JanneJanne123
Vi håller just nu på med en större renovering av vår källare där vi bland annat planerar att byta värmekälla. Av flera olika skäl har vi blivit rekommenderade att sätta in bergvärme och har fått en offert som ser vettig ut.

I den nya planlösningen vi planerar hamnar i så fall pann-/teknikrummet rakt under vårt vardagsrum och vi börjar bli nervösa att ljudet från bergvärmepumpen kommer leta sig upp genom golvet. Huset är från 1933 med träbjälklag, råspont som tak i källaren och ett rejält plankgolv i vardagsrummet. Har inte öppnat upp så jag är inte säker på isoleringen, men allt tyder på att det ligger spån i bjälklaget. Pumpen kommer att stå på ett nygjutet betonggolv.

Vad tror ni, kommer vi få ljudproblem? Säljaren av pumpen tror inte det och hävdar envist att pumpen låter som ett äldre kylskåp, men så fort man googlar på bergvärme och ljud så tycker jag att folk verkar anse att det verkliga ljudet är högre. Pumpen vi har blivit offererade är en IVT Geo 312c.
 

Bästa svaret

Åsa Lund
Be om referensprojekt och fråga de ägarna om hur mycket den hörs?
 
Jag vet inte varför folk påstår att de nya inverterpumparna låter som gamla kylskåp - vilka kylskåp låter upp mot 50 dB?
När värmepumpen går på låg- eller medel-effekt så är det ganska tyst.

När det är kallt ute och pumpen går nära max så låter det en hel del och det är lågfrekvent buller som kan vara svårt att bli av med. Det är absolut en relevant fråga eftersom det är ett ganska vanligt problem med störande värmepumpar, speciellt om sovrummet är i nära anslutning till värmepumpen.

Jag har själv en Nibe 1255-16 i källaren direkt under vardagsrummet och den hörs bara i vardagsrummet när den går på max och då är det ytterst lite så inget vi störs av.

Det skiljer ju en hel del mellan hus, bjälklag och rörinstallationer så något definitivt svar går inte att ge.
 
Jag har en Daikin och har tyvärr pannrummet under sovrummet... och när denna inverterpump går igång på nätterna med kylan som är nu så är det som FG säger ovan ett dovt lågfrekvent buller som tar sig igenom det relativt tjocka och välisolerade bjälklaget och väggar till närmaste rummen och det är rätt störande. Man kan vänja sig, men det är det konstanta lågfrekventa som är mycket drygt och man påverkas av det.

Jag vill inte kapa din tråd, men kanske det finns stöttor man kan placera under värmepannan för att få bort denna typ av stom/lågfrekventa ljuds fortplantning? Min maskin har bara standardfötter och står på en betongklack.
 
P
Har bergvärme och skulle inte vilja ha den under eller vägg i vägg med sovrummet. Vår pump har dessutom ett ganska hårt ljud när den startar som jag i alla fall skulle bli störd av men i vardagsrummet där man oftast har TVn på eller musik så tror jag inte det skulle höras.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Bygg ett avdämpat fundament att ställa den på om du är orolig för stomvibrationer
 
Åsa Lund
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Bygg ett avdämpat fundament att ställa den på om du är orolig för stomvibrationer
Och komplettera med flexibla anslutningar för alla rör till värmepumpen
 
A
tittade på en ivt i dag och den hördes i hela huset men man vänjer väl sig...
 
Lika förutsättnigar som du, trähus 20-tal, bjälklag med ihopsäckat spån ner mot källaren där pumpen står. Nibe 1255-6. Om resten av huset är helt tyst kan jag höra den mycket svagt om den går hårt. Men det är så att man får lyssna efter den. Normalt när vi är vakna så är det sällan helt knäpptyst i övrigt så vi har aldrig störts det minsta. Sovrummen har vi på ovanvåningen men jag kan tänka mig att sover man på bottenplan och rakt över pumpen skulle man nog höra den när man låg på kudden.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
Tack för input! Låter som att det är viktigt att ta hänsyn till ljuddämpande åtgärder i projekteringsfasen och att om möjligt placera pumpen långt ifrån sovrum, om inte annat för säkerhets skull.
 
JanneJanne123
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Be om referensprojekt och fråga de ägarna om hur mycket den hörs?
Bra tips! Det gjorde att jag kom på att vi i grannskapet har en Facebook-grupp där jag slängde ut en fråga. Bor i ett egnahemsområde med 1400 hus byggda på ungefär samma sätt, så det fanns en del input där.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Jag har en IVT Premiumline C8 och den låter rätt högt sedan den var ny, trots extrastativ med gummikuddar. Det är i synnerhet On-Off pumpar utan mjukstart som kan rista till i startögonblicket. Tips: undvik att montera i ett hörn med hårda (i mitt fall kaklade) väggar...då blir det som en megafon.
 
Redigerat:
Har en Nibe 1245 under köket och är det helt tyst dvs kyl frys av och ingen hemma kan man höra den men knappast så det stör om man inte har sovrum där och gissar att de flesta pumparna i dag är tystare eftersom den har kolvkompressor och är en gammal modell.
 
Nibe är tystare än IVT, vännens Nibe av motsvarande modell låter mindre än min IVT..
 
Vi har en nibe 1145. Den står i ett förråd/hobbyrum med ständigt öppna dörrar ungefär 10 meter från där jag jobbar hemifrån och den hörs inte alls. Betonggolv och ansluten med flexslang.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.