest om hur man gör en dränering av källare utan att gräva Såg om någon form av tråd man fräser in i väggen Väldigt intressant tycker jag eftersom det krävs så mycket för att iordningsställa när man gräver o dyrt blir det också Men om jag vinner dammsugaren kanske jag får så mycket tid över att jag kan handgräva själv Anita Roos
 
Hej hopp

Smarta-hem lösningar vill jag veta mer om. Tycker det är en djungel.

Vad passar för vad i olika typer av hem. Lägenheter, hus till sommarstugan.
Vad finns för smarta lösningar, fuktvarning till att tända lampan.
Integrera med larmet?
Koppla ihop med Google hem och liknande lösningar?
Är det säkert?

Ja lockas av tanken att kunna be en liten dosa bredvid sängen att det är dags att sakta öka belysningen på morgonen, samtidigt som den rullar upp min rullgardin och sätter på kaffet. Kanske sätter igång lite skön musik att vakna till och får igång motorvärmaren till bilen.
Allt detta innan jag ens pussat frugan godmorgon på kudden.

Men jag vet inget om vad som finns, vad som fungerar med vad och framförallt vad som är säkert och bra att använda.

Sånt vill jag läsa i tester och recensioner, skrivna på ett bra och förståeligt sätt.

Mitt tips/önskemål.

Ha det fint!
Tommy
 
Jag skulle gärna se en enkel artikelserie om byggnadsfysik och de processer som påverkar ett hus. T.ex fuktvandring, diffusion, kondens, emissioner pga. Nedbrytning av material mm.

Hur påverkas en krypgrund av säsongsvariationer, hur påverkas huset av byte av värmesystem, måste man verkligen dränera om?

Som byggnadsingenjör upplever man frågeställningar på nätet som många säkert hade kunnat fundera kring på egen hand om de bara hade lite bakgrundsinformation och kunskap. Då kan man också undvika att köpa fel hus från början om man har en bild framför sig hur man vill att ens hus ska fungera, skötas och renoveras (eller inte renoveras).
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Hej
En serie med ingående artiklar kring bygga ett nytt hus, steg för steg, från tomtköp till 2 årsbesiktning. katalog hus, lösvirke arkitektritade, de olika entreprenad formerna, vilka punkter som bör finnas med i kontrakt. Olika grunder etc. Tror att det är enklare med en sådan guide än motsvarande för renovering av befintliga hus då skillnaderna blir för stora.
 
Jag vill att vi skapar ett register på allt ifrån verktyg till tjänster där alla kan recensera produkterna och man kan ställa frågor till de som äger en sådan produkt eller har använt en tjänst.
(y)(y)(y)(y)(y)
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Jag skulle vilja se råd till par/familjer som bygger hus hur de ska tackla problem som ett team, blir lätt så mycket missförstånd/aggressioner i onödan. Kanske en checklista för vad ni har för mål och hur man kommer dit utan att döda varandra ;) jag kan se detta både som en humoristisk del och en seriös del
 
Casaloco
Jag skulle vilja ha funktionen (kanske redan finns utan att jag hittat den?) Som sorterar ut och visar endast trådskaparens inlägg i en tråd. Ibland hittar man gamla projekttrådar som ofta är mycket underhållande läsning men tråden kan vara mycket lång med många inlägg. Ibland vill man bara följa själva projektet med bilder osv utan att behöva scrolla igenom alla kommentarer som är flera år gamla.

Kan även användas för att se om trådskaparen återkommit med mer info i trådar med flera sidor kommentarer
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Jag skulle vilja se en artikelserie om det finns något sätt att få ned byggkostnaden (för nyproduktion)
Om man tänker på andras branscher så blir de oftast dubbelt så bra och hälften så dyr varje år. finns det någon utveckling när det gäller bostadsbyggande som gör liknande? andra arbetsmetoder, material eller utveckling.

sedan skulle jag vilja få tester på solceller och en genomgång på ekonomin i det hela, och så elbilar, vd krävs (laddare, uppsäkring) Batterier, är det något för villaägare?
 
Skulle vilja man gör reportage om fönster. Det finns så mkt ekonomi, miljö osv.... som gynnas av att man installerar nya fönster. 3-glas med gas. 3-glas osv. Men, det kostar att anlita någon därför avböjer många. Det är ju egentligen ganska enkelt att installera själv. Vida genom text o bilder samt vilka glas som är fördelaktiga.......

/PL
 
I dessa tider där det mesta handlar om klimatet skulle jag vilja läsa mer om självhushållning, tex vad ska man satsa på att odla ekologiskt dels för att få så mycket mat som möjligt, dels för att göra så stor nytta för klimatetet som möjligt.

Är potatis bästa att odla för att minska miljöpåverkan?
Är det bönor man ska odla för att få i sig proteiner och därmed kunna minska köttproduktion?

Osv...

Hur bör man förvara de grödor man odlat
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.