Ska skaffa ny åkgräsklippare.
Har kört med mittmonterat aggregat på trädgårdstraktor innan.
Det har varit ok, men alla påtalar att frontmonterat är bättre med buskar/träd & trånga utrymmen..

Varit på firma och de förespråkar oxå front före mittaggregat.
Jag satt kraven på 3000 kvm plant gräs, kunna ha snöplog, koppla på vagn.

Säljaren var ärlig, ville inte kränga det dyraste bara för att.
Jag vet att jag hellre köper lite "plus", än komma att sakna saker i efterhand.

Rekommenderade i slutändan, eller jag rättare fastnade för:

https://www.husqvarna.com/se/produkter/akgrasklippare/r-214tc/967325902/ Pris:31.885: Inkl 94cm klippaggregat.

eller

https://www.husqvarna.com/se/produkter/akgrasklippare/r-316txs-awd-exkl-klippagg/967291901/ Pris 69:900:- inkl. 112cm klippaggregat

Det är saftig skillnad.. men jag gillade alt. 2 pga Kawasakimotor, ljusterbar sits, awd, lyset och den kändes bra.
Men den 1:a var riktigt fin den med, absolut!

Vad hade ni gjort?
 
Redigerat:
Jag tyckte det var för stor prisskillnad så jag köpte den billigare. Hade jag haft en mer kuperad tomt kanske jag hade kunnat övertyga mig själv att 4wd är ett måste men tyvärr är det rätt platt och då är det för mycket pengar.
 
  • Gilla
Falo01
  • Laddar…
Du vet att 2:an är utan klippaggregat? Har en äldre 15V2 med 2 cyl Kawasaki och 112 klippbord till 8000 m2 gräs, "park" och äng. Köpt beg för ca 30 ksek för 9 år sedan. Skulle inte köpa smalare bord. Bra med utstick. Bara att dra förbi hela rabattens uthängande växter.

Har egentligen bara saknat 4wd. Behöver det för att dra lövuppsamlare på hösten. I Skåne har vi inte så mycket snö.
 
  • Gilla
Falo01
  • Laddar…
M marka skrev:
Jag tyckte det var för stor prisskillnad så jag köpte den billigare. Hade jag haft en mer kuperad tomt kanske jag hade kunnat övertyga mig själv att 4wd är ett måste men tyvärr är det rätt platt och då är det för mycket pengar.
Ja du har så rätt, 38.015:- mer är inte motiverat...
 
O OverAndOut skrev:
Du vet att 2:an är utan klippaggregat? Har en äldre 15V2 med 2 cyl Kawasaki och 112 klippbord till 8000 m2 gräs, "park" och äng. Köpt beg för ca 30 ksek för 9 år sedan. Skulle inte köpa smalare bord. Bra med utstick. Bara att dra förbi hela rabattens uthängande växter.

Har egentligen bara saknat 4wd. Behöver det för att dra lövuppsamlare på hösten. I Skåne har vi inte så mycket snö.
F-låt glömde säga nr1 inkl. 94cm aggregat, och nr2 inkl 112cm aggregat..
 
C
Falo01 Falo01 skrev:
Det är saftig skillnad.. men jag gillade alt. 2 pga Kawasakimotor, ljusterbar sits, awd, lyset och den kändes bra.
Glöm inte bort servostyrningen, den är riktigt najs :)
Dessa klippare är rätt långt ifrån varandra i "rang" så den stora prisskillnaden är ju inget mysterium.
Personligen gillar jag inte Kawa-motorn (inte för att B&S-motorn är bättre), på tok för dålig bränsleekonomi och jag hade problem med varmstart på den (fabriksnya) 316TXs jag lånade.
För min del blev det en begagnad proffsklippare istället. Känns som mer för pengarna även om det bär emot att hosta upp 40-50 000 för en 15 år gammal gräsklippare.
 
  • Gilla
Falo01
  • Laddar…
Jag har en gammal stiga park pro 2wd med 15hk 2-cyl motor och 121 cm brett klippaggregat. När jag köpte den fick jag med plog, men den sålde jag efter första vintern.

