Tyvärr är detta risken när produkterna är beroende av externa servrar eller appar, med slutna protokoll.

:worried:
 
  • Gilla
Boan och 6 till
  • Laddar…
Grunkorna var väl mest till för att hålla koll på elförbrukningen. Detta blev nog inte den stora succén som bolagen hade tänkt sig.
Tyckte jag läste att viss kompensation utgår.
 
Frågan var ju inte om utan när detta skulle hända. Köp prylar med gemensamma standarder istället och kör styrningen lokalt hemma. Det finns paket även för de som inte gillar att "mixtra".
Kräv att saker du köper passar in i ditt system istället för tvärtom. ;)
 
  • Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
hsd
Det visar även att energibolagen inte tar något miljöansvar, de borde tex. erbjuda programvara så alla som vill kan övervaka och logga elförbrukningen själv på egen dator med den befintliga utrustningen
Men nehej det går inte istället bygger bolagen ytterligare på sopberget
 
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
När en värmepumpstillverkare går under så har man helt plötsligt inget interface till deras produkter! Eller när beslutar sig Husqvarna för att sluta supporta en äldre robotklippare via webben? Om internet går ned så får du inte längre värme i huset. Det finns många scenarier som folk inte tänker på.

Det finns inte en chans att jag förlitar mig på denna typ av tjänster överhuvudtaget. Skall jag automatisera då gör jag det själv!
 
  • Gilla
heimlaga och 8 till
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:
När en värmepumpstillverkare går under så har man helt plötsligt inget interface till deras produkter! Eller när beslutar sig Husqvarna för att sluta supporta en äldre robotklippare via webben? Om internet går ned så får du inte längre värme i huset. Det finns många scenarier som folk inte tänker på.

Det finns inte en chans att jag förlitar mig på denna typ av tjänster överhuvudtaget. Skall jag automatisera då gör jag det själv!
Hur automatiserar du? Kan alla normalbegåvade göra det själv?
 
StigStig skrev:
Hur automatiserar du? Kan alla normalbegåvade göra det själv?
Krävs lite intresse och teknisk förståelse än så länge.
Men det är inte på den nivån att man måste vara glosögd programmerare för att få det att fungera. Det finns ganska sofistikerade produkter idag, men det kan klart bli bättre.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
StigStig skrev:
Hur automatiserar du? Kan alla normalbegåvade göra det själv?
Det beror på vad du vill göra, såklart. Sedan kan man faktiskt köra vissa saker som tex belysning, viss övervakning och lite sådana saker på en extern leverantör. Man dör ju liksom inte om den leverantören skulle konka och du blir av med möjligheten att tända och släcka i hemmet när du sitter på jobbet. Att lägga värmen i sitt hus i händerna på någon annan skulle jag inte göra, men så är det ju inte heller riktigt. Om en värmepumpstillverkare konkar så funkar ju fortfarande fjärrkontrollen till pumpen, och troligen också programmeringen (om man nu håller på med olika temperaturer under dygnet).
Vidare finns det smarta produkter som out of the box funkar mot en tjänsteleverantör, men som också går att flasha så att du kan konfigurera och programmera dem helt isolerat till din egen miljö.
Att köra "smidiavägen" och köra in på Google, Amazon och liknande giganter skulle jag inte göra om jag så fick pengar för det, men det är en smula ot, men kanske ändå inte. Det tangerar i alla fall.
 
Det är dock lite anmärkningsvärt i ljuset av att elmarknaden är hårt reglerad och i vissa avseenden detaljstyrs (exempelvis införandet av timdebitering) samt pågående digitaliseringsrace att man inte ställer formkrav på att det även ska finnas öppna API:er för att hämta ut sin förbrukningsdata.

Fler och fler hem blir ju "smarta" och att då också kunna se sin aktuella förbrukning samlat med andra elmätare skulle helst säkert kunna öka medvetenheten om sin elförbrukning.
 
  • Gilla
lonanders och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle tro att de som skulle nyttja ett API är samma personer som redan satt en fotocell på sin elmätare eller en Zwave "HEM gen 5" i elskåpet. ;)
Dvs väldigt få.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Nja, om det fanns öppna interface så skulle folk kanske kunna köpa tjänsten att optimera elförbrukningen i huset, det går inte nu då alla saker har egna interface som är stängda.

Ett öppet interface till värmepumpen gör att vem som helst kan utveckla en tjänst. Med standardiserade interface blir det ännu bättre.

Erfarenheter från andra marknader visar att försäljningen exploderar när interfacen öppnas upp. Inte kanske alltid så att den enskilda tillverkaren gynnas av detta, men definitivt kunden och marknaden i stort.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Det är krav på ett öppet interface på nästa generation elmätare. Men det hjälper ju inte om kunderna köper system som är beroende sv externa leverantörer. Ikeas lampor och liknade prylar har ingen koppling till internet. Annars är det mesta kopplat till externa servrar tyvärr.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Jag skulle tro att de som skulle nyttja ett API är samma personer som redan satt en fotocell på sin elmätare eller en Zwave "HEM gen 5" i elskåpet.
Det är inte personer som ska nyttja ett API, det är prylar som med öppna API blir interoperabla med varandra.
Det vill säga, har du redan en fotocelltjosan på din elmätare så skulle du med ett öppet standardiserat API på den kunna koppla den till vilken hemautomationsplattform som helst, eller bara låta någon värdeskapande tjänst i molnet (många fina ord nu..) låta analysera din förbrukning via APIet.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Det är inte personer som ska nyttja ett API, det är prylar som med öppna API blir interoperabla med varandra.
Det vill säga, har du redan en fotocelltjosan på din elmätare så skulle du med ett öppet standardiserat API på den kunna koppla den till vilken hemautomationsplattform som helst, eller bara låta någon värdeskapande tjänst i molnet (många fina ord nu..) låta analysera din förbrukning via APIet.
Förstår. Jag skulle dock nyttjat APIet själv för att integrera det i mitt system.

Men där är så klart skillnaden. Öppna system och standarder öppnar upp för tredjepart att tillhandahålla de tjänster som 95% inte kan eller vill ordna själva till sig själva.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.