Hejsan,

Jag undrar ifall det är någon som har erfarenhet av att modifiera IKEA-möbler/stommar? Funderar på att dels kapa en stomme som är 60 cm hög till 50cm, för att utnyttja all höjd upp mot taket (tycker det vore lite trist av flera anledningar, att använda ett standard 40 cm..)

Sedan undrar jag om det även kan vara möjligt att montera ihop två skåp för lådor i sidled, med endast ett sidostycke emellan? Givetvis kommer lådfronterna att krocka i så fall, och därmed också kräva lite modifiering... är det något mer som jag missar? Är det direkt olämpligt? (Är i nuläget 'lite' tajt mot väggarna på båda sidorna, och försöker återigen utnyttja utrymmet maximalt. inser att de där ~15mm som ett sidostycke bygger skulle göra enorm skillnad :p )

Görbart eller att likställa med kallsvett när det inte går ihop i slutändan?
 
Själva stommarna är väl bara kapa av och kexa, skruva och limma ihop. Du behöver en sänksåg eller liknade för att slippa urflisning. Hur du ska korta lådfronterna på ett snyggt sett tror jag blir svårt att lösa.
 
Jag modifierade två överskåp, ett underskåp samt ett hörnskåp i vårat kök. Allt sågades med en Bosch gts 10j och fintamndad klinga.
Överskåpen och underskåpen köptes en dimension för stora och jag sågade av hyllor och över/underdel. De bitarna som sågades bort använde jag som mallar och borrade igenom. Svårast var att få till de stora hålen för vridfäste. Hörnskpået fick en ny innervägg för att avluftning skulle kunna gå i hörnet.
Luckor veddinge var lätta att kapa och slipa rätt rundning på.
Man får ha tålamod och kanske offra en stomme som mall men det kan man hitta på fyndet.
 
Tack för tipsen! Jag återkommer med resultat, fingers crossed :)
 
Tror du kommer få problem med lådorna om du bara ska ha ett sidostycke mellan dem, skruvarna för expandrarna kommer krocka med varandra.
 
S Snappahaneklanen skrev:
Tror du kommer få problem med lådorna om du bara ska ha ett sidostycke mellan dem, skruvarna för expandrarna kommer krocka med varandra.
Har inte byggt ihop några IKEA-stommar/lådor, hur menar du?
 
O OttoH skrev:
Har inte byggt ihop några IKEA-stommar/lådor, hur menar du?
Du skriver att du vill montera ihop två skåp för lådor i sidled med endast ett sidostycke emellan för att spara ca 15mm. Om du ska ha lådor på samma höjd både till vänster och höger så kommer skruvarna till lådexpandrarna att kollidera med varandra. Skruvarna är ca 12-15mm långa och skruvar du då från båda sidorna på panelen krockar de.

Illustration av skåpsidostycke och lådexpander med skruvar som kan kollidera vid montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Snappahaneklanen skrev:
Du skriver att du vill montera ihop två skåp för lådor i sidled med endast ett sidostycke emellan för att spara ca 15mm. Om du ska ha lådor på samma höjd både till vänster och höger så kommer skruvarna till lådexpandrarna att kollidera med varandra. Skruvarna är ca 12-15mm långa och skruvar du då från båda sidorna på panelen krockar de.

[bild]
Precis som bilden visar är det gott om skruvhål att välja på. Bara att se till att man inte använder samma hål på båda sidor om mittväggen.
 
C
S Snappahaneklanen skrev:
Om du ska ha lådor på samma höjd både till vänster och höger så kommer skruvarna till lådexpandrarna att kollidera med varandra. Skruvarna är ca 12-15mm långa och skruvar du då från båda sidorna på panelen krockar de.
Det är ju inget olösligt problem direkt. T.ex. finns det ju flera skruvhål i skenorna att välja på - TS måste ju ändå borra nya hål i skåpsidan. Bara att välja ett annat hål.

Jag byggde ett 16 cm brett köksskåp av en Alex-byrå och skippade då ena skåpsidan för att tjäna några värdefulla millimeter. I mitt fall skruvades den dock mot ett skåp med lucka, så inga skenor på andra sidan väggen. Använde "pocket screws" för att foga stommarna i varandra.
Anledningen att jag valde en Alex-byrå är att den har extremt tajt skensystem, lådfronter som går innanför stommen och ett extremt bra pris. Men den är ju inte avsedd som köksmöbel och kvaliteten är rätt tveksam så det är nog inte rätt val för TS.
 
Inga problem att modifiera metod, sänksåg är varm rekommendation och har du tillgång till kexmaskin så blir det väldigt stabil konstruktion. Annars funkar såklart borr och plugg.

Jag har inte modifierat bänkstommsr men har specialanpassat både högskåp och två överskåp i mitt metodkök, det blev kanon!
 
Tack för tipsen hörni! Några bra saker att tänka på innan vi börjar. Känns tryggt att ha hört att det går!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.