Undrar om någon här äger ett Gullringshus.

Och vilket år?

Vi kanske kan hjälpas åt på olika sätt?

Själv har jag frågor kring värmesystemet. Våran nya stuga, som vi får nycklar till i mars 2019, byggdes 1992. Och har inga radiatorer.

Har för mig att det är en CTC värmepanna och någon värmeväxlare...

Vet inget mer. Synd. Då allt bör bytas ut efter nästan 27 år! Konstigt att allt detta fungerar...
 
Vi har ett gullringshus från -72 så inte mycket lär stämma med ert hus.

Vad är det för uppvärmning i stugan?
 
Det var populärt med luftvärme vid den tidpunkten. Kanske det du har?
 
O olotor skrev:
Det var populärt med luftvärme vid den tidpunkten. Kanske det du har?

Ja. Det är det. Jag får lära mig hur det fungerar. Då både pannan som FTX är över 22 år gamla...
 
Bor i ett gullringshus från 91. Har CTC LVA1 fläktaggregat med varmvattenbatteri som värma av en IVT frånluftsvärmepump(bytt 2012).

Är inte någon expert på hur det fungerar men det fungerar enligt mitt tycke bra. Visst ljudnivån kunde kanske varit lägre men det är det ända. Fick all dokumentation från när huset byggdes av de som bodde hör tidigare så är det något du söker gällande funtion osv kan jag mycket väl ha det.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
T tpsoft skrev:
Troligen ett sånt här i kombination men en frånluftsvärmepump du har: [länk]
Wow. Det verkar att du har helt rätt! Tackar! Nu ska jag läsa det du länkat!
 
Arkitektritningar av ett enplanshus, inklusive fasadvyer och planlösning på 126.7 kvm.
Har du möjligen samma hus som på ritningen? 126.7kvm?
 
  • Gilla
LIttleL
  • Laddar…
Ja ett hus från 73 ;)

För övrigt var det direktverkande el, nu fjärrvärme :D
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
A Atom skrev:
[bild]


Har du möjligen samma hus som på ritningen? 126.7kvm?
Vårt är på 144 kvm boyta + integrerat garage. Väldigt likt ert men med några skillnader. Vi gjorde även om det ena vardagsrummet till ett stort sovrum med en rejäl walk in closet.
 
  • Ritning av enplanshus med 144 kvm boyta, inklusive integrerat garage och walk-in closet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Ser prima ut.

Hur värmer ni badrummet?
 
Det stora badrummet har ett vanligt oljefyllda elelement som tillskott då det är mot yttervägg, tror det är på 500 W men är bara ljummet förutom de kallaste dagarna. Det lilla badrummet har inget tillskott utan värms av luften som sugs in via ventilationen.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Vi ska renovera vårat (storrenovering) och tänker gjuta in elgolvvärme. Tydligen bör vi göra det.
 
Vi har funderingar att framöver renovera delen med kök, tvättstuga och det lilla badrummet och kommer då troligen lägga vattenburen golvvärme, vill min as att vår värmepump är förberedd för det.

Annars är min erfarenhet efter 3 år i huset att luftvärmen fungerar mycket bra och är ett enkelt sätt att värma, vi förbrukar ca 12” kWh/år med 22-23 grader inomhus med 2 vuxna och 1 barn.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Nyinflyttad i Gullringshus vita huset GLE91 från 1988. Säljarna hade sparat allt material från när de lät bygga huset så har massa härliga inspirationsbilder och hela huskatalogen om någon är intresserad så kan jag fota och lägga upp bilder. Huskataloger från Gullringshus på ett bord med TV och inredning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
Atom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.