Mats-S
M martinradbo skrev:
Det är en [länk] och den är bara ett par år gammal.
Ang transportskyddet, du menar alltså att man ska plocka bort hela "metallgallret" på baksidan? Det låter logiskt i mina ögon.
Nu är det ju så att i alla fall min Panasonic har ett galler på baksidan som skydd mot att maskinen drar in massa löv i flänsarna. Det är absolut inget transportskydd.
Däremot tycker jag den ser ut att sitta väldigt nära marken ... iofs svårt att se på din bild ... men jag får den känslan.
 
Garanti är enligt vad som står i avtalet oavsett vad som sägs i efterhand. Reklamationsrätt har man rätt till oavsett garanti inom viss tid.

Att en avfrostare inte fungerar som en avfrostare ska är ett fel i produkten. Beror det på yttre omständigheter så är det inget att göra något åt men om det är avfrostare i sig så är det större chans att få igenom i ett garanti- reklamationsärende. Bevisbördan ligger på företaget upp till 6 månader därefter är det upp till kunden. Ta kontakt med konsumentrådgivare om det är oklarheter
 
H hempularen skrev:
Den kan vara defekt nu efter att ha fryst.

Vi har en luftvattenvärmepump vid vårt fritidshus i närheten av ett fjällområde. Det blir med andra ord kallt på vintern.

Det är en Thermia, modellen var helt ny när vi installerade. Den hade ett konstruktionsfel. Det finns en eluppvärmd ränna som skall leda bort vatten vid avfrostning. Uppvärmningen av rännan är begränsad till 20 minuter vid avfrostning. Vattnet leds till ett rör med värmekabel, som går ned till en liten stenkista.

På vårt exemplar var effekten på värmerännan för låg, när det blev ca -15 grader så räckte det inte. Det blev is i rännan. Det gjorde i sin tur att isen byggde på uppåt, och hela utedelen frös ihop, ungefär som på bilden vi ser här i tråden.

Thermia åtgärdade, vi fick en ny ränna med högre effekt. Men utedelen frös ihop iallafall, fast rännan var isfri. Flera lösningar prövades, bla. byttes glykolen som går i slingan mellan värmepumpen och utedelen, vissa fabrikat av glykol fryser vid betydligt mindre kyla än specificerat.

Tillslut kom man fram till att frysningen av utedelen hade skadat slingorna i "radiatorn" som sitter där. Det ger att det blir dåligt flöde i nedre delen av den, där isen hade varit. Och därmed blir det dåligt flöde vid avfrostning, och nedre delen frostas därför inte av ordentligt om det är väldigt kallt ute. Och isen byggs på.

Vi fick en ny utedel, och sedan har det fungerat. Efter det har jag satt en webkamera bakom utedelen, så jag kan övervaka isbildningen.

Jag kan tillägga att Thermia gav otroligt bra support när vi hade problemet. Och vi har bla. av den anledningen köpt en bergvärmeinstallation av fabrikat Thermia till vårt hus i Stockholm. Det hade iofs. varit ännu bättre om man aldrig hade behövt upptäcka att de har bra support.
Att förångaren (utedelen i VP drift) skulle bli skadad låter intressant att finna förklaring till. 2 saker kan jag tänka mig hända som fortfarande gör att den - över huvudtaget - fungerar.
1. Röret/tuben blir deformerat vilket hindrar flödet.
2. avlagringar ramlar loss och sätter sig i lägsta punkt, möjligtvis hjälpta av nån deformation.

Föroreningar i en oöppnad och väl vacuumsugd anläggning ska inte finnas och finns de där likväl så kommer de ifrån något material som håller på att desintegreras (packning, metallspån eller annat material som producerats av åldrandet)

Skulle isen fysiskt spräckt röret kommer ju gasen att sippra ut och inget fungera längre.
Nyfiken på en förklaring!
 
D Dan Asplund skrev:
Att förångaren (utedelen i VP drift) skulle bli skadad låter intressant att finna förklaring till. 2 saker kan jag tänka mig hända som fortfarande gör att den - över huvudtaget - fungerar.
1. Röret/tuben blir deformerat vilket hindrar flödet.
2. avlagringar ramlar loss och sätter sig i lägsta punkt, möjligtvis hjälpta av nån deformation.

