En artikelserie om vad man kan göra själv i sina byggprojekt.

Exempel:

Projekt:
Nytt kök

Planera och rita upp
Gå igenom, tips och tricks, vad man ska tänka på osv. Materialval med mera

Riva ut det gamla köpet.
Vad ska man tänka på

Med mera
 
F
En riktig djuplodning i Solceller, batteribackup samt laddbox för bil vill jag ha. Allt det hänger ihop tycker jag.

Bidrag, installation, hur omöjligt dyrt är det med batteribackup nu och varför är det ändå bra? Varför finns det inga eller så få laddboxar som kopplas mot 3-fas. Vad är skillnaderna på laddboxarna

Pratade tex med Ferroamp på elbilsmässan. Dom hävdar bestämt att ett DC-nät i huset inte bara är framtiden utan det är här nu. Låter helt sjukt i min värld, absolut effektivt då man slipper förlustomvandling till AC men hur teknikinsnöad är det tillåtet att vara om man tror att att det skulle funka? Eller, jag vet inte.....?
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Jag vill gärna läsa fler artiklar om hur hus och lägenheter såg ut i vilken tidsperiod. Många bilder och tips var tidstypisk inredning kan köpas men också hur man renoverar t ex i femtiotalsstil men med nutida material. Efterlyser bra samlad info för respektive tidsperiod, t ex fyrtiotal och allt som hörde till den tiden. All info, från tak, fasad och fönster ända in till golv- och taklister, dörrar, tapeter, golv.
Jag tycker ofta att artiklar fokuserar mer på möbler som är tidstypiska, jag vill ha mer!
 
Redigerat:
  • Gilla
Eilenna och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle gärna se en forumavdelning gällande djur, och kanske lite fördjupning genom artiklar om medlemmars djur. Hade ju varit guld om det fanns en kunskapsdatabas så att man kunde bygga t.ex. ett hönshus och slippa göra misstagen andra gjort. Känner mig rätt trött på att det är först 3:e vaktelhuset som börjar kännas någorlunda optimalt då jag måste göra alla misstag själv först.. Ligger rätt i tiden också med mer självförsörjning och finns mängder med möjligheter utan att behöva ha en gård.
 
Jag håller som bäst på med vårt nybygge och behöver råd med hur man gör med grusgångar och även stenlagda gångar och ytor. Vad ska man tänka på i färgval och grovhet på gruset, hur matchar man det mot husets färg, typ av hus och ålder samt tomt. Vilket grus är mindre jobb med eller mer jobb med? Hur gör man underarbetet mm.

Det samma gäller med marksten.
Hur stora plattor passar vilket hus, ska man köra 90gradiga plattor eller är flerkantiga bättre och varför? Vad skiljer stenmaterial mot varandra och vad är det mer jobb med osv.
 
Redigerat:
  1. Jag skulle gärna se en artikelserie som publiceras en gång i veckan där vi medlemmar kan skicka våra husresor med kortare text och bilder.

    Bygglovsprocessen( allt med ritningar innan ansökan->tekniskt samråd->slutsamråd). Det bör vara av intresse för de flesta områdena i vårt långa land då kommunerna ska följa samma lagstiftning.

    Kraven på Handikappanpassning i bygglov, rimligheten i att alla hus ska vara anpassade, bör man gå ner till förberedda för handikappanpassning istället?
 
Jag känner att det vore kul om det fanns någon form av chatt, eventuellt med olika rum beroende på vad som diskuteras.

Ibland är det svårt att hitta någon lämplig rubrik på frågan man har och då vore det skönt att bara kunna skriva någon mening i en chatt och få svar direkt från andra medlemmar som är online och utan att det sparas för andra att se.
Speciellt för mig som är helt ohändig och ibland skäms för hur dumma frågor jag har.. :sweat:;):cool:
 
D09
Jag skulle vilja läsa mer om ”hemmaidrottsarenor”

Vad har byggahus medlemmar gjort för anläggningar för sig själva och sina barn som uppmuntrar idrott.

T ex uteisrink, fotbollsplan, parkour, bandy, Crossbana m.m

Min dröm är att ha en multiarena med gjuten platta med sarg på baksidan som man spolar på vintern, inlines eller bandy på sommaren, eller varför inte fotboll eller basket. En anläggning som man inte behöver bygga upp eller riva beroende på årstid.

Det blir väl lätt drömmar när det saknas anläggningar i närområdet.
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Som ny husägare efterlyser jag en massa ordentliga how-to instruktioner och videor som behandlar det mest basic som en husägare kan tänkas behöva. Allt från Hur man bygger en innervägg, hur man bygger en innervägg i en källare, hur man isolerar en vind, hur man byter fasad, hur/när man ska plantera X, Y, Z, i trädgården för bästa resultat, tester för bästa varmvattenberedare, bästa frysbox, bästa bastuaggregat etc
Ja det finns massor. Jag älskar det ni har idag, men det hade varit super med att ni blev en plats där en husägare kunde söka efter alla aspekter och frågor kring husägande.
Tack för mig!
 
