Vi har testat 6 st robotdammsugare och vi tävlar nu ut alla 6 till medlemmar på Byggahus.se, som får möjlighet att testa vidare en robot var där hemma.

Sex robotdammsugare av olika modeller placerade på ett trägolv.

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer till vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vem vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har alltså sex stycken robotdammsugare och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får välja robot först, andra bästa idén får välja härnäst, etc.

Robotdammsugarna vi tävlar ut:


Xiaomi Mi Roborock S50
Electrolux Pure i9
Cleanmate S 950
iRobot Roomba 980
Miele Scout RX2 Home Vision
Vileda VR302

Läs mer om robotdammsugarna här: https://www.byggahus.se/robotdammsugare-test

Tävlingen pågår till och med tisdag den 18 december kl 9 på morgonen.

Lycka till! :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Jag har den bästa idén. Ska bara komma på den först!
 
  • Haha
J-stedt
  • Laddar…
En artikelserie om arkitktens arbetesgång genom ett helt byggnadsprojekt.

Som arkitekt finner jag ofta att konsumenter inre vet vad arkitekt gör mer än ritar ett "bygglov"

Så en artikelserie Ifrån första kontakt med beställaren till färdiga relationshandlingar efter färdigställande.

Skisser
Förslagshandling
Bygglov
Förfrågningsunderlag
Bygghandlingar
Uppföljning under bygget
Relationshandling

Men även ibland:

Inredning
Ledande av samordningen med andra konsulter
Projektledning/projekteringsledning osv
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Som blivande husbyggare som förhoppningsvis resulterar i husägare så har jag hittat en hel del vägledning här inom lite olika områden. Där det tagit stopp är en guide och trådar om husfasader. Hur olika paneler , kulörer , tak , spröjs m.m gör sig bäst både utifrån stil , tidsålder och miljö. Det är verkligen något som är svårt att visualisera sig. Jag upplever att kombinationerna av ovanstående gör helheten så det spelar mindre roll vad man tycker om enskilt vilket gör det ännu svårare.
 
Jag skulle vilja läsa eller ha en forumdel för miljö och energi.
Tycker att frågor om just det dyker upp mer och mer och skulle vara bra att ha på ett ställe.
Det är nog många som vill kunna bygga bättre ekologiskt, klimatsmart eller få reda på vad som är bra att återanvända eller vad som är energieffektivit att byta i ett hus.

Finns en otrolig kunskap och kompetens på detta forum och det vill vi ju ta reda på.
Ta bara en sån sak som att byta fönster på ett hus hur lång tid det tar för att tjäna in en sån investering.
Eller hur funkar det med solenergi vad är bidragen hur säljer man el etc etc.
Vad klassas som ett nollenergihus?
Ja det finns otroligt mycket frågor i detta ämne.
 
Eftersom jag redan vunnit med min "tidstypiskt"-databas (som jag fortfarande vill ha! =)) så får jag väl hitta på något annat.

Just nu saknar jag ett bra och gediget test av utbudet av belysning för trädgården! Det finns mycket att välja på, men vilka håller bäst? (tänker främst på led-slingor och liknande som sätts upp för säsongen, men givetvis annan belysning är intressant!)
 
  • Gilla
freve och 1 till
  • Laddar…
Har en idé jag tänkt på och skulle vilja se mer av, och det är mer videos! Mer förklaringar på hur man gör saker och ting inom renovering. Från det allra enklaste till lite mer komplicerade saker!
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
richardtenggren
Jag skulle vilja se en artikelserie om tex finsnickeri, det finns ju några filmer från den eminenta @Daniel_N, så mer filmer, kanske en miniserie?
Brukar inte @OlaC ha en tråd med sina olika julklappsbyggen? Det är väl så nära julmys man kan komma här på forumet!

Sen hade det varit vettigt med en tidsgräns för nya medlemmar, så att de inte kan skapa egna trådar de första tre dagarna, för att uppmana till att söka igenom forumet först.

Det skulle vara kul med verktygstester också, som när @mattiasp fick testa den sär kap- och gersågen tidigare!
 
Redigerat:
Vi är medlemmar från hela Sverige(och några från utlandet), alla åldrar och samhällsklasser här.

Det vi har gemensamt är intresse för hus, trädgård och det som hör till dessa.

Jag, som av naturen är nyfiken, vill gärna se någonting i stil med ”dagens fråga” eller ”veckans fråga”. Där ställer ni en fråga, tillexempel: Hur bor du? 1. Villa 2. Bostadsrätt osv.

Jag tänker mig att man klickar på sitt alternativ och när man klickat ser man svaren i procent. En ganska enkel sak som går snabbt att svara på och ger en liten bild av hur fördelningen i olika ämnen är bland medlemmarna.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Mer om intelligenta hem och vad man kan göra för att automatisera.
Hade gärna sett en miniserie som behandlar allt från belysning till övervakning, bevattning och hemmaskydd.
Gärna med lite galna inslag och idéer utanför boxen.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Artikelserie?
Hur ser nya hus ut i andra länder?
Vilka tenkiska lösningar är normen där? Stilar, trender etc. Vem ligger i framkant i utvecklingen och vilka släpar med vad etc.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Lite mer om teknik i gamla hus dvs moderna saker som passar in i en äldre miljö utseendemässigt hade varit trevligt att läsa om och se lite lösningar andra gjort.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Följa ett bygge med firma från ritning till färdigt hus. Förklarande delar med vad som krävs för tillstånd, bygglov och senare elektriker, rörmokare mm som förklarar hur de tänker och angriper ett sådant projekt.
 
  • Gilla
Jezzie
  • Laddar…
Jag skulle vilja ha några ”hemma hos” reportage. Få veta mer om helhetsbilden av personer som renoverar och själva huset/renoveringsobjektet. Se huset som helhet, projekt på gång, kanske tips om vardagsrutiner (svårt att hinna jobba, lämna barn, laga mat, fritid, renovera och sova).

Det blir nog ett trevligt inslag, lättläst och en lätttillgänglig samling av flera hemma hos reportage som kan ge inspiration. Behöver inte vara så svårt att ordna heller - behövs en mall och instruktioner på vad som ska fotas - eller så skickar ni ut en reporter :)

Kanske är hemma hos reportagen hos de som postar mycket på forumet, de som renoverat sitt hus ett bra tag eller någon kändis som figurerar på forumet. Kan ju ge bra reklam för byggahus.se också!

Hoppas ni gillar tipset!

Mvh/ Per
 
Som nybliven husägare skulle jag vilja läsa om takbyte och fönsterbyte. Vad man ska tänka på osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.