Hej!

Många dumma frågor här men önskar hjälp :)

Får jag installera en lampa i detta slangutlopp själv? Finns en brytare till utloppet.

Och kan man installera denna lampa som jag förmodar är ojordad och slangutloppet jordat?

Om ovan går, vad innebär det att installera en ojordad i jämförelse med jordad ur säkerhetssynpunkt på detta ställe?
 
  • Hand håller en ojordad lampa med kopplingsklämma intill jordat slangutlopp med synliga ledningar på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utgår från att armaturen som du håller en del av, är dubbelisolerad (dubbelkvadratsymbol) då fyller en jordanslutning ej någon funktion. Jordledaren lämnas då bara fri och isolerad i sin ände.

Detta får anses som en fast installation och ska då utföras av auktoriserat företag/person, men har du inte tummen mitt i handen bör en normalhändig person fixa detta själv.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Om det är ett torrt bostadsrum så krävs det ingen behörighet för att ansluta lampan, men väl kunskap och färdighet.

Sladdarna från taket måste isoleras. De får varken vara fritt berörbara eller ligga emot lampans hölje ifall det är av metall. Det går att lösa på olika sätt, t.ex med en isolerslang.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.