imported_Benno imported_Benno skrev:
Beroende på kaminen verkningsgrad så kan det vara oekonomiskt att elda då allt som går ut genom skorstenen måste ersättas någonstans med kall uteluft.
Låter som de har någon form av kamin med luckor och då lär de kunna reglera lufttillförseln ganska bra. Typ kakelugnar etc suger inte speciellt mycket luft. Skillnaden i luftsug mellan en öppen spis och en kamin med luckor och små luftinsug är enorm.
 
arneri68 arneri68 skrev:
Det finns en orsak till att tak brukar isoleras med nästan dubbla tjockleken isolering jämfört med väggar.
Det är bara för att det är enklare att lägga på isolering där.

I isoleringen har man ingen konvektion så där har det ingen betydelse. Dessutom stjäl isolering i väggen byggyta som ofta är en begränsning. Max boyta till lägsta pris är ju ofta en drivande faktor. Också därför många hustillverkare lägger sig så dom precis klarar energikraven. Det är inte ekonomiskt för dom att isolera mer
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
Vi har en gjutgärnskamin som har kapacitet nog att värma hela huset på egen hand utan tillägg från element om man eldar hela tiden och inte låter det slockna. Tyvärr har en tidigare ägare plockat ut katalysatorn ur den för att kunna lägga i större vedträn så mycket av värmen går bara ut, men det blir varmt ändå.

Jag har nu ställt ned alla elementen till 15 grader och dragit på luftvärmen till vad jag tror är max. Vår element är inte seriekopplade vad jag vet. När vi eldar och det börjar närma sig 25 grader i vardagsrummet står elementet i det rummet fortfarande och värmer. Borde inte ett element som inte är seriekopplat sänka effekten när termostaten känner att det börjar bli varmt i rummet? Det går att sänka effekten manuellt men borde inte den klara det själv? Kan inget om element.
 
"Seriekopplade element" låter märkligt. Är det gamla element så har dom väl en bimetalltermostat som ger ett ljudligt knäpp när den slår till/från.
Nya element kan ha elektronisk termostat. Då brukar det finnas någon lampa som visar aktivt element.

Det låter fel att elementen värmer i ett rum med 25 grader.
 
E etompau skrev:
"Seriekopplade element" låter märkligt. Är det gamla element så har dom väl en bimetalltermostat som ger ett ljudligt knäpp när den slår till/från.
Nya element kan ha elektronisk termostat. Då brukar det finnas någon lampa som visar aktivt element.

Det låter fel att elementen värmer i ett rum med 25 grader.
Det finns ju termostater som man kan koppla samman för att få en jämnare temperatur i huset har jag hört när vi skulle byta ett av elementen på ovanvåningen. Sänker man temperaturen på ett element ökar dom andra för att kompensera, typ.

På våra låter det inte när dom slår till eller från. Det är nog lite olika ålder på dom, vissa har lampa, andra inte.
 
OK. Svårt att ge mer exakt råd via ett forum. Kanske en bild kan hjälpa.
Hursomhelst verkar reglerfunktionen inte optimalt injusterad eller funktionsduglig.
 
Det där med element som inte slår ifrån har jag oxå bekymmer med. Kan elda som bara den i kamin, men elementen värmer ändå. Min teori är att det drar såpass kallt mellan väggen och grundmuren så elementen känner inte hur varm det är i rummet. På mina element så sitter iaf termostaten längst ner i hörnet bakom elementet. Vi bor också i hus från slutet på 1800 talet så jag känner igen precis allt du skriver. Vi satsade på heltäckningsmatta i vardagsrummet och det höjde iaf komforten en del. Vi har även bytt fönster så nu slipper vi draget i nacken när man sitter i soffan.
 
Det där med att köra LLVP på max tror jag inte ett dugg på. Jag värmer båda mina hus med LLVP, och jag kör INTE så. Jag ligger på ca 13000 kwh per år för all elenergi i huset vi bor permanent i.
Om inte radiatorerna stänger när det är 25 grader i rummet så är de antingen ställda på tok för högt i termostaten, eller så funkar inte termostaten som den skall.
Sätt en LLVP på ovanvåningen också, så får du en jämnare temp i huset över lag.
Jag tycker placeringen ser lite skum ut på LLVP i hallen (som påpekats tidigare). Testa med en 99:- värmefläkt var värmen sprider sig bäst i huset. Det är ju troligen självdrag, och om befintlig placering av LLVP arbetar antagonistiskt mot självdraget så är det inte konstigt om det blir dåligt resultat. Flytta befintlig LLVP till lämplig plats enligt värmefläkten eller sätt en ny där. Sätt in värmeflyttare i väggarna till de rum som behöver stängd dörr.
Självklart behover isoleringen också ses över, då det råder stor oklarhet om nuvarande läge på det området.
 
