Jag och sambon har bestämt oss för att renovera köket, anledningen till att vi bara renoverar och inte byter ut allt är 2 orsaker.
1: vi planerar bara att bo här i ca 2 år till så vill inte lägga ut för mycket pengar.
2: vi tror inte att vi kommer få igen pengarna om vi byter alla stommar och luckor då luckorna redan är bytta för ca 3-4 år sen. Nya stommar och luckor på Ikea skulle gå loss på ca 40 000.


Vi kommer i första hand lägga ca 7000 på ugn och induktions häll. 2000 på fläkt, 3500 på bänkskiva och slutligen ca 2000 på kakel/stänkskydd(får se vad det blir för något)

Fick idag hem fläkten som jag har bytt, bara 1 litet problem.. den är så långt in det går, mot betongen.
Någon som har en idé hur jag ska lösa detta?

Sambon kom med idén att ”karva ur” dvs damma av överhandsfräsen och fräsa ur ca 500x200x14 så borde den gå att stänga.
 
  • Kökets hörn med ny fläkt installerad som inte passar, synlig betongvägg och diskuteras karvning för passform.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad köksfläkt som inte stänger helt på grund av krock med betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksskåp med öppen fläktdel där fläkten är monterad för långt in, omgiven av kryddburkar och oljeflaskor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad köksfläkt som är för djup och möter en betongvägg, med skåpdörr delvis öppen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Går det att lämna tillbaks fläkten och köpa en annan som är bättre anpassad till djupet i ditt skåp?
 
Ja, det borde inte vara några problem men har letat fläkt i ca 2 månader nu innna jag hittade denna. Finns inte så många som är billiga(under 3000), snygga och är till för centralventilation för lägenhet, tyvärr.
 
byt ut luckan till en som är lite mindre på höjden så att själva fläkten går in under. sen sätter du en tunnare front/träbit/skiva längst ner. borde vara enklare än att göra åverkan på väggen. hur många mm är det som sticker ut?
 
Luckorna är specialbeställda för några år sen så går ej att få tag på.
 
då får du lösa det med en lucka i avvikande färg. om resten av vitvarorna etc ska vara i rostfritt tex kan du ju sätta in en lucka i rostfritt så matchar det ändå.
 
Det slutade med att jag fräste ur köksluckan.
 
  • Kök med vit inredning och stenlik klinker, person lagar mat, kryddhylla och klocka på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Urfräst del av en vit kökslucka som hålls upp, med kryddburkar och oljeflaskor synliga i skåpet bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hade tänkt sätta en vit masonitbit som passbit mellan luckan och fläktfronten, iom att de bara finns ca 3-4mm att spela på.
Eller har någon något annat förslag?
 
Igår inhandlades häll och ugn. Bänkskiva kommer på torsdag. Får se om vi börjar riva ut de som ska ut på onsdag eller torsdag. Eller lördag då jag har firmafest på fredag så då kommer jag inte hinna göra något och sambon vill nog använda köket då.

Vi har inte riktigt bestämt oss hur vi ska göra med kaklet..
alt 1: behålla de som de är.
Alt 2: måla det och sen byta till våren om det inte håller.
Alt 3: byta, men då är frågan till vad? Står mellan 50x60 plattor i nån mörk/betong aktig färg eller bygga ihop eget fiskben med 5x20 plattor.
 
Lite före bilder från när vi köpte den samt ett par på den gamla fläkten.
 
  • Modernt kök med vita skåp, matbord och stolar, samt en fönsterutsikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt kök med vita skåp, rostfri fläkt, träbänkskivor och ett matbord med stolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt kök med vita skåp, träbänkskivor och en gammal fläkt i taket, med utsikt mot ett vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök före renovering med vit spis och fläkt, kakelbacksplash och vit skåpinredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med vit spisfläkt ovanför hällspis, vita skåp och bakomliggande tegelimitation som stänkskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med vit spis och gammal köksfläkt under belysta vitvaror och tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
W Willewonka skrev:
Hade tänkt sätta en vit masonitbit som passbit mellan luckan och fläktfronten, iom att de bara finns ca 3-4mm att spela på.
Eller har någon något annat förslag?
Sätt en rostfri plåt istället, bara limma dit
 
Martin Berggren Martin Berggren skrev:
Sätt en rostfri plåt istället, bara limma dit
Kan nog bli bra, tack för tipset.
Vart kan man få tag på en sån tro?
 
I väntan på bänkskiva så bestämde frugan att jag skulle bygga en ”tv-ram” i sovrummet. Några timmar senare var den ihopmonterad, målad och uppsatt.
 
  • Mörkgrå, hemmabyggd tv-ram runt en svart TV på väggen ovanför sängen, med en svart katt på täcket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ena bänkskivan borta.
Vi beslutade att låta kaklet vara som det är, för tillfället.
 
  • Kök under renovering med borttagen bänkskiva, verktyg på golvet och befintligt kakel på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har 2 beslag för ugn som jag sätter på lagom höjd. Men ventilation? Behövs det? Ska man ha något galler mellan bänkskivan och ugnen?

Vattenkopplingarna, är de bara att skruva av och på sen igen? Behövs de ny tätning? De ovanför ballofixrrna då så klart.
 
  • Köksskåp utan dörrar förberedda för installation av ugn med synlig eluttag och trasigt golvbräde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenkopplingar och ballofixventiler i en vägg för installation av vitvaror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av vattenkopplingar med slangen och ballofix ansluten till vit rörledning, indikation på koppar korrosion synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenkopplingar och rör vid en vägg, potentiellt för köksinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök under renovering med borttagen bänkskiva och en dammsugare, spisen täckt av färgroller och penslar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.