Åkgräsklippare är gjorda för att ha ett lågt marktryck för att inte skada gräsmattan. Det jag helst vill slippa skotta för hand är blötsnö, 10cm snö och det tog tvärstopp :(

Kanske att det fungerar bättre med 4wd och snökedjor?

Det jag funderar på till nästa gång det blir ny maskin är 4wd och snöslunga till :)

Mitt tips är att köpa så brett klippaggregat som ekonomin och maskinen tillåter. Men med 3000kvm sikta på runt metern i alla fall.
 
  • Gilla
Falo01
  • Laddar…
John Deere verkar bra, farsgubben har två varav den ena är nästan 20 år. Modeller med mittmonterat aggregat. Rejäla, iof på det där lite stabbigt amerikanska viset men håller gör de tydligen.
 
  • Gilla
Falo01
  • Laddar…
C
N NoOne2k skrev:
Kanske att det fungerar bättre med 4wd och snökedjor?
4wd och snökedjor ett måste om man skall skotta snö enligt min åsikt.
Måste dock säga att Husqvarnas snöblad känns lite yxigt med sitt "cykelstyre". Har dock aldrig testat det så jag skall nog inte uttala mig.
 
  • Gilla
Falo01
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Glöm inte bort servostyrningen, den är riktigt najs :)
Dessa klippare är rätt långt ifrån varandra i "rang" så den stora prisskillnaden är ju inget mysterium.
Personligen gillar jag inte Kawa-motorn (inte för att B&S-motorn är bättre), på tok för dålig bränsleekonomi och jag hade problem med varmstart på den (fabriksnya) 316TXs jag lånade.
För min del blev det en begagnad proffsklippare istället. Känns som mer för pengarna även om det bär emot att hosta upp 40-50 000 för en 15 år gammal gräsklippare.
Vad tråkigt att den inte var så bra som den borde till det priset..
Precis - den hade jag i huvudet men glömde skriva.. den är bra såklart!
Förstår att det tog emot att lägga det på begagnat.

N NoOne2k skrev:
Jag har en gammal stiga park pro 2wd med 15hk 2-cyl motor och 121 cm brett klippaggregat. När jag köpte den fick jag med plog, men den sålde jag efter första vintern.

Åkgräsklippare är gjorda för att ha ett lågt marktryck för att inte skada gräsmattan. Det jag helst vill slippa skotta för hand är blötsnö, 10cm snö och det tog tvärstopp :(

Kanske att det fungerar bättre med 4wd och snökedjor?

Det jag funderar på till nästa gång det blir ny maskin är 4wd och snöslunga till :)

Mitt tips är att köpa så brett klippaggregat som ekonomin och maskinen tillåter. Men med 3000kvm sikta på runt metern i alla fall.
Jag har aldrig skottat med gräsklippare, är rätt skeptisk, bara ordet skotta med gräsklipparen tar emot, men är ju bondpojk från början och van att ploga med jordbrukstraktorer.. :rofl:
Ja jag är inne på 112cm varianten.. skiljer ngn tusenlapp eller två mellan storlekarna så det är inte där man sparar pengar.
 
C
Falo01 Falo01 skrev:
Vad tråkigt att den inte var så bra som den borde till det priset..
Det är nog i och för sig vad man får i den prisklassen. Du måste upp i 500-serien för att få en riktigt bra motor och då är nyprislappen > 200 000... :cry:
 
  • Gilla
Falo01
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är nog i och för sig vad man får i den prisklassen. Du måste upp i 500-serien för att få en riktigt bra motor och då är nyprislappen > 200 000... :cry:
Köper jag en 500:a, då får jag nog stå på knä några somrar och klippa gräsmattan med:

Ett par vanliga saxar med svarta handtag och orange detaljer som skulle användas för att klippa gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


för och ha råd till slut :rofl:
 
Jag tror att det blir Husqvarna R 214 TC, kan inte se att jag skulle bli missnöjd med en sådan maskin.
Saknas en del, men den är nog mest prisvärd trots allt..
 
I min jakt på åk-klippare så hittade jag 2 modeller som i mina ögon är lika:

Husqvarna R 214 TC
Husqvarna R 214 T

Motor etc. lika. Vet ngn skillnaden?
 
Mitt förslag är en Automower Robot till gräsmattan och en ATV med plog alternativt snöslunga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.