Hej!

Vårt nästa vår och sommar projekt ska bli bygga friggebod 15 kvm (5x3) som vi ska förvara saker, ingen ska bo där och just nu sitter vi och fundera på hur man gör med gjuta egna plintar. Vi båda har inte gjutit något själv så det är nytt för oss.

Fråga 1.Hur många plintar behövs det minst. Vi hade tänkt kanske 9 plintar men så ser vi ritningar på ex färdigköpta bod att de har ritat ut 15 plintar. 5x3 Det låter väldig mycket för mig...:)

Jag har läst lite om det och det står att det rekommenderas att gjuta meters gjutrör i papp och det bör vara 20 diameter..Jag tittade lite på måtten på gjutrör och de som jag hittade var oftast 20 cm diameter men då är de max 0.8 meter djupa. Eller så får man välja 19 cm diameter x 1 meter.

Fråga 2: Vad ska man välja? Ska man verkligen gjuta det 1 meter djup? Behöver jag stoppa in något armeringsjärn i när man gjuter betong i hålet?

Fråga 3: Vår tomt är inte 100% plant. Det lutar sig lite på vissa ställe och det är svårt att gräva ut 15 kvm så det blir plant. Så frågan är när gjuter rören, hur får man i det i samma höjd?Hur gör ni?Lägger ni i makadam under rören för att höja det om det behövs för att få det i våg innan man lägger ned gjutrören??

Fråga 4: Vi tänkte lägga in justerbar stolpskor. Frågan är vilken typ ska man köpa när golv stommen är mått 45x120?
 
J
Börjar med att fråga i vilken landsända , det beror på tjäldjupet hur djupt dom ska , men under alla förhållande ner till frostfritt
 
Skaffa en jordborr. Det är det lättaste och snabbaste sättet att fixa plintar. Borra till lämpligt djup, sätt ett gjutrör i toppen och fyll på med betong och armering. Klart!

Att köpa färdiga plintar är kasst för de djupaste som finns brukar vara 90cm och du bör ha ca 120cm om du bor i södra Sverige och ännu djupare om du bor längre norrut.
 
Det enklaste är att använda en jordskruv - finns i flera varianter. Slipper då att gjuta.
Finns att köpa på K- rauta. Går att skruva i manuellt om det inte är sten. Fäst sedan deras stolpskor på.
Alternativ att köpa någon som kommer att skruva i skruven.
https://slutagrav.se/
 
E Evamag skrev:
Det enklaste är att använda en jordskruv - finns i flera varianter. Slipper då att gjuta.
Finns att köpa på K- rauta. Går att skruva i manuellt om det inte är sten. Fäst sedan deras stolpskor på.
Alternativ att köpa någon som kommer att skruva i skruven.
[länk]
Jo vi använde jordskruv till vårt bygge av staket och de blev typ 10 hål och de var jobbigt. Vi tänkte testa med gjuta denna gång istället men osäker på vilka material vi ska använda
 
Janus82 Janus82 skrev:
Skaffa en jordborr. Det är det lättaste och snabbaste sättet att fixa plintar. Borra till lämpligt djup, sätt ett gjutrör i toppen och fyll på med betong och armering. Klart!

Att köpa färdiga plintar är kasst för de djupaste som finns brukar vara 90cm och du bör ha ca 120cm om du bor i södra Sverige och ännu djupare om du bor längre norrut.
Jo, vi kommer skaffa en jordborr, men det var inte det som var frågan utan material fråga och hur man det rak och i våg...:)
 
Borra/gräv till frostfritt djup, dubba i berg om det förekommer, gjut en slatt i botten eller lägg i en trädgårdsplatta. Ställ dit gjutrör i lod och fyll runt om. Gjutrörens överkant ska vara i våg. Gjut sedan en stolprad i taget och sätt dit bärlina med stolpskor direkt så hamnar allt i linje och du kan enkelt justera det i våg.

Glöm inte att armera och vibba.
 
T topmount skrev:
Finns justerbara fästen som du kan göra fin justering med.
[länk]
Ett slangvattenpass är bra. Sätt ner rören lite högt och såga av i rätt höjd.
justerbar stolpskor ska vi nog köpa men de var nytt ord för mig med slangvattenpass! Det måste jag söka efter och se vad det är. Tack för tipset.(y):D
 
mexitegel mexitegel skrev:
Borra/gräv till frostfritt djup, dubba i berg om det förekommer, gjut en slatt i botten eller lägg i en trädgårdsplatta. Ställ dit gjutrör i lod och fyll runt om. Gjutrörens överkant ska vara i våg. Gjut sedan en stolprad i taget och sätt dit bärlina med stolpskor direkt så hamnar allt i linje och du kan enkelt justera det i våg.

Glöm inte att armera och vibba.
Ska man behöva armera på den lila betong plint? och vad är vibba?
Om det verkligen behövs är det speciellt sätt man armera på eller är det bara till stoppa med ett eller 2 armeringsrör?
 
Ja du behöver armera plintarna. Annars kommer de att gå av även vid låga belastningar. Det bör räcka bra att stoppa i tre stycken armeringsjärn uppifrån och ner. "Vibba" betyder att du vibrerar betongen så att du får bort luft och håligheter och istället får en homogen massa. I en sådan här plint kan du ta en lagom smal träbit som du kör ner i betongen och skakar lätt upp och ner samtidigt som du för den uppåt. Gör detta succesivt när du fyller på betong för om du har ett 1,2m dupt hål med betong är det väldigt tungt att blanda allt. Fyll ca 40cm vibbra det, fyll på 40 cm till och vibbra ihop det med den första högen. fortsätt så tills hela hålet är fyllt.

De gånger som jag har gjutit plintar så har jag borrat hål till önskat djup och sedan bara satt gjutrör i den översta halvmetern. Då sitter plinten stumt redan från början utan att man behöver försöka trycka ner jord i den lilla lilla glipan som bildas annars.
 
  • Gilla
Happy75smile
  • Laddar…
Jag gjöt egna plintar för ett tag sedan.
Jag använde gjutrör på 19cm diameter 1,2 meter långa.
Jag köpte även ett armeringsnät.

Så här gjorde jag:
Jag grävde först hålen. Se till att helst inte gräva för djupt så du måste lägga tillbaka material, det kommer vara poröst och risk för ihopsjunkning. Jag försökte ha cirka 3cm för höga rör.
Sedan blandade jag ca 5 liter betong för varje gjuthål och kastade ner och ställde dit röret lodrätt.
När den betongen härdat så vägde jag av alla gjutrör med laser (och har du ingen laser så kommer slangvattenpasset funka bra). ritade ett streck och sågade av röret. Därefter återfyllde jag runt rören.
Därefter armerade jag med en rad av armeringsmattan. Klippte alltså av mitt på en ruta, satte två sådana som ett 1,2 meters högt vändkors och stoppade ner det i gjutröret, klippte av det som stack upp.
Därefter gjöt jag resten av plinten hela vägen upp.
Vill du ha stolpskor (fasta eller justerbara) så tryck i de innan betongen har brunnit och släta till.

Vibba gjorde jag, jag tog typ en plogpinne och körde den upp och ner i betongen i röret cirka 30 gånger. (15 gånger efter halva röret , 15 gånger i slutet)

Bifogar även en typ av skiss på hur jag klippte armeringsnätet (rutorna var 15x15cm)
Skiss som visar hur man klipper armeringsnät för gjutning av plintar med avklippta bitar markerade i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


EDIT: något att tänka på. Gjut ganska snart efter du placerat ut gjutrören, de är av papp och ett schysst regnväder gör dem klart mjukare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Happy75smile
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.