Hej!
Jag har lite inredningsplaner som inkluderar krökta rör. Då jag googlar på detta verkar det som man måste hetta upp röret för att böja det...men vill samtidigt minnas att Ernst vid något tillfälle använde nån slags maskin som krökte bara pang poff utan någon hetta inblandad. Kommer jag ihåg fel eller är detta möjligt?

Please give a girl some guidance;)
 
J
Är det vanliga svetsbara rör du tänker på , så är det bara värme eller en hydralisk bockmaskin som gäller , kopparrör kan bockas med bocknyckel upp till dim 18 mm max , sen blir det nästan omöjligt utan värme
 
J jojo123 skrev:
Är det vanliga svetsbara rör du tänker på , så är det bara värme eller en hydralisk bockmaskin som gäller , kopparrör kan bockas med bocknyckel upp till dim 18 mm max , sen blir det nästan omöjligt utan värme
Tack för ditt svar! Är kopparrör alltså det enda alternativet? Snyggt...men dyrt, väl? Finns det billigare alternativ?

Osvetsbara rör kan ju också duga. Kanske till och med någon slags hårda vp-rör. Jag vill tillverka butiksinredning att hänga galgar på, för att förtydliga syftet med min undring.
 
J
Var ska rören vara , mellan två väggar stolpar eller vad då , snyggt , exklusivt eller vardagligt , färgat , cromat eller ?
 
J jojo123 skrev:
Var ska rören vara , mellan två väggar stolpar eller vad då , snyggt , exklusivt eller vardagligt , färgat , cromat eller ?
Gällande formen tänkte jag mig lite olika lösningar, bland annat fristående klädhängare i industriell stil. Färgen på metallen är ovesäntlig då den alltid går att åtgärda med lite spray. Böjlighet, hållfasthet och pris är prioriteringarna.
 
J
Sen hur långa du vill ha dom är även det av vikt , några förslag här , gå till en röris och lyssna dom har allt i rörväg , köpa s.k. vädringsställningar på billiga varuhuset , ( 2 ben och rör mellan ) går inte att hänga 15 vinterrockar på , då viker sig benen .
Hänga rör i kedjor från tak om fäste finns , kan vara 6 meters rör ( är max på rör ) med flera kedjor på vägen . problemen är uppfinningars moder bara att fundera och tänka vad som kan vara bra
 
J jojo123 skrev:
Sen hur långa du vill ha dom är även det av vikt , några förslag här , gå till en röris och lyssna dom har allt i rörväg , köpa s.k. vädringsställningar på billiga varuhuset , ( 2 ben och rör mellan ) går inte att hänga 15 vinterrockar på , då viker sig benen .
Hänga rör i kedjor från tak om fäste finns , kan vara 6 meters rör ( är max på rör ) med flera kedjor på vägen . problemen är uppfinningars moder bara att fundera och tänka vad som kan vara bra
Tack kära du för dina råd. Nu har jag lite att fundera på!
 
J jojo123 skrev:
Sen hur långa du vill ha dom är även det av vikt , några förslag här , gå till en röris och lyssna dom har allt i rörväg , köpa s.k. vädringsställningar på billiga varuhuset , ( 2 ben och rör mellan ) går inte att hänga 15 vinterrockar på , då viker sig benen .
Hänga rör i kedjor från tak om fäste finns , kan vara 6 meters rör ( är max på rör ) med flera kedjor på vägen . problemen är uppfinningars moder bara att fundera och tänka vad som kan vara bra
Hej rävlyan, ett nytt namn?
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
P perkaby skrev:
Finns ju även rördelar/böjar med gängor som man kan bygga med. Tex här: [länk]

Men då gissar jag att man måste gänga rören själv...
Tack för tipset, gillar prisnivån:D
 
Kopparrör är för veka för dem är inte gjorda för att ha bärighet. Stål/järnrör är utmärkta för sådant men du kan knappt bocka dom själva.
Ett mellanting är aluminiumrör med ett helt sortiment av förbindningsklämmor, beslagsvinklar mm. Googla under NOAA ställning. Dessa används för fritidsbåtars täckställningarna mm.
 
K köksdansaren skrev:
Tack för tipset, gillar prisnivån:D
Hittade denna sida nu när jag sökte (är själv sugen på att bygga något med rördelar)
https://www.inredningsror.se
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Kopparrör är för veka för dem är inte gjorda för att ha bärighet. Stål/järnrör är utmärkta för sådant men du kan knappt bocka dom själva.
Ett mellanting är aluminiumrör med ett helt sortiment av förbindningsklämmor, beslagsvinklar mm. Googla under NOAA ställning. Dessa används för fritidsbåtars täckställningarna mm.
Nuu börjar det likna något här. Väldigt intressant, tack
 
P perkaby skrev:
Hittade denna sida nu när jag sökte (är själv sugen på att bygga något med rördelar)
[länk]
Well jag är lite petnoga av mig, att kapa rör och ansluta till kopplingar tycker jag ger ett plottrigt intryck. Därav min undran om krökning.

Är även intresserad av att stoppa så mycket jag kan i min egen ficka när jag har min lilla butik;)
 
  • Gilla
perkaby
  • Laddar…
K köksdansaren skrev:
Well jag är lite petnoga av mig, att kapa rör och ansluta till kopplingar tycker jag ger ett plottrigt intryck. Därav min undran om krökning.

Är även intresserad av att stoppa så mycket jag kan i min egen ficka när jag har min lilla butik;)
Helt lugnt! Hoppas du hittar det du söker. Ser fram emot inspirationsbilder när du är klar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.