Hej!

Vi tittar på ett hus från 1957 som har en tillbyggd del från 2012. Enligt säljaren och konstruktionsritningen har den nya delen en luftad fasad med 28 mm luftspalt (se bifogad ritning). När man tittar underifrån utmed fasaden saknas det dock lufthål mellan fasadskivan (fibercement, Cembrit) och väggen (se bifogad, tyvärr suddig, bild). Den lilla luftspalt som finns där är endast några millimeter.
Vet någon om detta är normalt? Det fåtal andra luftade fasader jag sett har haft perforerade profiler ("musprofiler") längst ned med möjlighet till ordentlig luftgenomströmning.

Hoppas någon vet mer. Tacksam för all input!
 
  • Konstruktionsritning som visar skiktindelning av en ventilerad fasad med komponenter som puts och luftspalt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Suddig närbild av en liten luftspalt mellan fasadskiva och vägg på hus från 2012
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Jag har lite svårt att förstå hur den nedersta bilden ska tolkas, men rent allmänt bör ju en så bred luftspalt vara mustät. De små rackarna kan springa uppför en vertikal yta om de vill. De behöver bara 5 mm för att komma in. Kan de komma in så gör de det. Bortsett från det tycker jag att fibercement är ett underskattat fasadmaterial.
 
Hej och tack! :)

Ja, den är inte så tydlig. Sorry! Den är tagen underifrån, där ovandelen av bilden är in mot huset och nederdelen fibercementskivan.

Jag är mer orolig för att luftspalten nertill inte är tillräckligt bred för att det ska bli god ventilation. Förstår liksom inte varför de gjort på detta sättet och inte istället satt en perforerad profil som typ den här: https://www.gyproc.se/produkter/profiler/fasadprofiler/musprofil-för-fasadavslutning
 
Luftspalten behövs för att fibercementen, som är ett hygroskopiskt material, skall kunna torka ut. Effektiviteten hos en vertikal luftspalt styrs nog mest av tryckskillnaden mellan den nedre och den övre öppningen, men helt tätt får det ju inte vara. Jag kan inte se hur stor öppningen faktiskt är.
 
J justusandersson skrev:
Luftspalten behövs för att fibercementen, som är ett hygroskopiskt material, skall kunna torka ut. Effektiviteten hos en vertikal luftspalt styrs nog mest av tryckskillnaden mellan den nedre och den övre öppningen, men helt tätt får det ju inte vara. Jag kan inte se hur stor öppningen faktiskt är.
Ok! Så om det är ett par millimeter hela vägen runt är din gissning att allt är ok?
 
Nej, ett par mm (2-3) är inte OK om hela luftspalten är 28 mm. Jag kollade på Cembrits monteringsanvisningar och de säger minst 15 mm öppningar upptill och nedtill. 28 mm är inte utan anledning en rätt tilltagen luftspalt. Bakom träpanel brukar man ha ca 23 mm. Om det är putsen som dragits över öppningen, så bör man såga/fräsa upp det på något sätt.
 
J justusandersson skrev:
Nej, ett par mm (2-3) är inte OK om hela luftspalten är 28 mm. Jag kollade på Cembrits monteringsanvisningar och de säger minst 15 mm öppningar upptill och nedtill. 28 mm är inte utan anledning en rätt tilltagen luftspalt. Bakom träpanel brukar man ha ca 23 mm. Om det är putsen som dragits över öppningen, så bör man såga/fräsa upp det på något sätt.
Ok. Det man ser mellan skivan och grunden är gjort av något slags plåt som är bockat ut mot skivan. Antar att man skulle kunna borra en massa hål, men det är ju ett himla pill. Frågan är hur det ser ut längst upp...
 
Då förstår jag. Det är dropplåten längst ner som tätar. Jag gissar att det är OK högst upp. Om det inte går att byta ut dropplåten mot en med bättre profil, får man såga av fibercementen. Det bör inte vara omöjligt med rätt såg, anordning och klinga. Borrar man hål i plåten tappar den sin funktion.
 
J justusandersson skrev:
Då förstår jag. Det är dropplåten längst ner som tätar. Jag gissar att det är OK högst upp. Om det inte går att byta ut dropplåten mot en med bättre profil, får man såga av fibercementen. Det bör inte vara omöjligt med rätt såg, anordning och klinga. Borrar man hål i plåten tappar den sin funktion.
Mycket värdefull information. Stort tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.