Jag skulle vilja ha lite enkla DIY-artiklar. Typ ritningar på saker man kan bygga själv. Det skulle vara som ett litet inspirationsbibliotek där de olika projekten var märkta efter svårighetsgrad - från nybörjare som jag själv, till mer avancerade projekt. Gärna med lite recept-tänk; det här behöver du, såhär lång tid tar det osv. Och kanske också prisuppskattning?
 
  • Gilla
peba0 och 1 till
  • Laddar…
Som den pryl-nörd man är med smarta lösningar på nästan allt och att jag hörde på en podd att en kille installerat detta i hemmet så tänker jag direkt på ”Smarta hem”
Det är på framfart med styrning av sitt hem, allt från appar till de röststyrda högtalarna. En djupdykning och ett test i dessa vore väldigt intressant. Nu har ju t.ex. Ikeas Trådlös-serie inkluderats i Apple Home-styrningen. Mycket belysning, som är vår största slöseri-förbrukare sett till vad man behöver i sitt hem.
Även om man inte skulle vinna, så är jag mycket intresserad av detta.
Tack för mig!
 
Ha en sida med företag inom olika branscher som företagen kan ansluta sig till mot en kostnad...Säg..200 kr//mån som betalas till er, av företaget (för att administrera sidorna)

Sen kommer finessen...

Efter utfört jobb får köparen möjlighet att betygsätta arbetet när allt är klart.

På så sätt får företagen en morot att utföra ett bra arbete och därmed få högre betyg eller poäng, som redovisas på sidan vilket genererar mer jobb

Då kan nästa besökarna själva väja företag utifrån en betygskala på sidan och välja bland välrenommerade företag med höga betyg satta av Byggahus läsarna. Vill man fungera som referens på hemsidan åt jobbet utfört, så kan man själv ange att man är villig att göra detta, så kanske man kan ta emot frågor via forumsmedlemsskapet

Skulle kunna se ut som man väljer län, elektriker och man får då upp en träff lista med elektriker. Bredvid ser man sen antal omdömen och poäng för elektrikern. Inga skriftliga omdömen eller så, bara antal omdömen och någon slags snitt poäng. Ur företagets synpunkt är det natuligtvis svårt göra alla glada hela tiden, men då får man en användare som ger en etta. Men har du fler nöjda kunder så får du ändå högt snitt betyg. Företag som slarvar lär få många ”användare” och lågt snittbetyg, dvs varnings flagg, och de lär tappa intresse att annonsera sig på hemsidan också. På så sätt får man i längden en lista med seriösa företag

Företagen kan själv välja om de vill vara med eller ej och kan gå ur när de så önskar.

Hmm...Undrar var jag kan sätta laddstationen nånstans?...Skoja bara ; )
 
Redigerat:
  • Gilla
Mats_R
  • Laddar…
Hej. En funktion som jag många gånger funderat över som skulle vara riktigt bra och underlätta vore en funktion för "projektblogg" en funktion där du enkelt kan välja "kategori" sen "starta projekt" utan att behöva starta en ny forumtråd . En liten sökfunktion för att enkelt kunna hitta pågående "projektbloggar inom kategorin man är intresserad av. Det ska enkelt gå att uppdatera sitt "projekt" med en liten filmsnutt,bild eller text, samt att man ska kunna välja att "följa" andras projekt och få upp notiser eller liknande så man snabbt kan svara på en uppdatering, kanske i framtiden möjligheten att ha en livefeed till sitt projekt.

En sån funktion tror jag skulle kunna hjälpa på många sätt, jag tror man kan få mer respons på en sån grej många gånger än om man startar en ny forumtråd. Det blir liksom lite mer "live" och personligt och kanske för folk samman lite mer än bara "forumtänket", man skulle ju kunna bli mer personlig om man väljer då än bara "ett namn med en avatar", (nåt som självklart skulle vara frivilligt). Skulle kännas modernt och nytänkande.

Kanske skulle "byggahus" kunna följa ett av projekten hela tiden och skriva reportage om dem, nåt som kanske skulle uppmuntra ännu mer till att starta nya "projekt" eller få medlemmar att hjälpa varandra. Den här funktionen har jag själv saknat många gånger på flera forum, jag diskuterade saken en gång på en släktmiddag och då verkade den uppskattad ^^ .

För övrigt är jag tacksam att jag hittade hit till forumet. Folk här inne äv verkligen hjälpsamma och den här sidan har verkligen underlättat för mig och min fästmö under en svår tid av renovering med mycket stress och annat.
 
Jag tror många skulle uppskatta en handfast och konkret vvs-skola. Tänk Bo Siltbergs "Det svenska elsystemet" fast mer inriktat på "hur gör man" och "vad är viktigt att tänka på".

Hur använder man en klämringskoppling, halvkoppling och vad är för skillnad? När ska man använda lin och locher? Hur får man tätt? Rördimensioner och gängor?

En handfast el-skola skulle nog också vara intressant för många, men det blir ju lite känsligt med vad man får göra. Men ni behöver ju inte lägga det på nivån "så här bygger du ditt eget högspänningsställverk".
 
  • Gilla
Mats_R och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle vilja se mer tips and tricks vad gäller renoveringars arbetsmoment och problemlösning i befintliga hus. Kanske skulle en databas med instruktioner för vanliga problem och deras lösning kunna skapas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.