  • Gilla
CHEMAS
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det där med att köra LLVP på max tror jag inte ett dugg på. Jag värmer båda mina hus med LLVP, och jag kör INTE så. Jag ligger på ca 13000 kwh per år för all elenergi i huset vi bor permanent i.
Om inte radiatorerna stänger när det är 25 grader i rummet så är de antingen ställda på tok för högt i termostaten, eller så funkar inte termostaten som den skall.
Sätt en LLVP på ovanvåningen också, så får du en jämnare temp i huset över lag.
Jag tycker placeringen ser lite skum ut på LLVP i hallen (som påpekats tidigare). Testa med en 99:- värmefläkt var värmen sprider sig bäst i huset. Det är ju troligen självdrag, och om befintlig placering av LLVP arbetar antagonistiskt mot självdraget så är det inte konstigt om det blir dåligt resultat. Flytta befintlig LLVP till lämplig plats enligt värmefläkten eller sätt en ny där. Sätt in värmeflyttare i väggarna till de rum som behöver stängd dörr.
Självklart behover isoleringen också ses över, då det råder stor oklarhet om nuvarande läge på det området.
Precis. Sätt en maskin på övervåningen också. Sätt en värmeförflyttare så nära eldstaden som möjligt som flyttar värmen uppåt när termostaten vill.
 
CHEMAS CHEMAS skrev:
Precis. Sätt en maskin på övervåningen också. Sätt en värmeförflyttare så nära eldstaden som möjligt som flyttar värmen uppåt när termostaten vill.
Ja, men det kommer inte behövas flyttas upp värme med en pump på OV också.
 
A
Jag har läst igenom alla inläggen och kan inte se någonstans vad det är för värmepump du har? eller hur gammal? eller när det gjordes en rejäl service senast. eller ens om filtren är rengjorda.
Är den dålig, för liten eller väldigt igensatt så händer det inte mycket värmemässigt.

Tumregeln med luftvärmepump är att sänka termostaterna överallt och i de utrymmen som sen blir onödigt kalla ökar man de elementen. detta för att få bästa ekonomi.
Men om som troligen i ditt fall inte värmepumpen räcker till så kanske det då blir för kallt i hela huset.

Man kan i synnerhet där din pump är monterad prova med att sätta fläkten manuellt på max och justera vingarna i utblåset så att luften blåser i dörröppningen till det större rummet. detta gäller såväl i sida som i höjd.
Om man efter ett tag inte vill ha fläkten på max pga oljud eller drag så ställer man ner den ett hack i taget.
Det framgår inte av skissen om dörrhålet är smalt och lågt då kan det bli så att utrymmet som pumpen sitter i blir varmt och inte angränsande utrymmen.

edit såg nu att du skrivit att det är öppna dörrhål, därför tror jag att din placering inte är dålig utan det är värmepumpen som är det.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ja, men det kommer inte behövas flyttas upp värme med en pump på OV också.
Tankevurpa. Hehe
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
iNHALE iNHALE skrev:
Jag och min sambo flyttade in i en liten villa på 114 kvm i April i år. Det är en 1,5-plansvilla från 1800-talet med direktverkande el och luft-luft. Nu när vintern kommer märker vi hur elräkningen såklart skjuter i höjden samtidigt som det blir onödigt kallt inne, speciellt på ovanvåningen. Huset har dålig planlösning för luft-luft, stängd planlösning och den värmer i princip enbart hallen där inblåset sitter, resten går på elementen. Vi har kamin där vi eldar så mycket vi kan och det blir väldigt bra värme från den, men det gör ingen skillnad på elräkningen. Finns det andra uppvärmningsalternativ som hade kunnat funka i denna typen av hus?

Vi bor i Skåne kan tilläggas.
Hejsan. Jag tror att det är bättre att hitta sätt att tilläggsisolera. Ytterväggarna, kolla vinden och eventuellt golvet. Om ni har torpargrund även där .
//Per
 
Isolera är ju klart rätt att börja med. Frågan är hur mycket jobb TS vill dra på sej. En extra luftluft på övervåningen o kanske flytta den där nere bör TS göra ändå.

Kan se till mej själv efter den här sommaren. Kommer installera 1 eller 2 AC då jag har dom redan men rätt vore att installera markiser så jag håller solen borta.
 
iNHALE iNHALE skrev:
Här är en dålig skiss av planlösningen med element (taggiga linjer), fönster, kamin, luft-luft osv. Ovanför kaminen sitter en fläkt som suger upp varmluft och blåser ut det på ovanvåningen i båda ändorna. Det är bara ett rum som har dörr utom badrummet och det är arbetsrummet, i övrigt är det öppna dörrhål utan dörrar. Hoppas ni förstår.
Lite beror på hur ni möblerat. Men annars i köket eller väggen utanför köket riktad mot trappan. Spontant. Men man bör se hur det faktiskt ser ut.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.