Är det fler än jag som tycker det är förbaskat sniket av Modulenthus att ta 2 600 kr för att göra en ändring i planritningen när man köper en totalentrepenad för närmare 4 miljoner..?

En fis i rymden kan tyckas, men det gör mig lite irriterad. Gör andra hustillverkare det också?
 
Låter helt makalöst...det är sånt man kan bli riktigt förbannad över. [smiley=evil.gif]

Vi har tittat främst på Trivselhus samt Finja betonghus och de ändrar i planlösningar utan kostnad - i alla fall de saker som vi har velat ändra på.

4 miljoner låter väldigt mycket...vad är det för hus hos Modulent? Kvadratmeteryta? Vi har varit på visning av ett Modulenthus och de verkade ha väldigt humana priser.

//LL
 
Det är hela entrepenaden som ligger på 3.9 med tomt, schakt, grund, markarbeten, ... ALLT! :) Dessutom bra läge i GBG. Huset är ett Lidingö2 på 138 kvadrat.

Skönt att höra att fler tycker som vi!
 
OlleBull skrev:
Är det fler än jag som tycker det är förbaskat sniket av Modulenthus att ta 2 600 kr för att göra en ändring i planritningen när man köper en totalentrepenad för närmare 4 miljoner..?

En fis i rymden kan tyckas, men det gör mig lite irriterad. Gör andra hustillverkare det också?

Kan bara glädja dig åt att det är inte bara Modulenthus som tar hutlösa priser för ändringar.
Du kan få betala allt mellan 0-11,000kr för att flytta eller lägga till en vägg. Det jag tycker att det e mest hutlösa är om man bara vill flytta en vägg. Den finns ju redan där och e förmodligen redan betald. Varför betala 2gånger??? :(
 
Håller med dig.
Men självklart kan jag ta en kostnad så länge den går att motivera, om det tex tillkommer mer kakel då jag förstorar ett badrum el. liknande. Men det är just principen att vara "motståndare till allt som avviker från standard" som är irrriterande. En av anledningarna till att bygga nytt är ju trots allt för att få som JAG vill ha det! :)

Den hustillverkare som ger ifrån sig signalerna att "Självklart ska du ändra, det är viktigt att du blir nöjd" kommer gå långt.

Jag kan förstå att tillverkarna inte vill sitta med velpannor som ska ändra ritningen 15 ggr, men så länge det handlar om 1-3 utkast innan man är överrens så borde de bjuda på det.

Hm. Kanske skulle starta ett byggföretag..? ::)
 
Kanske inte e så dum ide om att starta eget ;D Hoppas på många veliga kunder då :)

Eller så kan du bli en ritningskonsult dom e åxo bra på att ta betalt :(
 
Haha, ja, då får jag väl äta upp mitt gnäll antar jag.. :)
 
Förmodligen ;D
 
OlleBull skrev:
Håller med dig.
Men självklart kan jag ta en kostnad så länge den går att motivera, om det tex tillkommer mer kakel då jag förstorar ett badrum el. liknande. Men det är just principen att vara "motståndare till allt som avviker från standard" som är irrriterande. En av anledningarna till att bygga nytt är ju trots allt för att få som JAG vill ha det! :)

Den hustillverkare som ger ifrån sig signalerna att "Självklart ska du ändra, det är viktigt att du blir nöjd" kommer gå långt.
Finns gott om sådana hustillverkare. I stort sett alla som inte tillverkar volymhus, skulle jag tro. Är det ett anpassat hus man vill ha så är inte volymhustillverkning den optimala tillverkningsmetoden. Så varför då välja Modulenthus?

Det kostar att ta fram nya ritningar, bygglovshandlingar och vad mer det kan vara. Ventilationen kanske måste dras om. En elledning flyttas. Det finns fler saker som kan höja kostnaden än vad som vid första anblicken är uppenbart. :)
 
Hos Kärnhus och Eksjöhus som vi hittills varit i kontakt med är det gratis att ändra planlösningen.

Måste säga att det är toksniket att ta betalt för ändringar när hela entreprenaden är så dyr som 4 miljoner. Man tycker ju att de skulle kunna slänga in det som en bonus, med tanke på slutnotan.
 
Konsulten skrev:
Finns gott om sådana hustillverkare. I stort sett alla som inte tillverkar volymhus, skulle jag tro. Är det ett anpassat hus man vill ha så är inte volymhustillverkning den optimala tillverkningsmetoden. Så varför då välja Modulenthus?

Det kostar att ta fram nya ritningar, bygglovshandlingar och vad mer det kan vara. Ventilationen kanske måste dras om. En elledning flyttas. Det finns fler saker som kan höja kostnaden än vad som vid första anblicken är uppenbart. :)

För att den tomten inte fick bebyggas med någon annan än Modulenthus.. :)

SJälvklart kostar det rent fysiskt att göra ändringar. Men att ta bort en icke bärande vägg på ritnngen borde de ta mig tusan kunna bjuda på.
 
OlleBull skrev:
SJälvklart kostar det rent fysiskt att göra ändringar. Men att ta bort en icke bärande vägg på ritnngen borde de ta mig tusan kunna bjuda på.
Finns inget som heter "bjuda" i företagsvärlden. Om inte du tar kostnaden så får någon annan göra det (vanligtvis genom att kostnaden sprids ut på övriga kunder). Så är den krassa, kapitalistiska verkligheten. :)

Men om Modulenthus varit smarta så hade de lagt denna kostnad någonstans där du inte ser den, så att du får intrycket av att de är generösa och bjuder på kostnaden. Det är ju så de flesta andra gör. ;)
 
Exakt vad jag sa till dem..   Ett förbaskat bra sätt att reta upp kunder på - Helt i onödan!
 
I det avtal ni upprättat, troligen baserat på ABs 05 står det klart och tydligt hur ändrings- och tilläggsarbeten skall regleras. Detta kommer ni inte ifrån bara för att ni köper på "Total". Kanske har ni som många andra gått på niten med "Totalentreprenad", skillnaden juridiskt mot general- eller deladentreprenad är noll!!!  :-/

 
Det sista gav val anda en lite skev bild, eftersom juridisk skillnad och praktisk skillnad inte ar riktigt samma sak? Lat mig forklara: Om jag har en kund som koper en motor av mig och en vaxellada fran ZF och det finns nagot missljud sa star sig kunden tyvarr slatt tills han/hon bevisat att felet ar vart och inte kommer fran vaxelladan eller montaget. Oftast vaaaldigt svart att reda ut. Koper kunden daremot ett komplett paket, dar vi kopt in vaxelladan, monterat, testat, och sedan lagt pa bade paslag och vinst, da kan han/hon bara skicka in hela sk-ten om det later illa och det ar mitt problem att reda ut vari felet lag. Mycket enklare, aven om kunden juridiskt hade samma garanti fran bada leverantorerna enskilt. Sa aven med husprojekt skulle jag tro. Gar allt val sa spara garna pengar och kop in varje spik pa billigaste stallet. Vill man i alla fall minimera de anda inte foraktliga riskerna for tjafs och ar beredd att betala for det sa ar det enklast med ett kontrakt! Eller??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.