Byggnadsvårdstjejen
Hej,

Har nyss införskaffat en gård med tillhörande ladugård som behöver diverse renovering. Jag är lekmän likaså min man. Ladugården har satt sig och den är gammal. Den behöver nog sig en ny syll. Men nu är det vinter...
Tänker är det dumt att börja byta reglar och golv på logen?
Kommer att ha får och höns i ladugården framöver.

Hur har ni tänkt?
 
Få saker är så brottom att det inte kan vänta en vinter medan man undersöker problemet närmare. Det ni ska se till framför allt är att ni inte har hål i taket. Ev kan det behövas några snedsträvor till.

Fåren har inte så höga krav. Om ni har utfodring ute så kommer de bara att ligga och vila sig inne, det blir inte så mycket ströbädd och inte så hårt slitage.

Obs man bör ej ha får och höns tillsammans!
 
Byggnadsvårdstjejen
ylven ylven skrev:
Få saker är så brottom att det inte kan vänta en vinter medan man undersöker problemet närmare. Det ni ska se till framför allt är att ni inte har hål i taket. Ev kan det behövas några snedsträvor till.

Fåren har inte så höga krav. Om ni har utfodring ute så kommer de bara att ligga och vila sig inne, det blir inte så mycket ströbädd och inte så hårt slitage.

Obs man bör ej ha får och höns tillsammans!
Nä det är klart att inget är så bråttom. Men att börja med något i vinter kan vi väl ändå göra? För att vi vill.

Vad menar Du att höns och får inte kan vara i samma ladugård? Jag har inte sagt att de skulle vara i samma rum...
 
Om taket är tätt och ingenting kan ramla omkull så föreslår jag att ni börjar nedifrån. Då kommer syllar och golv först i tur. Sedan väggar. Sedan mellangolv.

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar med logen...... är logen i samma byggning?
Vad tänker du på för "reglar"?
 
Byggnadsvårdstjejen
H heimlaga skrev:
Om taket är tätt och ingenting kan ramla omkull så föreslår jag att ni börjar nedifrån. Då kommer syllar och golv först i tur. Sedan väggar. Sedan mellangolv.

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar med logen...... är logen i samma byggning?
Vad tänker du på för "reglar"?
Loge kanske är dialekt men "höloge". Det som är "plan 2." Tänker de reglar som håller upp logen...
 
Jaha....då någon säger loge åt mig tänker jag ju automatiskt på en tröskloge.
Jag skulle kalla det som du har för höskulle..... dialekterna är olika.

Jag skulle absolut börja nerifrån. Först åtgärda syllarna och väggarna. Så att du får ordentlig bärning för de nya mellantaksvasorna och golvet på höskullen.
Eftersom gamla mellantakskonstruktioner ofta stöder på många punkter så måste man vara så försiktig med mellantaket då man lyfter byggningen och byter syllar. Om mellantaket likväl skall bytas behöver man inte vara lika försiktig när man lyfter och det sparar arbetstid.

Fast jag förutsätter ju att mellantaket är så pass friskt att det inte riskerar att rasa över er då ni byter syllar. Är det minsta lilla rasrisk måste ni antingen stötta eller riva bort mellantaket först. Annars blir allting en jättestor mössfälla. Folk som har hamnat under nedfallande mellantak brukar bli väldigt platta..... och väldigt döda.
 
Byggnadsvårdstjejen
H heimlaga skrev:
Jaha....då någon säger loge åt mig tänker jag ju automatiskt på en tröskloge.
Jag skulle kalla det som du har för höskulle..... dialekterna är olika.

Jag skulle absolut börja nerifrån. Först åtgärda syllarna och väggarna. Så att du får ordentlig bärning för de nya mellantaksvasorna och golvet på höskullen.
Eftersom gamla mellantakskonstruktioner ofta stöder på många punkter så måste man vara så försiktig med mellantaket då man lyfter byggningen och byter syllar. Om mellantaket likväl skall bytas behöver man inte vara lika försiktig när man lyfter och det sparar arbetstid.

Fast jag förutsätter ju att mellantaket är så pass friskt att det inte riskerar att rasa över er då ni byter syllar. Är det minsta lilla rasrisk måste ni antingen stötta eller riva bort mellantaket först. Annars blir allting en jättestor mössfälla.
Haha ja det blir tokig ibland ;)

Tack för mycket bra svar! Då tar vi en sak i taget och börjar nedifrån och upp.
 
R
Höskulle, ränne dvs utrymmet ovanför utrymmet i ladugården där man har djur.
Logdörrar ofta 4 stycken 2 på ena långsidan och två på den andra långsidan. Då kunde man köra in höskrindan på loggolvet och hissa/dra upp höet till rännet. På logen kunde man ha tröskverk, silo o spannmålstork.
 
Bilder?
Ni har konstaterat att det är mkt murket trä?
Gamla byggnader har en förmåga att kunna se risiga ut, men vid närmare undersökning visa sig vara otroligt robusta, ofta väsentligt robustare än nya smäckbyggen i balsaträ. Trots en viss degenerering över åren.
 
  • Gilla
Bwhd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.