är på väg att köpa ett stenhus, har pratat med olika företag och det kan skilja sig på deras torktid.. Jag vill inte få någon resning i parketten på grund av fukt i huset. Det som låter bäst är en torktid på 4 månader, är det någon som hört något annat?
 
Hur fort plattan torkar beror också på vilken årstid du tänker bygga.

4 månader är ok. Sen kan du med en fuktmätare som man kan hyra kan du kolla om det är tillräcklig torrt för att sätta parket.

Grunden tar på sig ca 2 år att torka helt.
Vi väntade 100 dagar men vi har inget parkett på grunden, bara klinkers på hela bottenvåning  ;D

Ett tips:

Se till att du får 30cm isolering i grunden, då sparar du i uppvärmningskostnader ;D ;D
 
4 månader är bra. Men hur torrt är det då?

saker som påverkar uttorkning av betong:

vct (vatten-cement-tal) under 0,6 är bra (=dyrt)
silika-inblandning? Vanligen 5%
temp och RF i uttorkningsklimatet
Dubbelsidig eller enkelsidig uttorkning (platta på mark=enkelsidig)

 
Hej !
Rekommenderar dig att kontakta en fukttekniker innan du skall belägga golven med ytskikt. Det skall vara en auktoriserad fukttekniker för mätning i nyproduktion.

Detta medför att du har en skriftlig dokumention på hur mycket fukt betongplattan innehåller. Så du inte riskera att materialet du lägger sväller eller släpper. tillverkarna av material har naturligtvis krav vilka rf% värden betongen får innehålla innan ytbeläggning får ske.
tips på företag Ocab,Munters,Anticimex
 
Hejsan,

Detta är saxat från PER branschregler

Fukthalten i underlag skall generellt alltid hållas på lägsta möjliga nivå. Speciellt är detta av betydelse för nygjuten betong, då hög fukthalt också medför större krympning. För applicering av tätskikt ställs dock inga specifika krav på underlagets fukthalt. Generellt gäller endast att underlaget skall vara yttorrt. En förutsättning är att möjlighet finns för avdunstning av restfukt.
I betonghus har fukten oftast möjlighet att vandra uttåt i konstruktionen.

När det gäller platta på mark så sa min plattsättare att man inte skulle ha något fuktskydd mot golvet men jag måste ta det med honom igen för jag kan inte riktigt förstå hur det skulle fungera. Någon som vet vad som gäller?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.