Heij83
Jag undrar om det fins någon möjlighet att överklaga bygglovasavgiften.
Kommunen tog 6 månader för att handlägga förhandsbesked utanför detaljplan, den tog vi och betalade snällt.

Ny har det tagit ytterligare 10 månader för att få bygglovet, inga överklaganden eller likande som gjorde att det behövde ta sån tid.
Kommunen skyller på underbemanning.
Enligt lag har dom ju 10 veckor på sig.

Vad har man för möjlighet? Eller har man bara skyldigheter?
Kan man bestrida fakturan från kommunen?
 
Mig veterligen finns ingen sanktion om kommunen inte följer handläggningstiden men kommer följa tråden med intresse om någon kommer med något för mig nytt.
 
Hemmakatten
Däremot kan man JO-anmäla kommunen för den långa handlingstiden vilket jag absolut tycker ni ska göra. Det borde ni ha redan gjort för ett halvår sedan. Möjligt, men vet inte, att ni där kan få ett skadestånd.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Heij83
Det som verkligen är förjävligt är att priserna på material har gått upp en del under denna långa period så våra offerter har blivit dyrare, vet inte exakt hur mycket men fått det aviserat till mig från bygghandeln.
Det måste ju finnas något sätt att få kommunen att stå för mellanskillnaden, det kan ju inte vara rimligt att jag som privatperson får ökade kostnader för deras inkompetens. Hade det varit att dom dragit ut lite på tiden så kunde jag accepterat det men dom har lyckats försena vår byggstart med mer än 1 år.

JO fins med på lista att en anmälan ska dit, tyvärr hjälper det inte oss men kanske någon annan stackare har nytta av det i framtiden.
Tyvärr har jag inte för stora förhoppningar att en JO anmälan ska leda till något dåvi har vänner i samma kommun som även dom drogs med lång handläggningstid. Dom gjorde en JO anmälan som lades ner.
 
Hemmakatten
Låter märkligt att JO-anmälan las ner om det inte fanns något under kommunens handläggningstid som motiverade extra beredningstid.
 
Heij83
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Låter märkligt att JO-anmälan las ner om det inte fanns något under kommunens handläggningstid som motiverade extra beredningstid.
Underbemanning är antagligen giltigt skäl.
 
Hemmakatten
Nej, underbemanning är INTE ett giltigt skäl.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Låter märkligt att JO-anmälan las ner om det inte fanns något under kommunens handläggningstid som motiverade extra beredningstid.
JO utreder inte alla anmälningar. De väljer ut vilka de går vidare med, så det behöver inte vara något direkt kontigt med det.
 
Heij83
Liten uppdatering efter möte med den nya samhällsbyggnadschefen i kommunen.

Som det verkar nu så kan vi förhoppningsvis få till en förlikning med bygglovsavgiften då vi kan påvisa att vi lidit ekonomisk skada genom kraftigt förhöjda offerter under det gångna året.

Så mitt tips till er som sitter i liknande situationer:
-Ge er aldrig.
-Kontakta politikerna i nämnden.
-Ha underlag på den ekonomisk skada ni lidit.
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Då säger vi grattis! Eller möjligen skall man nöja sig med att hålla tummarna för att du får till förlikningen.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Heij83
För er som är nyfikna så fick vi meddelande från kommunen att vi slipper betala resterande del av bygglovsavgifen ca 30 000 då dom uppenbarligen åsakat oss ekonomisk skada.

Det lönar sig att ligga på och inte ge upp! Stort tack till kommunen som äntligen visar lite god vilja, fortsätt på den vägen så kanske det kan bli riktigt bra.
 
  • Gilla
pjkw och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.