Jag och min sambo flyttade in i en liten villa på 114 kvm i April i år. Det är en 1,5-plansvilla från 1800-talet med direktverkande el och luft-luft. Nu när vintern kommer märker vi hur elräkningen såklart skjuter i höjden samtidigt som det blir onödigt kallt inne, speciellt på ovanvåningen. Huset har dålig planlösning för luft-luft, stängd planlösning och den värmer i princip enbart hallen där inblåset sitter, resten går på elementen. Vi har kamin där vi eldar så mycket vi kan och det blir väldigt bra värme från den, men det gör ingen skillnad på elräkningen. Finns det andra uppvärmningsalternativ som hade kunnat funka i denna typen av hus?

Vi bor i Skåne kan tilläggas.
 
En konvertering till vattenburen värme, och då kopplat till en värmepump (mark eller luft).
Kostar en del pengar.

Tycker det låter märkligt att du inte märker något på elräkningen när du eldar i din kamin.
Har du kollat så att termostaterna på dina elelement fungerar korrekt?

Med värmepump och eldning i kamin på 114 kvm så borde du kunna stänga av alla element, ev. förutom något på toaletten.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Viktigt är ju att ställa elementens termostater ett par grader lägre än värmepumpen. Står den på 22 så ska de stå på 20. Dörrarna måste också stå öppna så mycket som möjligt.

Lägg gärna ut bild på planlösningen, där du ritar in placering av innedel och kamin, så kanske vi kan ta tips om bättre placering av värmepumpen, sådant kan göra stor skillnad.
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Här är en dålig skiss av planlösningen med element (taggiga linjer), fönster, kamin, luft-luft osv. Ovanför kaminen sitter en fläkt som suger upp varmluft och blåser ut det på ovanvåningen i båda ändorna. Det är bara ett rum som har dörr utom badrummet och det är arbetsrummet, i övrigt är det öppna dörrhål utan dörrar. Hoppas ni förstår.
 
  • Handritad skiss av en planlösning med element, fönster, kamin och öppna dörrhål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
A.Lindvall
  • Laddar…
När du säger "onödigt kallt" kan du specificera detta?
Kanske har ni tidigare bott i lägenhet och eldat på friskt utan tanke på kostnaden.

Raggsockor och heltäckningsmattor kan hjälpa till :D

Jag minns tiden från oljekrisen, då skulle man bara ha 20 grader inomhus, det satte sig hos mig som barn...
 
E etompau skrev:
När du säger "onödigt kallt" kan du specificera detta?
Kanske har ni tidigare bott i lägenhet och eldat på friskt utan tanke på kostnaden.

Raggsockor och heltäckningsmattor kan hjälpa till :D

Jag minns tiden från oljekrisen, då skulle man bara ha 20 grader inomhus, det satte sig hos mig som barn...
Har inte mätt temperaturen men kallt som i dubbla täcken på natten och fodrsde inneskor om man ska gå omkring.
 
Så som ni har det nu kommer eldning i kaminen att kyla ut bottenvåningen. Kaminen drar ju in kall uteluft, och värmen transporterar ni upp till sovrummen på övervåningen.

I den här planlösningen skulle jag nog sätta innedelen i köket mittemot öppningen till vardagsrummet.
.
 
Det kan vara så att elementen går igång och då börjar värmepumpen att kyla.

Fråga mig hur jag vet det :)
Det var faktiskt en polare som lyckades med konststycket att vare sig elementen och kaminen värmde riktigt bra................ pga att värmepumpen gick på kylläge på grund av värmen.......
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Så som ni har det nu kommer eldning i kaminen att kyla ut bottenvåningen. Kaminen drar ju in kall uteluft, och värmen transporterar ni upp till sovrummen på övervåningen.

.
Kan detta verkligen stämma? Värmeeffekten från kaminen måste, tycker jag, vara betydligt större än den luftväxling den sätter igång.

Kanske är husets nuvarande isolering inte bättre än så här. Vill man ha det varm när det blåser på den skånska slätten krävs det elenergi.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Så som ni har det nu kommer eldning i kaminen att kyla ut bottenvåningen. Kaminen drar ju in kall uteluft, och värmen transporterar ni upp till sovrummen på övervåningen.

I den här planlösningen skulle jag nog sätta innedelen i köket mittemot öppningen till vardagsrummet.
.
Fläkten är inte så kraftig att den suger upp all varmluft. När vi eldar på ordentligt kan vi utan problem ha 25-30 grader i vardagsrummet även om fläkten är igång och ha det mycket behagligt på ovanvåningen med varma golv.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Det kan vara så att elementen går igång och då börjar värmepumpen att kyla.

Fråga mig hur jag vet det :)
Det var faktiskt en polare som lyckades med konststycket att vare sig elementen och kaminen värmde riktigt bra................ pga att värmepumpen gick på kylläge på grund av värmen.......
Kan ingenting om värmepumpar egentligen. Det finns ju olika lägen man kan ställa den på manuellt på fjärrkontrollen beroende på vad man vill. Just nu står den på uppvärmning och tror det står 23 grader eller något sånt. Luften den blåser ut känns alltid varm även när vi eldar.
 
iNHALE iNHALE skrev:
Kan ingenting om värmepumpar egentligen. Det finns ju olika lägen man kan ställa den på manuellt på fjärrkontrollen beroende på vad man vill. Just nu står den på uppvärmning och tror det står 23 grader eller något sånt. Luften den blåser ut känns alltid varm även när vi eldar.
Står den på "auto" så kommer den att sträva efter att hålla inställd temp. Är omgivande temp. då högre än inställd temp så kan den börja att kyla.
Försök ställa in den på "heat" eller vad det står på din maskin.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Står den på "auto" så kommer den att sträva efter att hålla inställd temp. Är omgivande temp. då högre än inställd temp så kan det börja att kyla.
Försök ställa in den på "heat" eller vad det står på din maskin.
Tror inte den är på auto utan manuell uppvärmning. I somras när det var som varmast hade vi den på manuell kylning.
 
Jag ser några alternativ.

1. Försök få dagens system att funka. Sänk termostaten på elelementen och höj på värmepumpen. Se till att den står i heat. Håll alla dörrar öppna. Försök se över huset efter läckage t.ex. i otäta fönsterlister.

2. Installera vattenburen värme och en luft-vatten värmepump (eller mark om det går)

3. Mer omfattande energibesparande åtgärder på husets klimatskal typ tillägsisolering etc. Troligtvis finns det en del otätheter man kan fixa.
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
På ovanvåningen finns det äldre laminatgolv i dom två mindre rummen i vardera ände. I mitten vid trappan är det heltäckningsmatta. Tror ni att det gör något för uppvärmningen (förutom känslan av kalla golv) att lägga in heltäckningsmatta även i dom två andra rummen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.