Föroreningar i en oöppnad och väl vacuumsugd anläggning ska inte finnas och finns de där likväl så kommer de ifrån något material som håller på att desintegreras (packning, metallspån eller annat material som producerats av åldrandet)

Skulle isen fysiskt spräckt röret kommer ju gasen att sippra ut och inget fungera längre.
Nyfiken på en förklaring!
Tror deformation i förångaren på grund av isbildning oftare drabbar flänsarna, som då eventuellt inte ger samma flöde av luft och kondens, vilket kan resultera i försämrad effekt och lättare isbildning.

Gällande föroreningar så har ju den aktuella anläggningen varit monterad/demonterad ett antal gånger, åtminstone i samband med demonstration, montaget hos TS och första servicen.
 
  • Gilla
Dan Asplund
  • Laddar…
Om du bor i Sverige ska du köpa värmepumpar som är byggda för våra förhållande .Jag har en Svensk
ITV som jag styr med mobile och har 10 års garanti. Har du ingen skriftlig garanti. Lycka till.
 
M martinradbo skrev:
Det är en [länk] och den är bara ett par år gammal.

Ang transportskyddet, du menar alltså att man ska plocka bort hela "metallgallret" på baksidan? Det låter logiskt i mina ögon.

Skall ta några fler installationsbilder, alltid tacksamt med feedback.
Vänta nu, PolarHeat har väl enbart Luft/Vatten värmepumpar?
Då faller några av problembeskrivningarna i den här tråden bort.
Men, jag förstår inte riktigt hur någon kan be att man kommer *in* med en luft-vatten pump för service. (Har en själv och de är ju rejäla as...)

De är ju också generellt betydligt dyrare och mer påkostade jämfört med luft-luft pumpar, som ofta är billigare att byta än reparera efter bara några år.

Men frågan om garanti är ju rätt lätt besvarad i så fall: http://www.polarheat.se/garanti-köpvillkor/garanti-20440684

Och vad gäller igen-isning så står det klart och tydligt:
"Garantin omfattar inte följande:
1. Igen-isning av förångare vid låga temperaturer. Mkt vanligt fenomen som inträffar vid hög luftfuktighet och minusgrader.
Det är varje kunds skyldighet att kolla detta regelbundet under vinterhalvåret.
Detta händer alla värmepumpar oavsett märke!"
 
  • Gilla
Dan Asplund
  • Laddar…
Den Bosch/IVT som står i mitt gamla hus har inte isat igen en enda gång på 8 år.
 
Ska försöka bringa lite ordning i denna tråden... :)

1. Ja det är en L/V -pump. Tror jag skrev det i första inlägget.

2. Ja den väger lite grann. Men jag har förståelse för att det är sämre att stå ute i minusgrader och jobba, jämfört med att få stå inomhus i rätt arbetshöjd och med alla sina egna verktyg och maskiner nära till hands. Så jag accepterade att köra iväg med den.

3. Jag vet vad som står om garanti på deras hemsida, att det är normalt med nedisning m.m.. Knäckfrågan är väl om man kan anse sådan kraftig nedisning på en värmepump som acceptabelt eller inte? Det vill säga, kan man sälja en v-pump som kräver manuell avisning ett par ggr i veckan i de väderlekar som den är avsedd att användas för?
Med manuell avisning menar jag antingen fysiskt manuellt med hacka, eller att köra maskinen i kylläge en stund så att den värmer upp där bak istället för att nedisa.

4.
P Ponnyfarm skrev:
Beror det på yttre omständigheter så är det inget att göra något åt
Ja just det, samma fråga som nr 3, vad är yttre omständigheter? Kyla och fukt är helt klart påverkan utifrån. :) Men rätt normalt för produktens användning kan man tycka.

5. Jag kommer fortsätta hävda att både garanti och reklamtionsrätt måste gälla oavsett vilket pris de har sålt pumpen för. Om man inte specifikt har avtalat bort något sådant och det har inte skett, lika lite som man specifikt har lovat det ena eller det andra.
 
