Norr söder läge är ett bra sätt som på bild 1.
Med tanke på kvällsol på terassen.

/M
 
Hmmm........, bägge alternativen är ju iof. tänkbara, även om det kanske inte är så kul att bara lämna kvar en "remsa" på några meter av tomten mot gatan i direkt söderläge :-/ som på alt.1, i det fallet tror jag att ev. uteplats på husets framsida (entré) knappast blir så lyckad, nog blir det väldigt sen kvällssol isf. och var ska man isf. sitta under dagtid?!
Möjligen skulle man vid val av alt.1, tänka sig uteplats i vinkel mot entrén, dvs. vid garaget, men då bör garaget flyttas in på tomten ytterligare en bit tycker jag samt att man bör betänka skuggeffekten från själva huset (1-pl?, 1,5-pl?)

Spontant skulle jag nog sätta en slant på alt.2, då kan man utan problem ha uteplats i anslutning till entrén (syd-västläge) samt att garaget antagligen är ganska lågt och den ev. skuggeffekt som blir av det är mer marginell, spec. med tanke på att solen vid den tidpunkten står som högst.

Det jag saknar är en planlösning, husets placering är ju också avhängigt hur planlösningen ser ut, inte så kul om samvarorum som tex. kök och v-rum hamnar i norr och alla sovrum mot söder :-/

MVH//Christina.  
 
Får du verkligen inte ha entrén på sidan av huset i alternativ 1 dvs närmast garaget?? Det vore att föredra....sen placera huset längre in....så du får en söderuteplats....

Annars alternativ 2!

 
Varför inte köra en spegelvänd variant på alt.2 (uteplats i väst = eftermiddags/kvällssol)? Det tänker vi göra på vår Smålandsvilla.
 
Föredrar alternativ 1 med huset längre upp mot norr och entrén på motsatt sida; alltså i söder mot gården.

Lycka till!!
 
Johan A skrev:
Jag gillar också alt 2 som är mer optimalt när det att fånga så mycket sol som möjligt. Nackdelarna är dock 1) onaturlig och snäv garageuppfart 2) husets baksida (sovrum + v-rum) hamnar lite väl nära grannens tomt (som har sitt hus placerat enligt alt 1) vilket gör att nästan stirrar in på grannens tomt när man sitter i v-rummet.

Nackdelen med alt 1 är alltså solbrist på tomten. Huset är en 1.5-planare.

/Johan
Som du beskriver det, med 1,5 pl hus (högt och spetsigt, skymmer sol långt in på tomten) så skulle jag utan tvekan välja alt.2 (av de två beskrivna alternativen) och skulle då räkna med att använda hela ytan mellan hus och garage/gata till infart, alltså med markbeläggning (gärna snygg marksten) ända fram/nästan ända fram till husets gavel, vilket gör att du kan ha bilen på alternativt sätt iaf. under den tid den inte står i garaget, samt att det ryms mer än en bil på uppfarten.
Fundera dock noga på hur långt du ska ha mellan hus och garage, inte kul med för trångt men garaget (om det inte står för långt bort men man kan iof. även anv. sig av plank som snävar in öppningen med gott resultat) blir ett utmärkt insynsskydd, för insynen från gång/cykelväg mot tomt-altan-entré :-*.

Tycker inte heller att utsikten mot grannens tomt från v-rummet är någon direkt nackdel iom. att de har huset placerat enl. alt.1 vilket gör att ni inte kommer att ha någon direktinsyn genom föntren på något av husen, tycker det verkar väl så bra som gata/gång-cykelväg, underskatta inte det antal människor som passerar där dagligen, troligtvis många, många fler ;)

MVH//Christina.
 
En tänkbar tolkning av detaljplanen skulle ju kunna vara att du lägger huset vid norra gränsen, och har en gård söder om huset med entre till gården.

Har du haft direkt kontakt med bygglovshandläggare och diskuterat vad som menas?

Man skulle ju kunna tänk asig att dom bara inte vill ha en entré som mynnar direkt ut på gatan eller cykelbanan.
 
Johan!

Hempularen har tolkat det du skriver på samma sätt som jag. Är du säker på att du inte får lägga huset så?

Lycka till! :) :) :)
 
Man skulle ju kunna se det som att kommunen ifråga mha. detaljplanen försöker få ny bebyggelse att efterlikna den ursprungliga på orten som tex. "gårdstun", bygglov med krav på viss fasadnyans, takfärg/material osv.
Detta skulle ju kunna vara fallet om man tex. bygger i gammal kultur/lantbruksbygd där man från kommunalt håll, på nåt sätt, försöker värna det kulturhistoriska värdet.
Möjligen därav idén om entré från gården.

MVH//Christina.

*EDIT* Hahaa...... :D , där kom förklaringen samtidigt som jag skrev.
 
Hemmakatten
Tycker också att alternativ 2 är bäst. Är det inte möjligt att ändra planlösningen i huset så att både kök och vardagsrum är vända in mot gården? Oftast vill man ju ha vardagsrum med kvällssol eftersom det är där man oftast tillbringar kvällen. Att ha sovrummen mot öster är också en gammal god "regel".
 
Betina
I den händelse dessa 2 alternativen är de "enda" att välja mellan, röstar jag på alt. 2.
Det finns otaliga sätt att skapa insynsskydd på, du kan även göra en snirklig "gångväg" till ingången så man inte direkt ser gården. Men att ha ingången till huset på gårdsidan låter inte kul när du dessutom inte kan nyttja södersidan på huset i alt. 1.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.