Har en LED-lampa och ska nu installera en LED-dimmer. Jag har nog listat ut att det krävs fas (svart tråd mitt hus) och den ska in vid vågen/pilen, tändtråd (vit i detta fall) ska in vid L, nolla (blå) ska in vid N.

Många gånger i strömbrytare är det fler ingångar för L men man har oftast bara en. Enligt den här dimmerns kopplingsschemat verkar det som att det krävs ytterligare en tändtråd då det är två L?. Behövs det?

Kopplingsschema för LED-dimmer med beteckningar för fas, nolla och tändtrådar med två L-ingångar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej. Bilden visar hur dimmern ska kopplas när den används i en trappkoppling (tänd/släck från två platser).

Fas in på "pil", oväsentlig vilken av pilingångarna, tändtråd till din lampa på "vågen".
 
E etompau skrev:
Nej. Bilden visar hur dimmern ska kopplas när den används i en trappkoppling (tänd/släck från två platser).

Fas in på "pil", oväsentlig vilken av pilingångarna, tändtråd till din lampa på "vågen".
Aha-så tvärtom då än vad jag provat. Vit tråd hittade jag åter i takdosan för lampan så det känns ju säkert att det är tändtråden, eller hur?

Det här med nollan, Jag läste i en annan tråd att det krävs för vissa dimmrar. Jag har ingen nolla vid strömbrytaren idag men hade tänkt fråga grannen (elektrikern) om hjälp att dra dit, men nu när jag har svar här kan jag passa på att fråga, vad tror du krävs nolla här?
 
Den behöver nolledning enligt bif. ritning.
Köp en annan dimmer som inte kräver nolla.
Ser ut som det är en billighetsvariant från Clas Ohlson du har köpt.
 
  • Gilla
aztrodj82
  • Laddar…
E etompau skrev:
Den behöver nolledning enligt bif. ritning.
Köp en annan dimmer som inte kräver nolla.
Ser ut som det är en billighetsvariant från Clas Ohlson du har köpt.
Ok-billigt vet jag inte, den kostade 500 spänn, men allt är ju relativt så klart ;)

Tack för svar!
 
De flesta dimmers, som klarar att dimma LED behöver nolla.

Skälet är att de dimrar som inte behöver nolla, klarar sin interna strömförbrukning i avstängt läge, genom att "läcka" lite ström mot lampan. Dimmern drivs då av denna läckström.

En LED lyser i många fall lite även för extremt små strömmar. Eller släpper inte igenom någon ström alls om den är för låg (då kommer lampan att blinka).

Därmed vill man ha en egen nolla till dimmern, så att den kan dra lite ström för det interna behovet mellan fas o nolla, istället för via fas-tändtråd.

Det finns en del dimmar nu, som klarar LED utan att ha nolla anslutet. Detta är tydligen inte en av dem.
 
  • Gilla
aztrodj82 och 2 till
  • Laddar…
Även Clas ohlson säljer en schneider dimmer för någon dryg hundring mer, som inte behöver nolla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.