Min emperiska erfarenhet är att när man väljer att hålla en låg (för låg?) inomhustemperatur så uppstår ofta problem med nerisning. Antagligen eftersom kondenseringstemperaturen blir för låg och inte tillräcklig för att smälta allt på angiven tid.
 
D Dan Asplund skrev:
Min emperiska erfarenhet är att när man väljer att hålla en låg (för låg?) inomhustemperatur så uppstår ofta problem med nerisning. Antagligen eftersom kondenseringstemperaturen blir för låg och inte tillräcklig för att smälta allt på angiven tid.
Det låter långsökt i mina ögon. Hur som helst så har vi ställt värmepumpen på att värme tills det är 50° i ack-tanken inomhus.
 
M martinradbo skrev:
Det låter långsökt i mina ögon. Hur som helst så har vi ställt värmepumpen på att värme tills det är 50° i ack-tanken inomhus.
Nu syftade jag på en L/L...tyvärr framgick inte det:(
i fallet L/V torde det inte ha någon större inverkan eftersom "den andra" sidan alltid är förhållandevis varm.
 
Sådär skall inte en värmepump bete sig. I 99% av fallen så beror det på för lite köldmedel. Det i sin tur beror på att man har en läcka någonstans, man ska inte behöva fylla på köldmedel.

Första frågan, du skriver att det är en luft/vatten värmepump. Är den av en sådan modell som cirkulerar vattnet till utedelen eller cirkulerar den bara köldmediet mellan ut och insida?

Om det är en modell som cirkulerar köldmediet så är köldmediet inte hermetiskt slutet vid inköp och maskinen måste alltså vacumsugas vid installation. Dessutom måste skarvar i köldmedierören göras med största noggrannhet. Du skriver att du installerade själv.
 
V vectrex skrev:
Sådär skall inte en värmepump bete sig. I 99% av fallen så beror det på för lite köldmedel. Det i sin tur beror på att man har en läcka någonstans, man ska inte behöva fylla på köldmedel.

Första frågan, du skriver att det är en luft/vatten värmepump. Är den av en sådan modell som cirkulerar vattnet till utedelen eller cirkulerar den bara köldmediet mellan ut och insida?

Om det är en modell som cirkulerar köldmediet så är köldmediet inte hermetiskt slutet vid inköp och maskinen måste alltså vacumsugas vid installation. Dessutom måste skarvar i köldmedierören göras med största noggrannhet. Du skriver att du installerade själv.
Det är vatten som cirkulerar in/ut.

Dessutom behöver inte installera själv vara en nackdel. Jag skulle snarare säga, jag installerade själv så jag vet att det är bra gjort! ;-)

Företaget trodde det kunde vara för lite köldmedel innan jag kom in med pumpen. Sen var det nog inte så lite ändå, men jag tror han fyllde på lite grann när den ändå var inne hos honom.

Nu har det varit plusgrader sen jag satte tillbaka den. Ska bli intressant att se om det är någon skillnad när det blir kallt igen.
 
M martinradbo skrev:
Det är vatten som cirkulerar in/ut.

Dessutom behöver inte installera själv vara en nackdel. Jag skulle snarare säga, jag installerade själv så jag vet att det är bra gjort! ;-)

Företaget trodde det kunde vara för lite köldmedel innan jag kom in med pumpen. Sen var det nog inte så lite ändå, men jag tror han fyllde på lite grann när den ändå var inne hos honom.

Nu har det varit plusgrader sen jag satte tillbaka den. Ska bli intressant att se om det är någon skillnad när det blir kallt igen.
Jo, jag resonerar likadant själv. Men just brutna köldmediesystem kräver specialverktyg (vakumpump mm.). Nu var det ju inte ett brutet köldmediesystem så det låter mer som en läcka internt i maskinen.

Det är inte bara brist på köldmedel som kan ge fenomenet, även orenheter (vatten främst) i köldmediekretsen kan ge upphov till samma fenomen. Att man vakumsuger är för att få bort alla dessa orenheter, eventuellt vatten kokar bort i processen. Men som sagt, din skall ju vara vakumsugd från fabrik och inga ingrepp i köldmediekretsen skall behövas för att installera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.